Δικαίωμα να διεκδικήσουν αποζημιώσεις σημαντικά μεγαλύτερες των 2.000 ευρώ έχουν οι πολίτες που εγκλωβίστηκαν με τα οχήματά τους τη Δευτέρα στην Αττική οδό και κεντρικούς οδικούς άξονες του λεκανοπεδίου. 

Η δικηγόρος Κατερίνα Φραγκάκη περιγράφει στο tvxs.gr ορισμένες από τις περιπτώσεις πελατών της που σκοπεύουν να καταθέσουν αγωγές, ενώ η επίσης δικηγόρος Όλγα Μοσχοχωρίτου αναλύει το νομικό οπλοστάσιο που έχουν στη διάθεσή τους οι πολίτες, όχι μόνο στο οδικό δίκτυο αλλά και στον σιδηρόδρομο.

Τουλάχιστον 15 περιπτώσεις αγωγών και το δεδικασμένο του 2011

«Μέχρι στιγμής έχω μπροστά μου 15 διαφορετικές περιπτώσεις. Διαβητικός εγκλωβίστηκε και δεν μπορούσε να πάρει τα φάρμακά του. Γιατρός θέλει να κινηθεί κατά της Αττικής οδού γιατί απεγκλώβισε ο ίδιος έναν πατέρα με το παιδί του. Μια μητέρα που ήταν στο αυτοκίνητο με την κόρη της έπαθε αρρυθμία», λέει στο tvxs.gr η κα. Φραγκάκη.

Η δικηγόρος θεωρεί πιο πιθανό οι αγωγές να κατατεθούν ομαδικά, καθώς αυτή η πρακτική έχει αποδειχθεί αποτελεσματικότερη σε παρόμοιες υποθέσεις. Ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις οδηγών ταξί που θα διεκδικήσουν διαφυγόντα κέρδη. «Αυτές τις ώρες συγκεντρώνουμε στοιχεία που θα τεκμηριώνουν όσα υποστηρίζουν οι εντολείς μας. Για παράδειγμα υπάρχουν άνθρωποι που μπήκαν στην Αττική οδό όταν οι μπάρες είχαν σηκωθεί, επομένως δεν έχουν το χαρτάκι των διοδίων για να αποδείξουν ότι βρίσκονταν εκεί την συγκεκριμένη χρονική στιγμή», δηλώνει.

Όπως μας μεταφέρει η δικηγόρος, δεν είναι η πρώτη φορά που πολίτες θα ζητήσουν αποζημιώσεις από την Αττική οδό. Υπάρχει δεδικασμένο με πέντε εγκλωβισμένους πολίτες για πέντε ώρες, από το 2011. Τότε η εταιρία τους είχε καταβάλει το ποσό των 10.000 ευρώ. «Όμως τώρα ο χρόνος εγκλωβισμού είναι πολύ μεγαλύτερος και στις περιπτώσεις που συντρέχουν προβλήματα υγείας, θεωρώ ότι τα ποσά θα είναι σημαντικά υψηλότερα», τονίζει η κα. Φραγκάκη.

Σχετικά με την οριζόντια αποζημίωση των 2.000 ευρώ που η εταιρία συμφώνησε να καταβάλει σε κάθε οδηγό και κατά πόσο επηρεάζει τις αγωγές που σκοπεύουν να καταθέσουν οι πολίτες, η κα. Φραγκάκη επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί μέχρι να γίνουν γνωστοί οι όροι καταβολής της συγκεκριμένης αποζημίωσης.

Γ. Χατζηθεοδοσίου: Μέχρι 100.000 ευρώ μπορεί να φτάσει η αποζημίωση

Αίσθηση έχει προκαλέσει η δήλωση του προέδρου του επαγγελματικού επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, σχετικά με το ύψος της αποζημίωσης που μπορεί να διεκδικήσει κάθε εγκλωβισμένος πολίτης. Συγκεκριμένα ο κ. Χατζηθεοδοσίου είπε ότι το ποσό μπορεί να φτάσει και τις 100.000 ευρώ.

«Πέραν της ηθικής βλάβης, υπάρχει επίσης και το  ζήτημα των υλικών ζημιών που υπέστησαν τα οχήματα όπως από πτώση δέντρου ή κολώνας, τα οποία είναι πάρα πολλά» ανέφερε, μιλώντας στον ΣΚΑΙ.

Για το ίδιο θέμα ανακοίνωση εξέδωσε και ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών, στην οποία αναφέρεται μεταξύ άλλων στην οριζόντια αποζημίωση που η εταιρία φαίνεται πρόθυμη να καταβάλει, μετά από πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού.

«Η οριζόντια και συμβολική παροχή ποσών, στα πλαίσια, προφανώς, της πολιτικής διαχείρισης του προβλήματος, δεν μπορεί να υποκαταστήσει την αποζημιωτική ευθύνη, που υπέχουν τόσο το Δημόσιο και οι ΟΤΑ, όσο και οι ιδιωτικές εταιρίες (π.χ. παραχωρησιούχοι, ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ)», σημειώνει ο ΔΣΑ.

Αυτό είναι το νομικό οπλοστάσιο των πολιτών

«Με βάση το νόμο οι “καταναλωτές”, ήτοι ο κάθε επιβάτης ξεχωριστά, έχουν τη δυνατότητα να αξιώσουν αποζημίωση για ηθική βλάβη και υλικές ζημίες τόσο με αστική Αγωγή που στηρίζεται στις διατάξεις του Αστικού Κώδικα περί «προσβολής της προσωπικότητας» (άρθρο 57 επ., του Α.Κ) και στις διατάξεις περί Αδικοπραξιών (αρθ. 914, επ., ΑΚ), καθώς επίσης και να καταθέσει μήνυση με βάση το άρθρο 306 του Ποινικού Κώδικα (ΠΚ) που αφορά στην τέλεση του αδικήματος της έκθεσης σε κίνδυνο προσώπου από αυτόν που έχει την υποχρέωση να τον προστατεύει και αντ’ αυτού τον καθιστά αβοήθητο. Εφαρμογή στην προκειμένη περίπτωση έχει και το άρθρο 290 του ΠΚ περί της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών», επισημαίνει η δικηγόρος Όλγα Μοσχοχωρίτου.

Όσον αφορά στους πολίτες που εγκλωβίστηκαν στην Αττική οδό, η κα. Μοσχοχωρίτου σημειώνει ότι «οι Αγωγές και οι μηνύσεις σ’ αυτήν την περίπτωση στρέφονται κατά της αναδόχου παραχωρησιούχου εταιρίας με την επωνυμία ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ καθώς και την εταιρεία με την επωνυμία ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΕ., η οποία εκμεταλλεύεται την Αττική οδό με βάση το ν.2445/1996». Τονίζει μάλιστα ότι «στην σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται ότι ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίζει την ασφαλή, εύρυθμη και σε υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης λειτουργία της οδού».

Όσο για τους πολίτες που ταλαιπωρήθηκαν εγκλωβισμένοι σε δρόμους και λεωφόρους ευθύνης του Δημοσίου, η δικηγόρος λέει πως «έχουν τη δυνατότητα να αξιώσουν οικονομική ενίσχυση από το Δημόσιο για την άμβλυνση των συνεπειών της ηθικής και υλικής ταλαιπωρίας που υπέστησαν, όπως ήδη έχει προβλεφθεί στο παρελθόν με βάσει το Γενικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης/Βραχείας Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Χιονοπτώσεων και Παγετού με την κωδική ονομασία «ΒΟΡΕΑΣ».

Σε ό,τι αφορά τους επιβάτες του εγκλωβίστηκαν ή και τραυματίστηκαν στον συρμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και υπέστησαν το ατύχημα στη Λιβαδειά και τις ματαιώσεις προγραμματισμένων δρομολογίων, η κα. Μοσχοχωρίτου ενημερώνει ότι «το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει για τη δυνατότητα αξίωσης αποζημίωσης ή αποκατάστασης βλαβών από κατάργηση δρομολογίου, είναι ο Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1371/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2007, σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών».

«Η πολυδιαφημισμένη αποζημίωση των 2000 ευρώ είναι εμπαιγμός»

Εκτός από το νομικό οπλοστάσιο βάση του οποίου οι πολίτες μπορούν να διεκδικήσουν αποζημιώσεις, η δικηγόρος προχωρά και σε μια πολιτική εκτίμηση της υπόθεσης. «Η Αττική Οδός κατασκευάστηκε, κυρίως, με χρηματοδότηση του Δημοσίου, δηλαδή των Ελλήνων πολιτών. Κάνοντας χρήση των χαριστικών ρυθμίσεων της σύμβασης η εταιρεία ζήτησε και έλαβε αποζημίωση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από το Δημόσιο, λόγω μειωμένης διέλευσης οδηγών κατά την διάρκεια της καραντίνας. Επίσης αποζημίωση ζήτησε λόγω των ρυθμίσεων των υπουργείων για την Αττική Οδό κατά την διάρκεια των ημερών της περσινής χιονόπτωσης.

Επομένως η πολυδιαφημισμένη αποζημίωση των 2000 ευρώ σε όσους εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό είναι εμπαιγμός», τονίζει η κα. Μοσχοχωρίτου.

Σημειώνει μάλιστα ότι παρά το νομικό πλαίσιο που οι πολίτες μπορούν να αξιοποιήσουν προκειμένου να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους στα ελληνικά δικαστήρια, η απάντηση σε τέτοια ζητήματα πρέπει να είναι και πολιτική. «Όμως μην έχουμε αυταπάτες. Εάν δεν διεκδικήσουμε σθεναρά και στους δρόμους να επιστρέψουν όλες οι μεταφορές, οι υποδομές, οι λεωφόροι και η ενέργεια στον έλεγχο του Δημοσίου και της κοινωνίας, θα παραμένουμε έρμαια των κερδοσκοπικών τους πρακτικών».

ΠΗΓΗ