Το 2022 θα είναι η χρονιά του metaverse – Πολλοί οι υποψήφιοι ”μνηστήρες”

2 Ιανουαρίου, 2022
Niantic_Metaverse_01_1280_720

 

Όλα δείχνουν ότι το 2022 θα είναι είναι η μεγαλύτερη χρονιά για το “metaverse”, καθώς οι Meta, Apple, Microsoft και Google ετοιμάζονται να κυκλοφορήσουν νέα προϊόντα hardware και software σε μια αγορά που μέχρι σήμερα είχε ένα πολύ εξειδικευμένο κοινό, σύμφωνα με το CNBC.

Ο όρος “metaverse” περιγράφει hardware και software που επιτρέπουν στους χρήστες να παίζουν ή να εργάζονται σε εικονικούς τρισδιάστατους χώρους ή να αντλούν πληροφορίες από το διαδίκτυο και να τις ενσωματώνουν στον πραγματικό κόσμο σε πραγματικό χρόνο. Προς το παρόν, η πρόσβαση στο metaverse μπορεί να γίνεται μέσω ενός smartphone, όμως αργότερα, θα γίνεται μέσω προηγμένων headsets εικονικής ή επαυξημένης πραγματικότητας, όπως λένε οι υποστηρικτές του.

“Οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες βλέπουν τώρα την επαυξημένη πραγματικότητα ως την επόμενη πλατφόρμα όπου θα μεταπηδήσει η πληροφορική”, έγραψε ο αναλυτής της Goldman Sachs Eric Sheridan σε σημείωμά του τον Δεκέμβριο. Είπε ότι φαίνεται να είναι η “επόμενη λογική αλλαγή στα καταναλωτικά πρότυπα” και θα δημιουργήσει νέους ηγέτες του κλάδου.

Οι εταιρείες ρίχνουν πολλά δολάρια σε έρευνα και ανάπτυξη για πρωτότυπα και θεμελιώδεις τεχνολογίες και προετοιμάζονται για μια εικονική μάχη όταν τα προϊόντα τους βγουν στην αγορά.

Οι επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων επένδυσαν 10 δισ. δολάρια σε νεοφυείς επιχειρήσεις εικονικών κόσμων το 2021, σύμφωνα με το Crunchbase, και σε αυτό δεν υπολογίζονται οι προϋπολογισμοί από τις Big Tech. Για παράδειγμα, ο διευθύνων σύμβουλος της Meta, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, δήλωσε ότι η εταιρεία ξόδεψε τόσα χρήματα για VR και AR το 2021 που μείωσαν τα κέρδη της εταιρείας κατά 10 δισ. δολάρια.

Οι αναλυτές της Goldman Sachs εκτιμούν ότι τα επόμενα χρόνια θα επενδυθούν έως και 1,35 τρισ. δολάρια για την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών, με τους μεγάλους παίκτες ήδη να έχουν πάρει θέσεις μάχης.

Meta

Το Facebook έχει μπει δυναμικά στις τεχνολογίες του metaverse. Το 2021, άλλαξε το όνομά του σε Meta Platforms για να αντικατοπτρίζει το νέο focus το οποίο έθεσε.

Η Meta έχει ένα ξεκάθαρο προβάδισμα έναντι των αντιπάλων της: Αυτή τη στιγμή κατασκευάζει και VR hardware αντιπροσωπεύοντοας το 75% της αγοράς το 2021, σύμφωνα με την IDC.

Τα Χριστούγεννα, η πιο δημοφιλής εφαρμογή στο App Store της Apple στις ΗΠΑ ήταν η εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας της Oculus που απαιτείται για τη χρήση του headset Quest 2, ένα ατελές αλλά ουσιαστικό σημάδι ότι πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν εξοπλισμό εικονικής πραγματικότητας.

Σύμφωνα με το CNBC η Meta δεν έχει δημοσιεύσει αριθμούς πωλήσεων για το Quest. Αλλά η Qualcomm, η οποία κατασκευάζει το τσιπ του Quest, εκτίμησε ότι η εταιρεία είχε αποστείλει 10 εκατ. μονάδες μέχρι τον Νοέμβριο. Αυτοί δεν είναι αριθμοί αντίστοιχοι με πωλήσεις smartphone, αλλά είναι σημαντικοί και ενισχύονται από μεγάλες τηλεοπτικές διαφημιστικές καμπάνιες.

Η Meta σχεδιάζει να κυκλοφορήσει φέτος ένα άλλο headset εικονικής πραγματικότητας, το οποίο ονομάζει Project Cambria. Η συσκευή, σύμφωνα με το Facebook, θα διαθέτει hardware που θα την καθιστά καλύτερη για “μικτή πραγματικότητα”, ή για τη χρήση καμερών στο εξωτερικό ενός σετ κεφαλής VR για να διοχετεύσει τον πραγματικό κόσμο στον θεατή. Η Meta αναφέρει ότι θα περιλαμβάνει επίσης παρακολούθηση προσώπου και ματιών, η οποία θα κάνει τη συσκευή να ανταποκρίνεται καλύτερα στις εντολές του χρήστη.

Η πρώιμη είσοδος της Meta στην αγορά έδωσε στην εταιρεία μια πρώιμη ματιά στο τι λογισμικό θέλουν οι χρήστες να εκκινήσουν στα headsets τους. Αυτόν τον μήνα, εγκαινίασε μια κοινωνική πλατφόρμα που ονομάζεται Horizon Worlds, όπου οι άνθρωποι μπορούν να παρακολουθούν κωμικές παραστάσεις και βραδιές ταινιών μέσα στον εικονικό κόσμο του Facebook.

Η Meta έχει εξαγοράσει αρκετές εταιρείες που κατασκευάζουν δημοφιλείς εφαρμογές για τα ακουστικά Oculus, κυρίως το Supernatural, ένα παιχνίδι γυμναστικής στο οποίο οι χρήστες χτυπούν αιωρούμενα μπλοκ με συγκεκριμένο ρυθμό.

Αυτή η στρατηγική όμως μπορεί να τεθεί υπό αντιμονοπωλιακό έλεγχο. Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου έχει ξεκινήσει μια διεξοδική έρευνα σχετικά με την εξαγορά ύψους 400 εκατομμυρίων δολαρίων, ανέφερε το The Information.

Apple

Η Apple δεν έχει επιβεβαιώσει ποτέ ότι εργάζεται πάνω σε ένα VR ή AR headset, αλλά εδώ και χρόνια κατασκευάζει πρωτότυπα μέσα στο Technology Development Group της.

Η Apple έχει θέσει τις βάσεις για μια σημαντική νέα κατηγορία προϊόντων. Τα νεότερα iPhones της είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες Lidar, οι οποίοι μπορούν να μετρήσουν πόσο μακριά βρίσκεται ένα αντικείμενο – κρίσιμο για εφαρμογές που βασίζονται στην τοποθεσία. Τα πρόσφατα iPhone και iPad έχουν εγκατεστημένο λογισμικό που ονομάζεται ARkit, το οποίο επιτρέπει στους προγραμματιστές να δημιουργούν εφαρμογές που χρησιμοποιούν τους αισθητήρες του iPhone για ακριβή χαρτογράφηση χώρων και εντοπισμό.

Αυτά τα τεχνολογικά δομικά στοιχεία δημιουργούν τα θεμέλια για ένα εντελώς νέο προϊόν, που αναμένεται να είναι ένα headset υψηλών προδιαγραφών της Apple που θα συνδυάζει την εικονική και την επαυξημένη πραγματικότητα, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες θα μπορούσε να κυκλοφορήσει το 2022, αναφέρει το CNBC.

Σε αντίθεση με τη Meta, η Apple δεν συζητά νέα προϊόντα υλικού μέχρι να είναι έτοιμα να αποκαλυφθούν. Όταν η Apple κυκλοφορήσει ένα headset, είναι πιθανό να ταρακουνήσει ολόκληρη την αγορά και να προσφέρει μια νέα προσέγγιση για πολλούς αμφισβητίες, όπως έκανε το iPhone για τα smartphones και το Apple Watch για τα smartwatches.

Οι ανταγωνιστές της Apple θα παρακολουθούν στενά για να δουν ποια είναι τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα και σημεία πώλησης του ακουστικού της, όπως τα προβάλλει ο CEO της Apple Tim Cook.

Οι επενδυτές και οι αναλυτές της αγοράς αρχίζουν να αναρωτιούνται αν οι μελλοντικές πωλήσεις από τα ακουστικά ή άλλα gadgets που βασίζονται στην πραγματικότητα θα πρέπει να ωθήσουν τη μετοχή της Apple ακόμη πιο ψηλά, αν όντως κυκλοφορήσει την πρώτη μεγάλη νέα κατηγορία προϊόντων της μετά από επτά χρόνια.

“Η τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία της Apple δεν αντικατοπτρίζει την κυκλοφορία νέων κατηγοριών προϊόντων”, έγραψαν οι αναλυτές της Citi τον Δεκέμβριο. “Αυτό θα αλλάξει με το λανσάρισμα του νέου AR/VR headset το 2022”.

Ωστόσο, η Apple δεν θα το ονομάσει “metaverse”. “Θα μείνω μακριά από ”καραμέλες”. Απλώς το αποκαλούμε επαυξημένη πραγματικότητα”, δήλωσε ο Cook τον Σεπτέμβριο.

Google

Η Google ήταν η εταιρεία που ξεκίνησε την ”τρέλα” των headsets στη Silicon Valley όταν παρουσίασε το Google Glass το 2013. Το εν λόγω προϊόν όμως δεν έτυχε καλής υποδοχής, αλλά η Google δεν το έβαλε κάτω. Μέχρι σήμερα, η Google πωλεί το Google Glass σε επιχειρήσεις, αλλά δεν είναι γενικά διαθέσιμα στους καταναλωτές.

Τώρα υπάρχουν ενδείξεις ότι η Google ασχολείται ξανά σοβαρά με την επαυξημένη πραγματικότητα, αν και δεν έχει τόσα πολλά προϊόντα ή τεχνολογίες που έχουν ανακοινωθεί δημοσίως όσο οι ανταγωνιστές της. Από τότε που κυκλοφόρησε το Glass, έχουν παρουσιαστεί νεότερα ακουστικά AR με πιο εξελιγμένες οθόνες, καλύτερους αισθητήρες και ισχυρότερους επεξεργαστές.

Η Google, της οποίας το λειτουργικό σύστημα Android είναι το πιο δημοφιλές λογισμικό smartphone στον κόσμο, θα είναι ένας από τους μεγαλύτερους χαμένους αν τα headsets και οι συσκευές metaverse αντικαταστήσουν το smartphone με ένα νέο λειτουργικό σύστημα.

Το 2020, η Google αγόρασε τη North, μια νεοφυή επιχείρηση που εργαζόταν πάνω σε γυαλιά AR που αποτελούσαν έναν πνευματικό διάδοχο από άποψη λειτουργικότητας του Google Glass.

Η Google διαθέτει πλέον μια νέα ομάδα που επικεντρώνεται στα λειτουργικά συστήματα για την επαυξημένη πραγματικότητα, σύμφωνα με μια ανάρτηση που μοιράστηκε ο ανώτερος διευθυντής Mark Lucovsky τον Δεκέμβριο. Πριν από την ένταξή του στη Google, ο Lucovsky εργαζόταν στην Oculus της Meta.

Σύμφωνα με τις αγγελίες θέσεων εργασίας, η Google προσλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό για αυτή την ομάδα, η οποία εργάζεται πάνω σε μια “καινοτόμα συσκευή AR” και προσθέτει προϊόντα “στο χαρτοφυλάκιο AR” της εταιρείας.

Microsoft

Η Microsoft ήταν η πρώτη μεγάλη εταιρεία τεχνολογίας που παρουσίασε ένα πλήρως εξοπλισμένο AR headset, το HoloLens, το 2016. Αλλά το σημερινό της προϊόν απέχει ακόμη πολύ από το να γίνει μια συσκευή που οι καταναλωτές θα φορούν σε τακτική βάση.

Αντ’ αυτού, η Microsoft έχει επικεντρωθεί στην πώληση ακουστικών σε επιχειρήσεις που μπορούν να αντέξουν την τιμή των 3.500 δολαρίων και θέλουν να δουν αν η τεχνολογία κάνει τους εργαζομένούς τους πιο παραγωγικούς.

Ο μεγαλύτερος πελάτης του HoloLens είναι ο αμερικανικός σταρτός. Η Microsoft έκλεισε μία συμφωνία ύψους 22 δισ. δολαρίων νωρίτερα φέτος για την πώληση 120.000 προσαρμοσμένων HoloLenses στην κυβέρνηση, ώστε οι στρατιώτες να μπορούν να τα χρησιμοποιούν για να “αυξήσουν τη φονικότητά τους”. Ωστόσο, νωρίτερα φέτος, ο στρατός δήλωσε ότι θα καθυστερήσει την έναρξη μιας δοκιμής πεδίου με HoloLens για το 2022.

Το αν η συμφωνία συνεχίσει να καθυστερεί ή αν καταφέρει να αποδειχθεί σε ”τυχερό λαχνό” και για τις δύο πλευρές αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό βήμα για την  αγορά της επαυξημένης πραγματικότητας.

Το HoloLens έχει όμως κεντρίσει το ενδιαφέρον και των ιατρικών εταιρειών, οι οποίες θέλουν να δουν αν η επαυξημένη πραγματικότητα μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση των χειρουργείων ή ακόμη και να βοηθήσει στην εκτέλεση χειρουργικών επεμβάσεων από απόσταση.

Η Microsoft επενδύει σε μεγάλο βαθμό σε υπηρεσίες cloud για να αποτελέσει τη συγκολλητική ουσία για τους εικονικούς κόσμους που αναμένεται να κυκλοφορήσουν στο κοινό το 2022.

Τον Μάρτιο, η εταιρεία ανακοίνωσε το Mesh, το οποίο επιτρέπει στους κατασκευαστές λογισμικού να δημιουργούν εφαρμογές που επιτρέπουν σε διαφορετικές συσκευές να μοιράζονται την ίδια ψηφιακή πραγματικότητα. Το Mesh λειτουργεί σαν μια βιντεοκλήση, αλλά με τρισδιάστατα ολογράμματα. Η Microsoft έθεσε τις βάσεις για αυτή την εξέλιξη το 2017, όταν εξαγόρασε την AltspaceVR.

Αυτές οι λειτουργίες λογισμικού metaverse θα κυκλοφορήσουν το 2022. Η Microsoft θα ενσωματώσει το Mesh στην εφαρμογή τηλεδιάσκεψης, Teams, τους επόμενους μήνες του έτους.

Παράλληλα, για τα για παιχνίδια Xbox, ένα άλλο ακόμη αντίστοιχο προϊόν είναι επίσης στα σκαριά, χωρίς να υπάρχει ακόμη κάποια ημερομηνία κυκλοφορίας. Αυτό που μένει να δούμε είναι αν τα AR headsets βελτιώνουν το είδος των εφαρμογών για βελτίωση της παραγωγικότητας για τις οποίες είναι περισσότερο γνωστή η Microsoft.

ΠΗΓΗ


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ