Δευτέρα , 6 Μάιος 2024
Home ΕΣΤΙΑΣΗ Ψευδείς κριτικές στην εστίαση: Πώς αντιμετωπίζονται από το νόμο;
ΕΣΤΙΑΣΗ

Ψευδείς κριτικές στην εστίαση: Πώς αντιμετωπίζονται από το νόμο;

Σύμφωνα με έλεγχο της ΕΕ, τουλάχιστον το 55% των ελεγχθέντων ιστοτόπων παραβιάζουν πιθανώς την Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.

Πολλές επιχειρήσεις πέφτουν θύματα ψευδών κριτικών, οι οποίες προσπαθούν να βλάψουν ένα κατάστημα με βάση το ότι οι περισσότεροι άνθρωποι συμβουλεύονται τις εμπειρίες άλλων πελατών προτού επισκεφθούν ένα κατάστημα. Αλλά τι γίνεται για την αντιμετώπισή τους;

Στις αρχές του μήνα στις ΗΠΑ προτάθηκε από την FTC- τον αμερικανικό οργανισμό για τα δικαιώματα των καταναλωτών- μια πρόταση 100 σελίδων σχετικά με την προτεινόμενη θέσπιση κανόνων (NPRM) για την απαγόρευση των ψεύτικων κριτικών σε καταστήματα και επιχειρήσεις εστίασης.

Όπως αναφέρει ο ιστότοπος  Ad Law Access, ο προτεινόμενος κανόνας αναμένεται να απαγορεύει τα εξής:

  • Ψεύτικες ή ψευδείς κριτικές και μαρτυρίες, δηλαδή κριτικές που έχουν γίνει από ανθρώπους που δεν δοκίμασαν ή χρησιμοποίησαν το προϊόν ή έχουν παραποιήσει την εμπειρία τους.
  • Επαναφορά των κριτικών καταναλωτών που γράφτηκαν για ένα προϊόν, έτσι ώστε να εμφανίζονται για ένα «ουσιαστικά διαφορετικό» προϊόν.
  • Αντιστάθμιση ή με άλλο τρόπο παροχή κινήτρων ή προετοιμασίας των κριτικών των καταναλωτών, είτε θετικές είτε αρνητικές.
  • Δημοσίευση κριτικών από υπαλλήλους ή ανθρώπους που έχουν πληρωθεί από κάποιον χωρίς να δίνουν τα αληθινά τους στοιχεία.
  • Δημιουργία φαινομενικά «ανεξάρτητων» ιστότοπων κριτικής που στην πραγματικότητα ελέγχονται από την εταιρεία και δεν είναι πραγματικά ανεξάρτητοι.
  • Καταστολή αρνητικών κριτικών, συμπεριλαμβανομένων των «αδικαιολόγητων» νομικών απειλών ή «ψευδών κατηγοριών» ή της άρνησης δημοσίευσης αρνητικών κριτικών για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, εκτός εάν για συγκεκριμένο λόγο που δεν σχετίζεται με την αρνητική φύση της κριτικής. και
  • Πώληση, διανομή, αγορά ή προμήθεια «ψευδών στοιχείων» που παραποιούν την επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Για εκείνες τις πρακτικές που εδώ και καιρό θεωρούνταν παραπλανητικές, ο προτεινόμενος κανόνας αποσκοπεί ξεκάθαρα να ανοίξει δρόμο για ένδικα μέσα και αστικές κυρώσεις για όσους κάνουν ψευδείς κριτικές, δυνητικά επιζήμιες για μια επιχείρηση.

Τι προβλέπεται στην ΕΕ για τις ψευδείς κριτικές

Στην ΕΕ από πέρσι,  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών δημοσίευσαν τα αποτελέσματα μιας πανευρωπαϊκής εξέτασης ιστοτόπων σχετικά με κριτικές καταναλωτών στο διαδίκτυο.

Υπό τον συντονισμό της Επιτροπής, οι αρχές 26 κρατών μελών, της Ισλανδίας και της Νορβηγίας έλεγξαν 223 μεγάλους ιστότοπους για παραπλανητικές κριτικές καταναλωτών, στους οποίους βρέθηκε ότι σχεδόν τα δύο τρίτα των ηλεκτρονικών καταστημάτων, αγορών, ιστοτόπων κρατήσεων, μηχανών αναζήτησης και ιστοτόπων υπηρεσιών σύγκρισης που αναλύθηκαν, προκάλεσαν αμφιβολίες σχετικά με την αξιοπιστία των κριτικών.

Επιπλέον, 104 από τους 223 ιστοτόπους που εξετάστηκαν δεν ενημερώνουν τους καταναλωτές για τον τρόπο συλλογής και επεξεργασίας των κριτικών, ενώ 118 δεν περιείχαν πληροφορίες σχετικά με το πώς αποτρέπονται οι ψεύτικες κριτικές και 176 από αυτούς δεν ανέφεραν ότι οι κριτικές με κίνητρα (π.χ. που προκύπτουν από χρηματική ανταμοιβή) απαγορεύονται από τις εσωτερικές πολιτικές τους ή, αν όχι, πώς διασφαλίζουν ότι επισημαίνονται ως κίνητρα.

Οι αρχές προστασίας των καταναλωτών κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τουλάχιστον το 55% των ελεγχθέντων ιστοτόπων παραβιάζουν πιθανώς την Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, η οποία απαιτεί την παρουσίαση αληθών πληροφοριών στους καταναλωτές ώστε να επιτρέπεται η τεκμηριωμένη επιλογή.

Υπενθυμίζεται ότι οι παραπλανητικές πρακτικές σχετικά με τις κριτικές των καταναλωτών καλύπτονται από την Οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές , ιδιαίτερα τα άρθρα 6 και 7. Από τον Μάιο του 2022, σύμφωνα με αναθεωρημένη μορφή της οδηγίας  (οδηγία (ΕΕ) 2019/2161), προβλέπεται ρητά ότι απαγορεύεται η πώληση, η αγορά και η υποβολή ψευδών κριτικών καταναλωτών με σκοπό την προώθηση προϊόντων. Επιπλέον, υπάρχει πλέον σαφής υποχρέωση ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με τον χειρισμό των κριτικών.

Η λύση του… χιούμορ

Πριν από λίγες μέρες, είχε γίνει γνωστός ένας ιδιοκτήτης ταβέρνας που αντιμετώπισε τις κριτικές- ψευδείς ή όχι- με το δικό του, καυστικό τρόπο, προσφέροντας γέλιο στα social media.

«Σε σένα επειδή θες να τρως γρήγορα θα κοιτάξω να στείλω έναν τυλιχτή να τον έχεις δίπλα σου να βλέπεις τηλεόραση και να τσιμπάς σουβλάκι. Όταν γουστάρεις θα λες φτιάξε ένα χωρίς κρεμμύδι τσακ σε 1 λεπτό να στο δίνω στο στόμα. Αντε βρε τραχανά», ήταν η απάντησή του σε κάποιον που παραπονέθηκε για την καθυστέρηση στο να εξυπηρετηθεί, σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα, ενώ σε έναν άλλον που παραπονέθηκε για τα κουνούπια στο μαγαζί είπε  «Τώρα νοίκιασα αεροπλάνο να κάνω ραντίσματα αδερφέ, θα αναλάβω εγώ το κόστος».

Πηγή: cibum.gr

Leave a comment

Kατηγορίες

Related Articles

ΕΣΤΙΑΣΗΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑΤΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΜΑΣ ΔΙΚΤΥΟ

Το καλλιτεχνικό Δίκτυο του ΠΑΣΚΕΔΙ

Πριν από δύο δεκαετίες, μια φλογερή ιδέα αναδείχθηκε ως ο σπόρος της...

ΕΣΤΙΑΣΗΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΜΑΣ ΔΙΚΤΥΟ

Το Παγκόσμιο Δίκτυο του ΠΑΣΚΕΔΙ

Πριν από δύο δεκαετίες, μια φλογερή ιδέα αναδείχθηκε ως ο σπόρος της...

ΕΣΤΙΑΣΗΤΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΜΑΣ ΔΙΚΤΥΟ

Το Επιστημονικό Δίκτυο του ΠΑΣΚΕΔΙ

Πριν από δύο δεκαετίες, μια φλογερή ιδέα έσπειρε το σπόρο της αλλαγής...

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑΕΙΔΗΣΕΙΣΕΣΤΙΑΣΗΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ

Το νόημα της Μεγάλης εβδομάδας

Ένα ταξίδι στον εορταστικό πυρήνα της Ελλάδας σε αλλοτινές εποχές. Κάθε Πάσχα...