Βάνα Κάμτσιου To Housekeeping επιδρά σε σημαντικό βαθμό στη συνολικότερη εμπειρία που βιώνει κάθε επισκέπτης σε ένα ξενοδοχείο. Η ιδρύτρια και senior trainer της εταιρείας Welcome Global, μας εξηγεί γιατί.

Ο ρόλος – κλειδί τoυ housekeeping

Βάνα ΚάμτσιουH Βάνα Κάμτσιου σπούδασε ξενοδοχειακά στο Cardiff University και στο Strathclyde University απ’ όπου πήρε αντίστοιχα το Bachelor και το Master στον τομέα της Διεθνούς Ξενοδοχειακής Διοίκησης. Εργάστηκε για μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, στα τμήματα Υποδοχής, Housekeeping, F&B και Sales. Η ενασχόληση της κυρίας Κάμτσιου με την εκπαίδευση του προσωπικού τουριστικών επιχειρήσεων ξεκίνησε πριν από 22 συναπτά έτη. Έκτοτε, έχει συνεργαστεί με πολύ γνωστά ξενοδοχεία, αλυσίδες ή μεμονωμένα, που εδρεύουν στην Ελλάδα, σε χώρες της Ευρώπης, αλλά και της Μέσης Ανατολής.

Έχει ιδρύσει την εταιρεία Welcome Global, της οποίας η κύρια δραστηριότητα είναι ο σχεδιασμός κι η υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων με εξειδίκευση στον ξενοδοχειακό κλάδο. «Σήμερα, τα πλέον δημοφιλή σεμινάρια που πραγματοποιεί η Welcome Global είναι δίχως άλλο οι εκπαιδεύσεις του Room Division (Front office, Housekeeping) και του F&B, καθώς επίσης τα προγράμματα ηγεσίας για την ανάπτυξη των Μiddle Μanagers», υπογραμμίζει η Βάνα Κάμτσιου και συνεχίζει: «Τα σεμινάριά μας υλοποιούνται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ δεν αποτελεί υπερβολή να αναφέρουμε πως χαίρουν της εμπιστοσύνης του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Διευθυντών Ξενοδοχείων (EHMA – European Hotel Managers Association)».

Το Housekeeping επιδρά καταλυτικά στην εμπειρία των επισκεπτών!

Η ιδιαιτερότητα της προσωπικότητας, της σκέψης και της γνώσης της αποτυπώνεται ανάγλυφα στα εκπαιδευτικά σεμινάρια που σχεδιάζει κι υλοποιεί για επαγγελματίες του εν γένει τουριστικού και συγκεκριμένα του ξενοδοχειακού κλάδου, τα οποία κι ονομάζει «ταξίδια στις γνώσεις και στις εμπειρίες». Σύμφωνα με την ίδια: «Σε κάθε “ταξίδι” ένας αγαπημένος “προορισμός” είναι πάντα μέσα στη σκέψη, στις αξίες και στα κίνητρα, αυτά που μας επηρεάζουν για να κάνουμε την εργασία που έχουμε επιλέξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Ένας από τους πλέον συνήθεις λόγους που επικαλούνται οι επισκέπτες καταλυμάτων, όταν προβαίνουν σε αρνητικές κρίσεις ή στην έκφραση παραπόνων, σχετίζεται άμεσα με το housekeeping.

Μπορεί το housekeeping για την πλειονότητα των παραγόντων της τουριστικής βιομηχανίας να έχει ένα μονοδιάστατο όσο και σχετικά «στεγνό» περιεχόμενο, αυτό της καθαριότητας και της συντήρησης των δωματίων και των εν γένει εγκαταστάσεων ενός καταλύματος, εντούτοις για όσους εξ αυτών δεν εθελοτυφλούν, το housekeeping επηρεάζει -πλέον- σημαντικά τη συνολικότερη εμπειρία που βιώνουν οι επισκέπτες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού κι εν προκειμένω της διαμονής τους. Κι αυτό, καθώς, όπως υπογραμμίζει η κυρία Κάμτσιου: «Ένας από τους πλέον συνήθεις λόγους που επικαλούνται οι επισκέπτες καταλυμάτων, όταν προβαίνουν σε αρνητικές κρίσεις ή στην έκφραση παραπόνων, σχετίζεται άμεσα με το housekeeping. Υπό αυτό το πρίσμα, ένα κατάλληλα οργανωμένο, όσο κι αποδοτικό στη λειτουργία του τμήμα housekeeping ενός ξενοδοχείου είναι από μόνο του σε θέση να εξαλείψει πιθανά προβλήματα, παράπονα, αρνητικές κρίσεις κ.ο.κ.».

Διαρκές ενώπιος-ενωπίω με τους πελάτες

Βάνα ΚάμτσιουΌπως συμβαίνει σε κάθε επιμέρους έκφανση μιας επιχείρησης, τα τμήματα που την απαρτίζουν στηρίζουν σημαντικό ποσοστό της εύρυθμης λειτουργίας τους στον ανθρώπινο παράγοντα. «Μια από τις πλέον σημαντικές κινήσεις που θα πρέπει να κάνουν πράξη οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και δη τα διευθυντικά τους στελέχη είναι να εκπαιδεύσουν τους εργαζόμενους στο housekeeping στο ότι αποτελούν ισότιμα μέλη της εργασιακής ομάδας κι εκπροσωπούν ανά πάσα στιγμή την εταιρεία και την επιχείρηση, έως ότου αυτή η αίσθηση γίνει κτήμα τους! Η εν λόγω εκπροσώπηση… μεταφράζεται σε συγκεκριμένες υποχρεώσεις κι έναν κοινά αποδεκτό κώδικα συμπεριφοράς στους χώρους του ξενοδοχείου, με την ταυτόχρονη αντιμετώπιση με το ανάλογο ενδιαφέρον κι επαγγελματισμό των πελατών και τυχόν ερωτήσεων ή παρατηρήσεών τους.

Μάλιστα, καθώς το προσωπικό του housekeeping κινείται διαρκώς στους χώρους του ξενοδοχείου, λόγω της φύσεως της απασχόλησής του, έρχεται πιο συχνά σε άμεση, κατά πρόσωπο επαφή κι επικοινωνία με τους πελάτες, οπότε εκπέμπει και μεταδίδει προς αυτούς τις αξίες και την ηθική που εκφράζει η ίδια η ξενοδοχειακή επιχείρηση. Μέσω της εκπαίδευσης, οι housekeepers οφείλουν να αντιλαμβάνονται πως το κύριο αντικείμενό τους είναι ο άνθρωπος κι όχι το καθάρισμα του δωματίου, το στρώσιμο των κρεβατιών, η αλλαγή των πετσετών και του μπουρνουζιού! Οπότε, θα συμβούλευα τις επιχειρήσεις να επενδύσουν στην εκπαίδευση των υπαλλήλων του housekeeping και σε ζητήματα που εκτείνονται πέραν των “κλασικών” αρμοδιοτήτων του καθαρισμού», τονίζει η ιδρύτρια και senior trainer της εταιρείας Welcome Global.

Οι ξενοδόχοι «ψάχνονται» διαρκώς για βέλτιστες πρακτικές

Αποτελεί θετική εξέλιξη πως με το πέρασμα του χρόνου ολοένα και περισσότερες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται τόσο τη βαρύτητα όσο και τη σημασία που αποκτούν οι υπηρεσίες housekeeping για την απροβλημάτιστη λειτουργία τους. Στοιχείο, το οποίο μέχρι πριν από λίγα μόλις χρόνια κάθε άλλο παρά δεδομένο θεωρούταν, σύμφωνα με την κυρία Κάμτσιου. «Κομβικό ρόλο διαδραμάτισαν οι ίδιοι οι πελάτες κι ο σύγχρονος τρόπος με τον οποίο δύνανται –πλέον- να εκφράσουν τα παράπονά τους σχετικά με την καθαριότητα των χώρων του δωματίου ή την ελλιπή συντήρηση των ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων. Βάνα Κάμτσιου

Διαδικασία που, λόγω της δυναμικής επίδρασης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί να προκαλέσει ανυπέρβλητα προβλήματα και καταστάσεις που… κοστίζουν. Για αυτό κι οι σύγχρονοι ξενοδόχοι ψάχνουν με μεγαλύτερη λεπτομέρεια σχετικά με προγράμματα και διαδικασίες αρτιότερου καθαρισμού και συντήρησης των χώρων, προκειμένου με τη σειρά τους οι εργαζόμενοι στο housekeeping department να είναι περισσότερο άμεσοι, πρακτικοί κι αποτελεσματικοί. Βέβαια, υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος που πρέπει να διανύσουν έως ότου καταφέρουν να αυτοματοποιήσουν την όλη διαδικασία, σε σημείο τέτοιο που να κινείται με βάση προκαθορισμένα υψηλά στάνταρντ, ωστόσο απαιτείται υπομονή, επιμονή, αποφασιστικότητα και χρόνος φυσικά». Βάνα Κάμτσιου

Το «αγκάθι» με το προσωπικό κι η αναγκαιότητα των διαδικασιών!

Αποτελεί κοινό τόπο πως η ομαλή καθημερινή λειτουργία μιας ξενοδοχειακής επιχείρησης εξαρτάται και ρυθμίζεται από απειράριθμες, είναι αλήθεια, λεπτομέρειες, των πολλών όσο και διαφορετικής απόδοσης και περιεχομένου τμημάτων του. Στον κοινό νου, ο τομέας του housekeeping φαντάζει ως μια απλοϊκή πραγματικότητα, με συγκεκριμένες εργασίες, δίχως να διέπεται από ιδιαίτερο πλαίσιο, οργανωτικές πτυχές κι αναλυτικές διαδικασίες. Είναι, όμως, έτσι; «Κάθε άλλο», διαφωνεί μετ’ επιτάσεως η κυρία Κάμτσιου κι εξηγεί: «Η οργάνωση θεωρείται θεμέλιος λίθος για την επιτυχή απόδοση του τομέα παροχής υπηρεσιών housekeeping σε ένα κατάλυμα. Βάνα Κάμτσιου

Η χρήση των κατάλληλων όσο και κατά το δυνατόν πιο ποιοτικών υλικών καθαρισμού και συντήρησης, η επιλογή του προσωπικού κι η θέσπιση προκαθορισμένων διαδικασιών παίζουν καθοριστική σημασία. Θα πρέπει να σημειωθεί πως πρωτίστως σε μικρά νησιά, αλλά ακόμη και σε ώριμους τουριστικούς προορισμούς της πατρίδας μας, η ανεύρεση housekeeping προσωπικού ανάγεται σε ένα εγχείρημα για δυνατούς λύτες… Βέβαια, θετικά προς την κατεύθυνση υπερπήδησης του προβλήματος μπορεί να συμβάλλει η ευγενική, όσο κι ανθρώπινη αντιμετώπιση του προσωπικού από μέρους της επιχείρησης, η αναγνώριση της σημασίας των υπηρεσιών που προσφέρουν στο ίδιο το ξενοδοχείο, η επιβράβευση, υλική και ηθική, η διαρκής εκπαίδευση που ενισχύει το αίσθημα της σημαντικότητας στο οργανόγραμμα της εταιρείας κ.ά. Βάνα Κάμτσιου

Κατά τη διαδικασία επιλογής προσωπικού, ο ξενοδόχος οφείλει να συνυπολογίσει ζητήματα συμπεριφοράς και χαρακτήρα, καθώς επίσης κι εάν οι υποψήφιοι διαθέτουν την ανάλογη προσωπικότητα, ώστε να ανταποκριθούν υπεύθυνα και με επιτυχία στον ρόλο που καλούνται να παίξουν». Με τον όρο «διαδικασίες», νοούνται λ.χ. τα απαραίτητα βήματα που οφείλει πάντοτε και με την προκαθορισμένη σειρά να ακολουθεί ένας housekeeper, ο τρόπος με τον οποίο καθαρίζει, οι έλεγχοι που πρέπει να κάνει σε συγκεκριμένα επιμέρους σημεία, τα υλικά που χρησιμοποιούνται σε κάθε στάδιο καθαρισμού ή συντήρησης κ.ά. Βάνα Κάμτσιου

Όπως υπογραμμίζει η ιδρύτρια της εταιρείας Welcome Global, ο καθορισμός των διαδικασιών από μόνος του αποδεικνύεται ως γράμμα κενού περιεχομένου, στην περίπτωση κατά την οποία δεν συνοδεύεται από την επικοινωνία με το αρμόδιο με τις υπηρεσίες housekeeping προσωπικό, αλλά και την ταυτόχρονη εκπαίδευσή του επ’ αυτών. «Μόνο κατ’ αυτό τον τρόπο το προσωπικό θα καταλάβει τις επιμέρους διαδικασίες που διέπουν τις υπηρεσίες housekeeping σε ένα ξενοδοχείο, θα εκπαιδευτεί στην αναμενόμενη μεθοδολογία εφαρμογής κι εκτέλεσής τους, ενώ μέσω της πρακτικής θα επισημάνει τυχόν προβλήματα, παρατηρήσεις κι ελλείψεις, προτείνοντας και πιθανές λύσεις!», τονίζει χαρακτηριστικά. Βάνα Κάμτσιου

Τα λεφτά δεν είναι το παν!

Τέλος, η συχνά παρατηρούμενη έλλειψη υπαλλήλων (και) στον τομέα του housekeeping, ενδεχομένως, από πολλούς να θεωρείται πως μπορεί να αντιμετωπιστεί, και δη αποτελεσματικά, με την προσφορά μεγαλύτερων αμοιβών από μέρους των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Δίχως να αρνείται πως αυτή η πρακτική δύναται να αποτελέσει ένα ισχυρό κίνητρο κι ένα αντίστοιχα δυνατό διαπραγματευτικό ατού από τους ξενοδόχους, η κ. Κάμτσιου θεωρεί πως πρόκειται για ένα κίνητρο χαμηλής έντασης και με περιορισμένο βαθμό επίδρασης. Βάνα Κάμτσιου

«Συνομιλώντας με δεκάδες ιδιοκτήτες, managers και διευθυντικά στελέχη ξενοδοχειακών μονάδων, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα πως οι δυνητικοί ή υφιστάμενοι housekeepers δίνουν έμφαση σε επιμέρους ζητήματα που άπτονται της ηθικής διάστασης της καθημερινής τους εργασίας, όπως να νιώθουν πως οι προϊστάμενοι τους καταλαβαίνουν και τους υποστηρίζουν, να τηρούνται τα ρεπό κι οι ώρες ξεκούρασής τους, να παρέχονται ποιοτικά υλικά καθαρισμού, ώστε να μεγιστοποιείται η αποτελεσματικότητα της εργασίας τους, να απολαμβάνουν φιλική αντιμετώπιση από μέρους των διευθυντικών στελεχών, ου μην και των ιδιοκτητών, κι εν τέλει να τους σέβονται και να αναγνωρίζεται η σημασία και ο ρόλος τους».

ΠΗΓΗ