Κατερίνα Σαντίκου Οι ανάγκες σε επίπεδο στελέχωσης προσωπικού των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων είναι τόσο αυξημένες που, ουσιαστικά, αδυνατούν να καλυφθούν επαρκώς από το υφιστάμενο διαθέσιμο ανθρώπινο δυναμικό. Η Founder και Managing Director της Workathlon αποτυπώνει την ισχύουσα κατάσταση κι εξηγεί πώς μπορεί να βελτιωθεί.

«Ευφυΐα» ως ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ αντίβαρο στην έλλειψη προσωπικού

Κατερίνα ΣαντίκουΑναμφίβολα, ο τουρισμός έχει να κάνει περισσότερο με τον άνθρωπο και τα soft skills, παρά με τις εγκαταστάσεις, τα τοπία και τους ίδιους τους προορισμούς! Παρ’ όλα αυτά, τα τελευταία δώδεκα χρόνια, ο τουριστικός κλάδος στη χώρα μας βίωσε έντονη ανάπτυξη, με συνέπεια πολλά καινούρια ξενοδοχεία να κατασκευαστούν, σε συνδυασμό με τις υψηλότερες αποδόσεις και των υφιστάμενων καταλυμάτων. Αποτέλεσμα; Οι ανάγκες σε επίπεδο στελέχωσης προσωπικού να είναι αυξημένες και, ουσιαστικά, να αδυνατούν να καλυφθούν επαρκώς από το υφιστάμενο διαθέσιμο ανθρώπινο δυναμικό. Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση και πώς αντιμετωπίζεται το φαινόμενο; Τα στελέχη κι οι ξενοδοχοϋπάλληλοι διακρίνονται από αυξημένα επίπεδα εξωστρέφειας και κατ’ επέκταση κινητικότητας κι ενδιαφέροντος να εργαστούν σε άλλες χώρες, να έλθουν σε επαφή με άλλες κουλτούρες και συνήθειες, εμπλουτίζοντας, ουσιαστικά, τις γνώσεις τους στο αντικείμενο και μεταφέροντάς τις στον επόμενο εργοδότη τους.

Έλλειμμα στελεχών με εργασιακή εμπειρία 7-12 ετών!

Σύμφωνα με την Κατερίνα Σαντίκου, Founder και Managing Director της Workathlon: «Το μεγαλύτερο ζήτημα που αντιμετωπίζει η εγχώρια τουριστική βιομηχανία σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού δεν είναι άλλο από την απουσία ικανού σε πλήθος και δυνατότητες προσωπικού μεσαίων στελεχών. Ήτοι, ως χώρα, μας λείπουν στελέχη με εργασιακή εμπειρία στον τουριστικό κλάδο που να εκτείνεται από 7 έως και 12 έτη. Μάλιστα, το γεγονός ότι κατά την τελευταία δεκαετία δεν φρόντισε ο κλάδος να αναζητήσει, εκπαιδεύσει κι εν γένει προετοιμάσει τις επόμενες φουρνιές middle management στελεχών, επιτείνει έτι περαιτέρω το πρόβλημα!

Ως χώρα, μας λείπουν στελέχη με εργασιακή εμπειρία στον τουριστικό κλάδο που να εκτείνεται από 7 έως και 12 έτη.

Δυστυχώς, ως χώρα και ως κλάδος, δεν έχουμε καταφέρει να σχεδιάσουμε και να “τρέξουμε” πληθώρα από επαρκώς μελετημένα προγράμματα, που να αποσκοπούν στην ταχεία ένταξη νέων απασχολούμενων στην αγορά εργασίας του τουρισμού, με συνέπεια η αντιμετώπιση του ζητήματος να κρίνεται κάθε άλλο παρά αποτελεσματική». Εξόχως αποκαλυπτικό στοιχείο για την εξέλιξη της υπόθεσης του ανθρωπίνου δυναμικού στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της επερχόμενης τουριστικής σαιζόν είναι και το γεγονός πως ήδη από τις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου καταγράφεται ζωηρή κινητικότητα από την πλευρά των καταλυμάτων για την ανεύρεση προσωπικού που θα καλύψει τις ανάγκες τους!

Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει αυτομάτως πως θα καταφέρουν να πετύχουν τον στόχο, καθώς δεν θα πρέπει να διαφεύγει από τον νου πως το διαθέσιμο pool είναι δεδομένο, όσο κι ελλειμματικό από απόψεως πλήθους… «Αποτελεί δεδομένο πως μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες κι επώνυμα brands του κλάδου αντιμετωπίζουν δυσκολίες κι επιμέρους setbacks κατά τη διαδικασία της στελέχωσής τους. Πόσο μάλλον, οι μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις, οι οποίες συν τοις άλλοις αδυνατούν να δομήσουν ένα δελεαστικό πακέτο παροχών προς τους υποψήφιους υπαλλήλους τους», τονίζει η κυρία Σαντίκου.

Κατερίνα ΣαντίκουΗ ίδια θεωρεί πως ως ανασταλτικός παράγοντας θα πρέπει να εκληφθεί κι η υπογεννητικότητα από την οποία πλήττεται τόσο η χώρα μας όσο κι οι ευρωπαϊκές χώρες. Σε συνάρτηση με το ιδιαίτερα χαμηλό διαθέσιμο pool στελεχών σε διεθνές επίπεδο, προσθέστε και το γεγονός ότι πλειάδα αξιόλογων middle και upper level στελεχών του κλάδου έχουν μεταναστεύσει κι εργάζονται σε άλλες χώρες, απολαμβάνοντας σαφώς υψηλότερες αμοιβές. Τα εν λόγω στελέχη συχνά έχουν καταφέρει να προαχθούν και να αναβαθμιστούν στο οργανόγραμμα της ξενοδοχειακής επιχείρησης που εργάζονται.

Η έντονη κινητικότητα… πληγώνει

Εκ της φύσεως του αντικειμένου του, ο τουρισμός αντιμετωπίζει συγκεκριμένα όσο κι εγγενή ζητήματα-προκλήσεις, τα οποία με τη σειρά τους δύναται να λειτουργήσουν -ως ένα βαθμό- αποτρεπτικά, από μέρους υποψήφιων υπαλλήλων και στελεχών να απασχοληθούν στον κλάδο. Ως τέτοια λογίζονται λ.χ. το φαινόμενο της εποχικότητας, το γεγονός ότι ο ενδιαφερόμενος συνήθως πρέπει να μετακινηθεί εκτός του τόπου κατοικίας του, προκειμένου να εργαστεί, καθώς κι ότι μέχρι πριν από μερικά χρόνια οι αμοιβές δεν κρίνονταν και ιδιαίτερα δελεαστικές. Στοιχείο, το οποίο φαίνεται να αλλάζει τελευταία. «“Χτυπητή” αδυναμία της τουριστικής βιομηχανίας σχετικά με τον παράγοντα των human resources θεωρείται κι η έλλειψη της ανάπτυξης και προβολής ενός ξεκάθαρου και δελεαστικού career role model. Σπάνια, δηλαδή, κάποιος θα ισχυριστεί “θέλω να γίνω σερβιτόρος” ή “θέλω να ακολουθήσω την καριέρα του μαιτρ”.

Κατερίνα ΣαντίκουΚάτι, για παράδειγμα, που δεν ισχύει στον τομέα των σεφ, οι οποίοι απολαμβάνουν -σχεδόν- ένα super star status! Σημαντικά σε αυτή την αίσθηση έχουν συμβάλλει τόσο τα πολλά τηλεπαιχνίδια μαγειρικής, όσο κι η προβολή που απολαμβάνουν οι σεφ επί καθημερινής βάσεως στην πληθώρα τηλεοπτικών προγραμμάτων κι εκπομπών που τους φιλοξενούν, ως μέρος του συνολικότερου προγράμματός τους. Αυτή η εκτεταμένη προβολή έχει συμβάλει καταλυτικά στην ανάπτυξη και την καθιέρωση role model, παρότι το επάγγελμα του σεφ είναι εξαιρετικά δύσκολο, επίπονο, απαιτεί πολλές θυσίες, διαρκή παρακολούθηση των διεθνών τάσεων και μετεξέλιξη των ίδιων και των δημιουργιών τους, ενώ διακρίνεται από ένταση και πολλές ώρες απασχόλησης», επισημαίνει η κυρία Σαντίκου.

Η εκπαίδευση θεμελιώνει την ανταγωνιστικότητα

Κατερίνα ΣαντίκουΆρα, το βάρος πέφτει στους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις του κλάδου, ώστε να προβάλλουν αντίστοιχα παραδείγματα, τα οποία θα λειτουργήσουν προς την κατεύθυνση της προσέλκυσης νέων ατόμων που θα θελήσουν να ακολουθήσουν την καριέρα του ρεσεψιονίστ, του σερβιτόρου, του σομελιέ, του μαιτρ κ.ο.κ. Σύμφωνα με τη Founder και Managing Director της Workathlon: «Ο ιδιωτικός τομέας οφείλει να μεριμνήσει για την κατάλληλη εκπαίδευση, διαχείριση, συμπεριφορά κι επαγγελματική εξέλιξη των στελεχών του. Κάτι, που δυστυχώς δεν λαμβάνει χώρα στη συντριπτική πλειοψηφία των υφιστάμενων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.

Μάλιστα, η δικαιολογία την οποία επικαλούνται ολοένα και συχνότερα έχει να κάνει με τον χαμηλό βαθμό loyalty του εργαζόμενου προς την ίδια την επιχείρηση, υπό την έννοια πως η τελευταία δεν επενδύει στην εκπαίδευση των στελεχών της, καθώς θεωρεί αναπόφευκτο γεγονός τη φυγή τους προς κάποια άλλη επιχείρηση. Ως δεύτερη δικαιολογία προβάλλουν την εποχικότητα, ισχυριζόμενοι πως δεν προλαβαίνουν να τους εκπαιδεύσουν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ αδυνατούν να ξεκινήσουν την επαγγελματική τους σχέση δύο εβδομάδες νωρίτερα, προκειμένου να εκπαιδευτούν επαρκώς, λόγω του κόστους. Παρ’ όλα αυτά, οφείλουν να αντιληφθούν πως τα αυξημένα μεγέθη τουριστικών ροών, ο έντονος ανταγωνισμός, η διαρκής βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, τα χαμηλά επίπεδα προσφερόμενου ανθρώπινου δυναμικού, η ύπαρξη πλήθους ανειδίκευτων εργαζομένων κ.ά. ανάγουν -περίπου- σε μονόδρομο τον παράγοντα της εκπαίδευσης για τις τουριστικές επιχειρήσεις.

Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, η Workathlon θα έχει πετύχει την αυτοματοποιημένη διαδικασία matching μεταξύ εργοδοτών κι εργαζομένων.

Όσο πιο σύντομα το καταλάβουν και φυσικά το κάνουν πράξη, τόσο πιο αποτελεσματικά θα επιλύσουν το διαρκώς εντεινόμενο ζήτημα-πρόκληση που αντιμετωπίζουν. Αρκεί να αναλογιστούν το κόστος που θα προκύψει για την επιχείρησή τους από την τυχόν αρνητική εμπειρία των πελατών τους, σε σχέση με αυτό που απαιτείται για την εκπαίδευση, ώστε να δώσουν στο τελευταίο τη σημασία που του πρέπει. Ενδεικτικό είναι και το παράδειγμα πως εάν κάποιος επισκεφτεί τη ρεσεψιόν ενός ξενοδοχείου στα μέσα Απριλίου ή στις αρχές Μαΐου και ρωτήσει πού βρίσκεται λ.χ. το σπα ή τι υπηρεσίες προσφέρει, θα εκλάβει ως απάντηση μια αποκαλυπτική σιωπή ή μια έκφραση ξεκάθαρης αγωνίας ˝ζωγραφισμένη˝ στο πρόσωπό τους». Κατερίνα Σαντίκου

Η άγνοια επηρεάζει αρνητικά τα οικονομικά μεγέθη

Μπορεί να φαντάζει «τραβηγμένο», εντούτοις ουδείς έχει φροντίσει, ώστε το προσωπικό να πραγματοποιήσει ένα ουσιαστικό τουρ στις εγκαταστάσεις του ξενοδοχείου, να ενημερωθεί σχετικά με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, τα USPs, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά του ή ακόμη να μάθει την ιστορία της επιχείρησης στην οποία εργάζεται, τις αξίες που τη χαρακτηρίζουν, τα στοιχεία που διαμορφώνουν τη μοναδικότητά της. Ένα απλό παράδειγμα, στον τομέα του σέρβις, δεν υπάρχει μέριμνα, ώστε οι σερβιτόροι να δοκιμάζουν όλα ανεξαιρέτως τα πιάτα της κουζίνας, προκειμένου να γνωρίζουν με λεπτομέρεια τα πιάτα που σερβίρουν, ώστε να είναι άκρως επεξηγηματικοί και πειστικοί προς τους πελάτες κ.ο.κ. Η κυρία Σαντίκου υπογραμμίζει πως «η εκπαίδευση δεν πρέπει να αποτελεί μια “βαριά”, αποκρουστική ή εξόχως ανιαρή διαδικασία, αντιθέτως θα πρέπει να αποτελείται από πολλά μικρά τμήματα και να εμπεριέχεται στην καθημερινότητα της λειτουργίας του ίδιου του καταλύματος». Κατερίνα Σαντίκου

Ζητούμενο η βελτίωση του candidate experience!

Η Workathlon ξεκίνησε τη λειτουργία της προ διετίας κι αρχικά είχε έναν πιο περιορισμένο στόχο, ωστόσο, στην πορεία, αφενός η μεγαλύτερη ζήτηση αφετέρου οι περισσότερες και πιο επιτακτικές ανάγκες, διεύρυναν το πεδίο δράσης της. «Οπότε, αναπτύξαμε μια σειρά από ψηφιακά εργαλεία για την εύρεση προσωπικού από μέρους των τουριστικών επιχειρήσεων. Με το πέρασμα του χρόνου, οι πελάτες μας ζητούσαν tailored λύσεις που είχαν έναν αυξημένο βαθμό διαχειρισιμότητας κι επιχειρούσαν να δώσουν αποτελεσματική “απάντηση” στα ζητούμενά τους. Λ.χ. ενδιαφέρονταν για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων, γεγονός που μας οδήγησε να δραστηριοποιηθούμε και σε αυτόν τον τομέα.

Πάντοτε, με την προσωποποιημένη χροιά ανά επιχείρηση, η οποία προκύπτει κατόπιν ενδελεχούς ανάλυσης των αναγκών της, καθώς στον τομέα της εκπαίδευσης, και δη της επαγγελματικής, ισχύει σε απόλυτο βαθμό η αγγλοσαξωνική ρήση: “One size doesn’t fit all”. Πλέον, βρισκόμαστε στη διαδικασία κατά την οποία επιχειρούμε να βελτιώσουμε το candidate experience, ήτοι την εμπειρία του εργαζομένου! Πρόκειται για μια καθιερωμένη, πλέον, πρακτική στο εξωτερικό, την οποία επιδιώκουμε να καταστήσουμε γνωστή και στους κόλπους των Ελλήνων ξενοδόχων. Αφορά, ουσιαστικά, τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουν οι τουριστικές επιχειρήσεις μια συνολικότερη πορεία καριέρας, η οποία ξεκινά από τη στιγμή που γνωρίζουν τον υποψήφιο εργαζόμενό τους μέχρι το πώς θα τον κάνουν engaged στην καθημερινότητά τους και πώς θα τον πείσουν να παραμείνει στις τάξεις τους», σημειώνει η Κατερίνα Σαντίκου.

Έρχεται η αυτοματοποιημένη διαδικασία matching εργοδοτών – εργαζομένων

Παράλληλα, η Workathlon φροντίζει για την αποδοτική κι ιδιαίτερα δυναμική διαδικασία που ακολουθεί στο recruiting για λογαριασμό των πελατών της, αξιοποιώντας έντονα τα ψηφιακά κανάλια, διαχέοντας τις αγγελίες σε κανάλια που ταιριάζουν με το προφίλ του προσωπικού που αναζητούν, βάσει της λειτουργίας εξειδικευμένων αλγόριθμων, εκτός φυσικά από το δικό της website. Σημαντική βαρύτητα δίνεται και στο περιεχόμενο της αγγελίας. Κι αυτό, καθώς όπως επισημαίνει η Founder και Managing Director της Workathlon: «Αυτή θα πρέπει να αναφέρει ευκρινώς τα απαιτούμενα skills από την πλευρά του υποψήφιου και να παρουσιάζει αναλυτικά τις προσφερόμενες παροχές: από τον μισθό μέχρι τις συνθήκες διαμονής, τη διατροφή, την εκπαίδευση, την προμήθεια συγκεκριμένης στολής του ξενοδοχείου κ.ο.κ. Κατερίνα Σαντίκου

Επιπροσθέτως, δείχνουμε αυξημένη προσοχή κι επαγγελματισμό στη συνολικότερη διαδικασία αντιμετώπισης του υποψήφιου εργαζομένου, από τη στιγμή της λήψης του βιογραφικού σημειώματος και κατ’ επέκταση της έκφρασης ενδιαφέροντος από μέρους του. Για παράδειγμα, ο candidate γνωρίζει ανά στιγμή το status στο οποίο βρίσκεται η αίτηση εργασίας του, ενώ ακόμη και αν η επιχείρηση δεν προχωρήσει στην πρόσληψή του, ενημερώνεται μέσω e-mail για θέσεις που υπάρχουν ανοικτές σε άλλα ξενοδοχεία κ.ά. Δίνουμε ξεχωριστή σημασία σε δύο παράγοντες, την ποιότητα και το time to hire, καθώς μέσω αυτών αφενός εντοπίζουμε υποψήφιους εργαζόμενους που ταιριάζουν με τα ζητούμενα requirements, αφετέρου σε σαφώς πιο περιορισμένο χρόνο, έναντι με ό,τι βίωναν οι επιχειρήσεις κατά το παρελθόν». Η Worathlon, όμως, έχει προχωρήσει κι ένα βήμα παραπέρα, καθώς αναπτύσσει ψηφιακά εργαλεία, μέσω των οποίων αναλύει κι αποκτά μια εικόνα σχετικά με το ποια βιογραφικά έχουν μεγαλύτερο βαθμό επιτυχίας σε συγκεκριμένες θέσεις. Κατερίνα Σαντίκου

Πλέον, βρισκόμαστε στη διαδικασία κατά την οποία επιχειρούμε να βελτιώσουμε το candidate experience, ήτοι την εμπειρία του εργαζομένου!

Κάτι, που βοηθά τα στελέχη της να προσδιορίσουν και να καθορίσουν εκ των προτέρων, με αυξημένα ποσοστά ακρίβειας, τα ιδανικά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένας candidate λ.χ. για να καλύψει τη θέση του ρεσεψιονίστ ή του μαιτρ. Μάλιστα, οι προσπάθειες της Workathlon συνεχίζονται ακατάπαυστα στην εξέλιξη πρόσθετων αλγορίθμων που ενισχύουν την «ευφυή» λειτουργία, ώστε μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να έχει πετύχει την αυτοματοποιημένη διαδικασία matching μεταξύ εργοδοτών κι εργαζομένων! Κάτι, που θα συμβάλλει καταλυτικά, ώστε από τη μια πλευρά οι τουριστικές επιχειρήσεις να προσλαμβάνουν στις τάξεις τους υπαλλήλους που ταιριάζουν απόλυτα με το επιθυμητό job description, από την άλλη πλευρά, οι τελευταίοι να απολαμβάνουν μια θετική εμπειρία, γνωρίζοντας πως το βιογραφικό τους δεν θα παραμείνει κάπου… παραπεταμένο, σε μια στοίβα με ακόμη 100-120 CVs, τα οποία είναι –σχεδόν- αδύνατον το Human Resources στέλεχος να σταθμίσει αποτελεσματικά, να αξιολογήσει αντικειμενικά κι εν τέλει να επιλέξει τον υποψήφιο που ταιριάζει με την αντίστοιχη θέση. Κατερίνα Σαντίκου

Μεγέθη-ρεκόρ για τις Ημέρες Καριέρας

Μια από τις ενέργειες που υλοποιεί η Workathlon αφορά τη διοργάνωση της εκδήλωσης Ημέρες Καριέρας στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη, όπου ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να έρθουν άμεσα και σε απευθείας επαφή με υποψήφιους εργαζομένους. Μάλιστα, οι τελευταίοι συναντούν τους HR managers των συμμετεχουσών επιχειρήσεων και προσπαθούν ουσιαστικά σε 5 λεπτά, ως ένα άλλο speed date, να τους «πείσουν» σχετικά με το γιατί θα πρέπει να προγραμματίσουν την ίδια στιγμή μια δεύτερη, πιο αναλυτική συνάντηση-συνέντευξη. Πρόκειται για μια διαδικασία που έχει στεφθεί από εντυπωσιακή επιτυχία, καθώς στη Θεσσαλονίκη συμμετέχουν κατά μέσο όρο 1.500 candidates, ενώ στις άλλες δύο περιοχές 1.000-1.100.