Δευτέρα , 20 Μάιος 2024
Home PREMIUM ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ Τι συμβαίνει με τα καφέ των  κρατικών μουσείων;
PREMIUM ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑΕΙΔΗΣΕΙΣΕΣΤΙΑΣΗ

Τι συμβαίνει με τα καφέ των  κρατικών μουσείων;

 

Του Λέανδρου Ρακιντζή

Παλαιότερα, σε μαθητική ηλικία, πηγαίναμε στα μουσεία  με τα σχολεία μας για εκπαίδευση και επιμόρφωση, όπως αργότερα για τον ίδιο λόγο συνοδεύαμε τα παιδιά μας. Εδώ και αρκετά χρόνια σταδιακά τα αθηναϊκά μουσεία εκτός από χώροι πολιτισμού, ιστορίας και τέχνης παρέχουν σε καλαίσθητους χώρους διασκέδαση και ανάπαυση με την προσφορά καφέ, ποτών και φαγητό. Έτσι μια επίσκεψη σε ένα μουσείο τέχνης ή ιστορίας  μπορεί να συνδυαστεί με μια συντροφική έξοδο για καφέ, ποτό ή φαγητό. Πολλές φορές λόγω του ωραίου περιβάλλοντος και της εύκολης πρόσβασης πολλοί επιλέγουν για τον σκοπό αυτό  τα καφέ των μουσείων χωρίς να επισκεφτούν τους εκθεσιακούς χώρους.

Τα κυριότερα και καλαίσθητα  καφέ των κρατικών μουσείων στην Αθήνα είναι του Αρχαιολογικού Μουσείου, του Βυζαντινού Μουσείου και του Νομισματικού Μουσείου, που είναι το πλέον κεντρικό επί της Λεωφόρου Πανεπιστημίου και στο οποίο τα τελευταία 16 χρόνια έλαβαν χώρα πολλά πολιτιστικά δρώμενα, σημαντική προσφορά στην πολιτιστική ζωή της πόλης.

Οι χώροι των αναψυκτηρίων και καφέ των κρατικών μουσείων ανήκουν στο κράτος και τελούν υπό τη διαχείριση του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) πρώην ΤΑΠΑ, οι οποίοι εκμισθώνονται με τις νόμιμες διαδικασίες (Π.Δ.715/1979) για ορισμένο χρονικό διάστημα με πλειοδοτικό διαγωνισμό  και με έγγραφες προσφορές. Με τη λήξη των μισθώσεων των 59, σε ολόκληρη τη χώρα, αναψυκτηρίων αρχαιολογικών χώρων και καφέ κρατικών μουσείων και αντί ο ΟΠΑΔ να προκηρύξει για καθένα από αυτά πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη μίσθωση του, τα διαμοίρασε σε 3 ενότητες και προκήρυξε διαγωνισμό ανά ενότητα και όχι χωριστά για κάθε χώρο. Στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τη μίσθωση των 59 ως άνω χώρων και την τοποθέτηση 30 αυτομάτων πωλητών σε αρχαιολογικούς χώρους που δεν υπάρχουν υποδομές τέθηκαν οι εξής όροι για τη συμμετοχή  στον διαγωνισμό : η ανάδοχος εταιρεία εστίασης να έχει την τελευταία πενταετία ετήσιο κύκλο εργασιών  άνω του 1.000.000 ευρώ σύμφωνα με τα “κριτήρια χρηματοοικονομικής επάρκειας” και να έχει περισσότερα υποκαταστήματα σε δύο τουλάχιστον περιφέρειες. Σύμφωνα με δηλώσεις των πρώην εκμισθωτών, που δεν έχουν επιβεβαιωθεί, μόνο τρεις εταιρείες εστίασης πληρούν τις προδιαγραφές αυτές και έτσι αποκλείονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Στον πλειοδοτικό διαγωνισμό και για τις τρεις ενότητες προσήλθε μόνο η θυγατρική της εταιρείας “Γρηγόρης” εταιρεία “Κλασσικοί δρόμοι” στην οποία κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός με ετήσιο μίσθωμα 1.500.000 ευρώ και με διάρκεια μίσθωσης 12 έτη. Δεν γνωρίζω, νομολογιακά ή σύμφωνα με τη μέχρι τώρα πρακτική, αν προσέλθει μόνο ένας πλειοδότης σε εκούσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό του δημοσίου εάν ο διαγωνισμός  επικυρώνεται ή επαναλαμβάνεται.

Οι προηγούμενοι εκμισθωτές των καφέ του Νομισματικού και Αρχαιολογικού μουσείων των οποίων η σύμβαση μίσθωσης έληξε και παρέδωσαν τους μίσθιους χώρους στον ΟΠΑΔ προβάλλουν διάφορους ισχυρισμούς  για τη νομιμότητα του διαγωνισμού, τους οποίους  όμως θα επιλύσουν τα δικαστήρια στα οποία έχουν ήδη προσφύγει. Εφόσον η υπόθεση εκκρεμεί δικαστικά δεν μπορώ για λόγους αρχής   να πάρω θέση στους ισχυρισμούς των παλιών εκμισθωτών  όπως και να σχολιάσω τη μακροσκελή ανακοίνωση που έχει εκδώσει ο ΟΠΑΔ σχετικά με τον διαγωνισμό.

Το κλείσιμο των καφέ προκάλεσε ευρεία δημοσιότητα και σχόλια σε σημείο, ώστε κάποιοι να μιλούν, ότι  ο σύμφωνα με την προκήρυξη περιορισμός των εν δυνάμει πλειοδοτών σε τόσο στενό κύκλο συνιστά καρτέλ και χειραγώγηση στη διενέργεια δημόσιων διαγωνισμών.  Κάποτε σαν ΓΕΔΔ όταν σε προκήρυξη διαγωνισμού για φύλαξη δημόσιου χώρου τέθηκε ο όρος ότι η εταιρεία φύλαξης έπρεπε να απασχολεί τουλάχιστον 113 φύλακες εισηγήθηκα την εξάλειψη του όρου ως φωτογραφικού.

Οι δηλώσεις του εκπροσώπου της εταιρείας “Γρηγόρης”,  ότι η νέα εταιρεία δεν προτίθεται να αλλάξει τη φύση και τον χαρακτήρα του εστιατορίου του Βυζαντινού μουσείου και του καφέ του Νομισματικού μουσείου και ότι η επωνυμία και τα χαρακτηριστικά του “Γρηγόρη” δεν θα εμφανίζονται στα νέα καταστήματα, είναι πολύ καθησυχαστικές για τη συνέχιση της λειτουργίας τους ως εστιών πολιτισμού και τέχνης.

* Ο Λέανδρος Τ. Ρακιντζής είναι Αρεοπαγίτης ε.τ.

capital.gr

Leave a comment

Kατηγορίες