Υπουργείο Εργασίας: 5 αλλαγές στα εργασιακά – Τι αλλάζει σε μισθούς και υπερωρίες

1 Σεπτεμβρίου, 2019
Υπουργείο Εργασίας: 5 αλλαγές στα εργασιακά - Τι αλλάζει σε μισθούς και υπερωρίες
Σειρά από αλλαγές σε θέματα εργασιακών σχέσεων, συλλογικών συμβάσεων και στον συνδικαλιστικό νόμο ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας το ερχόμενα φθινόπωρο.

Σειρά από αλλαγές σε θέματα εργασιακών σχέσεων, συλλογικών συμβάσεων και στον συνδικαλιστικό νόμο ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας το ερχόμενα φθινόπωρο, έχοντας ωστόσο χάσει την έξωθεν καλή μαρτυρία – κυρίως των εργαζομένων και της ΓΣΕΕ – μετά τις πρόσφατες τροπολογείς για την κατάρτιση του αιτιολογημένου λόγου απόλυσης. Σε αντίθεση με τις εργοδοτικές οργανώσεις που υποδέχθηκαν θερμά την κατάρτιση της συγκεκριμένης διάταξης, την οποία θεωρούσαν (τροχοπέδη στην αύξηση της απασχόλησης και προπαντός των σταθερών συμβάσεων απασχόλησης».

 

Το επόμενο πακέτο μέτρων που σχεδιάζει το υπουργείο περιλαμβάνει αλλαγές στις συλλογικές συμβάσεις έτσι ώστε σε «ειδικές περιπτώσεις» νεοφυών επιχειρήσεων ή επιχειρήσεων με οικονομικά προβλήματα να υπερισχύουν οι επιχειρησιακές συμβάσεις έναντι άλλων υπέρτερων. Η διάταξη αυτή, εφόσον τελικώς προχωρήσει, θα συναντήσει πλήθος αντιδράσεων, καθώς θα οδηγήσει σε πλήρη ανατροπή των συμβάσεων, οι οποίες – σημειωτέον – δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί μετά τις ανατροπές που υπέστησαν τη μνημονιακή περίοδο.

 

Στα σχέδια της κυβέρνησης είναι ακόμη και η πλήρης εξαίρεση ορισμένων επιχειρήσεων (με οικονομικά προβλήματα) από την εφαρμογή των όρων των συμβάσεων, κάτι που επίσης θα προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων.

 

Πάντως η κυβέρνηση σκοπεύει να εκκινήσει το επόμενο διάστημα διάλογο με τους εμπλεκόμενους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ κ,λπ.) για μια σειρά θεμάτων όπως ο συνδικαλιστικός νόμος, το μητρώο εργοδοτών, η αναβάθμιση της ΕΡΓΑΝΗΣ κλπ.

 

1) Η αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου και την καθιέρωση ηλεκτρονικής ψηφοφορίας σε ό,τι αφορά τον τρόπο λήψης απόφασης για απεργός θα προβλέπεται σε νομοσχέδιο που θα έλθει σύντομα στη Βουλή. Η απόφαση για απεργία θα λαμβάνεται απευθείας από τους εργαζομένους με ηλεκτρονική ψηφοφορία ώστε να υπάρχει «ανεμπόδιστη καθολική συμμετοχή των εργαζομένων στις αρχαιρεσίες και στην άσκηση του σχετικού δικαιώματός τους». Επίσης διατηρείται η υποχρεωτικότητα παρουσίας 50%+1 των οικονομικά ενεργών μελών μιας πρωτοβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης στη γενική συνέλευση προκειμένου να ληφθεί έγκυρη απόφαση.

 

2) Πέραν αστών θα δημιουργηθεί Ηλεκτρονικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων και στελεχών με στόχο την καταγραφή του ακριβούς αριθμού συμμετεχόντων σε κάθε οργάνωση και τη διαφάνεια. Έτσι ώστε να απεμπλακούν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις από παθογόνες καταστάσεις που δημιουργήσουν την πρόσφατη κρίση ηγεσίας σε μια σειρά οργανώσεων και στη ΓΣΕΕ.

 

3) Επίσης πρόκειται να δημιουργηθεί Μητρώο Επιχειρήσεων, όπου θα παρακολουθείται η τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και θα επιβραβεύονται οι συνεπείς επιχειρήσεις με φορολογικά κίνητρο, με μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, αλλά και με επιδοτήσεις και συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης κ.ά. Ετοιμάζονται αλλαγής στην ΕΡΓΑΝΗ, η οποία καταγράφει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και την κινητικότητα στην αγορά εργασίας (προσλήψεις, απολύσεις κλπ).

 

4) Αναβαθμίζεται το ΣΕΠΕ, το οποία αποσπάται από την κεντρική διεύθυνση και τον εναγκαλισμό της εκάστοτε κυβέρνησης μέσω του διορισμού γενικού γραμματέα. Το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας περνά στα χέρια της δημόσιας διοίκησης. Καμία κυβέρνηση, κανένας υπουργός δεν θα έχει λόγο πλέον στον διορισμό του επικεφαλής του ΣΕΠΕ, ο οποίας θα είναι γενικός διευθυντής, υπηρεσιακό στέλεχος δηλαδή, απάτη δημοσιοϋπαλληλική ιεραρχία που θα επιλέγεται με απόλυτη διαφάνεια και αξιοκρατία. Το Σώμα και οι λειτουργεί του θα εξακολουθήσουν να απολαμβάνουν πλήρη οργανωτική και επιχειρησιακή αυτονομία για να επιτελούν απρόσκοπτα το έργα τους, ενώ δεν θα εξαρτώνται από κανέναν ειδικό γραμματέα κομματικής προέλευσης και τους συμβούλους του που επιβάρυναν σημαντικά τον κρατικό προϋπολογισμό.

 

5) Η απόφαση για απεργία θα λαμβάνεται απευθείας από τους εργαζόμενους με ηλεκτρονική ψηφοφορία, ώστε να υπάρχει «ανεμπόδιστη καθολική συμμετοχή των εργαζομένων στις αρχαιρεσίες και στην άσκηση του σχετικού δικαιώματος τους».

 

Πέραν τούτων η κυβέρνηση, παρότι αναγνωρίζει τις ιδιαίτερο χαμηλές αμοιβές – ιδίως των απασχολούμενων σε ελαστικές μορφές απασχόλησης -, επικεντρώνεται στην προσπάθεια περιορισμού της υποδηλωμένης εργασίας που υποκρύπτει φτηνή, ανασφάλιστη εργασία. Δηλαδή δηλωμένη μερική ή εκ περιτροπής εργασία που υποκρύπτει πλήρη απασχόληση.

 

Αυξήσεις στον κατώτατο μισθό

 

Σύμφωνα με το κυβερνητικό πρόγραμμα, οι αυξήσεις που θα δίνονται πλέον στον κατώτατο μισθό θα ακολουθούν τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ, δηλαδή θα είναι διπλάσιες αυτού, με την αρχή να γίνεται το 2020. Εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών αναφέρουν ότι η ελληνική οικονομία το επόμενο έτος θα αναπτυχθεί κατά 2,16% και κατόπιν θα κινηθεί με ρυθμούς υποδεέστερους του 2%. Αυτό σημαίνει ότι όταν ενεργοποιηθεί, το 2020, ο μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού, η κυβέρνηση θα ενθαρρύνει αυξήσεις γύρω στο 4,3%, δηλαδή από τα 650 ευρώ στα 678 ευρώ. Πάντως επισημαίνεται ότι με τους ρυθμούς αυτούς ο κατώτατος μισθός θα επανέλθει στα προ κριούς επίπεδα (751 ευρώ) γύρω στο 2024.

 

Στο σημεία αετό η κυβέρνηση δεν έχει λάβει θέση γύρω από το θέμα των τριετιών – που αυξάνουν τα κατώτατα όρια αμοιβών σύμφωνα με την προϋπηρεσία του εργαζομένου – κατά των οποίων έχει προσφύγει στο ΣτΕ ο ΣΕΒ αμφισβητώντας τη νομιμοποίησή τους. Το θέμα αυτό θα απασχολήσει υποχρεωτικά το υπουργείο Εργασίας τους επόμενους μήνες. Για να γίνει κατανοητή η σοβαρότητα του θέματος, παραθέτουμε: όσοι έχουν 0-3 έτη προϋπηρεσίας λαμβάνουν 650 ευρώ. Όσοι έχουν μία τριετία (3-6 έτη προϋπηρεσίας) λαμβάνουν 715 ευρώ, όσοι έχουν δύο τριετίας (6-9 έτη προϋπηρεσίας) 780 ευρώ και όσοι έχουν τρεις τριετίες (άνω των 9 ετών προϋπηρεσία) λαμβάνουν 845 ευρώ.

 

Ακριβότερη η υπερωρία

 

Εντός του Σεπτεμβρίου το υπουργείο Εργασίας αναμένεται να φέρει διάταξη στη Βουλή που θα καθιστά ακριβέστερη κατά 10%-15%την υπερωριακή απασχόληση όσων απασχολούνται με καθεστώς μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης. Με τον τρόπο αυτό το υπουργείο επιχειρεί να καταστήσει μη συμφέρουσα (ακριβότερη) για τον εργοδότη την ελαστική εργασία, που στις περισσότερες περιπτώσεις υποκρύπτει πλήρη απασχόληση. Πάντως θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία στοιχεία του ΕΦΚΑ (Φεβρουάριος 2019) δείχνουν ότι οι αμοιβές των εργαζομένων με ελεατικές μορφές απασχόλησης είναι εξαιρετικά χαμηλές. Τρεις στους δέκα μισθωτούς εργάζονται ή δηλώνονται και ασφαλίζονται για μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση και αμείβονται αντίστοιχα, κατά μέσο όρο, με 396,11 ευρώ.

 

Σημειώνεται ότι ο μέρος μισθός για τους εργαζομένους με πλήρη απασχόληση ανέρχεται σε 1.182,39 ευρώ μεικτά τον μήνα

Στο βάθος μείωση εισφορών: Αυξήσεις μισθών αναμένεται να φέρει η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που σχεδιάζει η κυβέρνηση σε βάθος χρόνου από το 2020 έως το 2024. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία του κυβερνητικού σχεδίου τα οποία έχουν δημοσιοποιηθεί, οι πρώτες αυξήσεις αναμένονται να φανούν από το 2020. Οι αυξήσεις στο καθαρό ποσό των αμοιβών θα προέρχονται από τη μείωση των εισφορών και την ταυτόχρονη διατήρηση του ύψους των μεικτών αποδοχών.

 

Σημειωτέον, πρόκειται για μικρές αυξήσεις που σε ετήσια βάση κυμαίνονται από 40 έως 270 ευρώ κατά το πρώτο έτος (2020) εφαρμογής των μειωμένων εισφορών και αναμένεται να φτάσουν το 2024 στα 217 έως 1.700 ευρώ ετησίως. Στόχος του κυβερνητικού σχεδίου είναι οι εισφορές να μειωθούν στο 15% (από το 20% σήμερα) έως το 2024. Το υπουργείο Εργασίας θα προχωρήσει σε ισόποση σταδιακή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για εργαζομένους και εργοδότες κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες συνολικά τα επόμενα πέντε χρόνια.

 

Πηγή: ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ