Τι λέει η σύμβαση με την Palantir και τι απαντά το υπουργείο

22 Ιανουαρίου, 2021
ceypourgeio5142968
Σαράντα ημέρες μετά την πρώτη Aίτηση Kατάθεσης Eγγράφων στη Βουλή, η κυβέρνηση έδωσε στη δημοσιότητα το –πλέον ληγμένο– σύμφωνο με την αμφιλεγόμενη εταιρεία μεγάλων δεδομένων Palantir. Τι περιλαμβάνει και ποιοι νέοι προβληματισμοί και ερωτήματα γεννιούνται;

Μετά τον σάλο που προκλήθηκε Η αμφιλεγόμενη Palantir Technologies και το κρυφό σύμφωνο με την ελληνική κυβέρνηση τον περασμένο Δεκέμβριο, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έδωσε τελικά στη δημοσιότητα την Τρίτη 19 Ιανουαρίου τη σύμβαση της ελληνικής κυβέρνησης με την εταιρεία Palantir Technologies.

Υπενθυμίζεται ότι την ύπαρξη της συνεργασίας, που ξεκίνησε στην αρχή της πανδημίας Covid-19, την πληροφορηθήκαμε αρκετούς μήνες μετά, από ανακοίνωση της εταιρείας στις 7 Δεκεμβρίου και όχι από επίσημα ελληνικά χείλη ή κάποια ανάρτηση στη Διαύγεια.

Η εταιρική ανακοίνωση, το ρεπορτάζ του inside story Η αμφιλεγόμενη Palantir Technologies και το κρυφό σύμφωνο με την ελληνική κυβέρνηση στις 16 Δεκεμβρίου για το πέπλο αδιαφάνειας που κάλυπτε έως τότε τη συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση, αλλά και η σχεδόν ταυτόχρονη με το δημοσίευμά μας πρωτοβουλία του VouliWatch για δημοσιοποίηση της σύμβασης, πυροδότησαν πλήθος αντιδράσεων εντός και εκτός κοινοβουλίου. Σημαντική πρωτοβουλία ανέλαβε και η MKO προάσπισης των ψηφιακών δικαιωμάτων Homo Digitalis την επομένη, καταθέτοντας αίτηση προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα προκειμένου να ασκήσει τις ερευνητικές της εξουσίες και να ρίξει φως στην υπόθεση. Κάτι που η Αρχή έπραξε αυτεπάγγελτα στις 18 Δεκεμβρίου, ζητώντας με έγγραφό της Έρευνα της Αρχής Προστασίας Δεδομένων για τη συνεργασία κυβέρνησης με Palantir αναλυτική ενημέρωση από τα υπουργεία Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Είχε προηγηθεί στις 10 Δεκεμβρίου αίτημα κατάθεσης εγγράφων από την κοινοβουλευτική ομάδα του ΜέΡΑ25 και τη σκυτάλη πήραν στις 17 και 18 Δεκεμβρίου ο ΣΥΡΙΖΑ και το Κίνημα Αλλαγής.

Τι απαντά το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Όπως διαβάζουμε στην απάντηση του υπουργείου προς τα κόμματα της αντιπολίτευσης, το Σύμφωνο Τεχνολογικής Υποστήριξης (Technology Agreement) με την Palantir Technologies UK LtD υπεγράφη στις 24 Μαρτίου 2020 για δοκιμαστική περίοδο έξι μηνών, τροποποιήθηκε στις 26 Μαρτίου και παρατάθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου με τους ίδιους όρους για άλλους τρεις μήνες, με ημερομηνία λήξης στις 23 Δεκεμβρίου. «Το εν λόγω σύμφωνο δεν παρήγαγε την οποιαδήποτε διοικητική ή οικονομική επιβάρυνση για το Ελληνικό Δημόσιο. Επιπρόσθετα η παραχώρηση της χρήσης του λογισμικού συνιστά απλώς δοκιμαστική χρήση σε συγκεκριμένη και περιορισμένη χρονική περίοδο από την οποία επίσης δεν προκύπτει η οποιαδήποτε δέσμευση για το Ελληνικό Δημόσιο». Σύμφωνα με το σκεπτικό του υπουργείου «δεν τίθεται συνεπώς ζήτημα έκδοσης αποφάσεων ανάληψης δέσμευσης, υπογραφής σύμβασης και εντολών πληρωμής, αφού το ως άνω σύμφωνο δεν είχε οικονομικό αντάλλαγμα και προοριζόταν σαφώς και αποκλειστικά για δοκιμαστική χρήση».

Πηγή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είχε αναφέρει στο inside story, πριν τη δημοσίευση του αρχικού μας ρεπορτάζ, ότι «η συμφωνία (με την Palantir) έχει προσδιοριστεί ως δωρεά». Τα παραπάνω ερμηνεύουν γιατί δεν αναρτήθηκε το σύμφωνο που δόθηκε τώρα στη δημοσιότητα, ωστόσο, ακόμη δεν έχουμε λάβει επαρκείς εξηγήσεις ως προς το γιατί η αποδοχή αυτής της δωρεάς δεν αναρτήθηκε στη Διαύγεια όπως ορίζει ο σχετικός νόμος.

Ακόμη το αρμόδιο υπουργείο στην απάντησή του προς τα κόμματα της αντιπολίτευσης διαβεβαιώνει ότι:

  • Στο λογισμικό αυτό μεταφορτώθηκαν […]: i) είτε ανοικτά δεδομένα των αρμοδίων φορέων, όπως Κυκλοφορία διαδικτύου, Κατανάλωση ρεύματος […] που στη συνέχεια αναρτήθηκαν στη σελίδα data.gov.gr, ii) είτε ανώνυμα, στατιστικά και δημογραφικά δεδομένα, συγκεκριμένα από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και από τον Εθνικό Οργανισμός Δημόσιας Υγείας, τα οποία δεν παρείχαν και δεν περιείχαν πληροφορίες από τις οποίες ήταν δυνατή η άμεση ή έμμεση ταυτοποίηση φυσικών προσώπων.
  • Το λογισμικό της εταιρείας ουδέποτε είχε πρόσβαση σε πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου, τα δε δεδομένα μεταφορτώνονταν σε κάθε περίπτωση από τους ως άνω φορείς στην πλατφόρμα συγκεντρωτικά, ανώνυμα και με ασφαλή κρυπτογράφηση.
  • Στο σύμφωνο περιλήφθη όρος, σύμφωνα με τον οποίον η όποια χρήση των δεδομένων υπόκειται στις δεσμεύσεις της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας και τα δεδομένα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κανέναν άλλο σκοπό, πλην του σκοπού του συμφώνου.
  • Από την αρχή συμφωνήθηκε πως με το πέρας της διάρκειας του συμφώνου, το οποίο έχει ολοκληρωθεί, η εταιρεία υποχρεούται να διαγράψει όλα τα δεδομένα που είχαν μεταφορτωθεί στην πλατφόρμα.
Τι λέει το σύμφωνο τεχνολογικής υποστήριξης με την Palantir

Προωθήσαμε την απάντηση και τα σχετικά έγγραφα (σύμφωνοΤο Σύμφωνο Τεχνολογικής ΥποστήριξηςτροποποίησηΤροποποίηση ΣυμφώνουεπέκτασηΗ επέκταση του Συμφώνου Τεχνολογικής Υποστήριξης) στη Homo Digitalis για τη διατύπωση μιας πρώτης γνώμης, ως ΜΚΟ που ασχολείται ενεργά με την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην ψηφιακή εποχή και πλήρες μέλος του πανευρωπαϊκού δικτύου European Digital RightsEDRi. Όσα μας αναφέρει στο γραπτό του σχόλιο ο δικηγόρος της, Λευτέρης Χελιουδάκης, φαίνεται να αντικρούουν ορισμένους από τους ισχυρισμούς του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

IS: Γίνεται επεξεργασία προσωπικών δεδομένων ή όχι;
ΛΧ: «Όπως προκύπτει από το κείμενο της σύμβασηςΤο Σύμφωνο Τεχνολογικής Υποστήριξης και συγκεκριμένα το Παράρτημα Α, Πίνακα 2 αυτής, λαμβάνει χώρα επεξεργασία προσωπικών δεδομένων στο πλαίσιο της παροχής υπηρεσιών της Palantir προς το Ελληνικό Κράτος.

 

Συγκεκριμένα, στην αναθεωρημένη έκδοση της σύμβασηςΤροποποίηση Συμφώνου υπάρχει το πεδίο «categories of customer personal data» (=κατηγορίες προσωπικών δεδομένων του πελάτη), στο οποίο περιγράφονται συνοπτικά τα προσωπικά δεδομένα που τυγχάνουν επεξεργασίας. Εκεί περιλαμβάνονται πληροφορίες που αφορούν ασθενείς και συγκεκριμένα οι ακόλουθες: ηλικία, φύλο, νομός, δήμος και κατάσταση του/της ασθενούς.

 

Η τροποποίηση του συμφώνου

 

Η τελευταία κατηγορία είναι αρκετά γενική, ωστόσο, σε συνάρτηση με τις κατηγορίες δεδομένων που συλλέγονται στο πλαίσιο της τήρησης Εθνικού Μητρώου Ασθενών από τον κορονοϊό CΟVID-19, πιθανότατα αυτή η κατηγορία αφορά μόνο την κατάσταση της υγείας του/της ασθενή και όχι και τα υποκείμενα νοσήματά του/της. Θετικό είναι το γεγονός ότι, ενώ στην πρώτη έκδοση της σύμβασης περιλαμβανόταν στα δεδομένα και η ακριβής ημερομηνία γέννησης των ασθενών σε ψευδωνυμοποιημένη μορφή, αυτή η κατηγορία έπαψε να περιλαμβάνεται στην αναθεωρημένη έκδοση της σύμβασης. Προβληματικό ωστόσο είναι το γεγονός ότι, ενώ στην πρώτη έκδοση της σύμβασης αναφερόταν ότι όλα τα προσωπικά δεδομένα θα είναι σε ψευδωνυμοποιημένη μορφή, στην αναθεωρημένη έκδοση δεν αναφέρεται η ψευδωνυμοποίηση πουθενά στο κείμενο. Η ψευδωνυμοποίηση είναι πολύ σημαντική καθώς μπορεί να μειώσει σημαντικά τους κινδύνους και να διευκολύνει τη τήρηση των υποχρεώσεων σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι τα δεδομένα αυτά ορίζονται και αντιμετωπίζονται ως προσωπικά δεδομένα από το ίδιο το κείμενο της σύμβασης. Δεν αποτελούν δηλαδή ανωνυμοποιημένα δεδομένα, στα οποία δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Τι είναι τα ψευδωνυμοποιημένα δεδομένα
Όπως μας είχε εξηγήσει ο κ. Χελιουδάκης σε προηγούμενο ρεπορτάζ, με απλά λόγια «τα ψευδωνυμοποιημένα δεδομένα είναι ακόμη προσωπικά δεδομένα και εφαρμόζονται κανονικά οι διατάξεις για τη προστασία των προσωπικών δεδομένων επί αυτών, άλλο δηλαδή η ψευδωνυμοποίηση και άλλο η ανωνυμοποίηση. Φανταστείτε τη ψευδωνυμοποίηση ως μια διαδικασία με την οποία “γδύνεις” τα προσωπικά δεδομένα από κάθε πληροφορία που θα μπορούσε να ταυτοποιήσει το υποκείμενο των δεδομένων, αλλά ταυτόχρονα κρατάς φυλαγμένο το “κλειδί” για να μπορείς ανά πάσα στιγμή να ταυτοποιήσεις και πάλι το υποκείμενο των δεδομένων. Αντίθετα στα ανωνυμοποιημένα δεδομένα υποτίθεται ότι δεν θα μπορέσεις ποτέ να ταυτοποιήσεις το υποκείμενο στο οποίο ανήκουν».

Στους αναγνώστες μπορεί να ακούγεται περίεργο αυτό, ωστόσο οι επαγγελματίες που ειδικεύονται στην προστασία των προσωπικών δεδομένων γνωρίζουν ότι ακόμα και δημογραφικά στοιχεία ενδέχεται σε συνδυασμό με άλλες πληροφορίες να οδηγήσουν στην ταυτοποίηση ενός προσώπου. Ευρέως διαδεδομένο παράδειγμα αποτελεί η μελέτη του Πανεπιστημίου Carnegie MellonSimple Demographics Often Identify People Uniquely από το 2000, με βάση την οποία η ταυτότητα του μισού πληθυσμού των ΗΠΑ (132 εκατ. από τα 248 εκατ.) υπήρχε περίπτωση να εξακριβωθεί χρησιμοποιώντας στοιχεία που περιλαμβάνονταν στην απογραφή του πληθυσμού, και συγκεκριμένα τον τόπο κατοικίας (δήμος), το φύλο και την ημερομηνία γέννησης».

IS: Έπρεπε να καταρτιστεί εκτίμηση αντικτύπου σχετικά με την προστασία δεδομένων πριν την υπογραφή της σύμβασης;
ΛΧ: «Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δεν προέβη σε εκτίμηση των επιπτώσεων των σχεδιαζόμενων πράξεων επεξεργασίας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των υποκειμένων πριν από την υπογραφή της σύμβασης, επειδή έκρινε ότι αυτό δεν ήταν αναγκαίο, όπως προκύπτει από το κείμενο της απάντησής του. Ωστόσο, όπως διαφαίνεται από το κείμενο της σύμβασης στις κατηγορίες προσωπικών δεδομένων που τυγχάνουν επεξεργασίας περιλαμβάνεται η κατάσταση της/του ασθενούς. Η εν λόγω κατηγορία αφορά δεδομένα που σχετίζονται με την υγεία του προσώπου και αποτελεί ειδική κατηγορία προσωπικών δεδομένων, σύμφωνα με το άρθρο 9, παρ.1 του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (GDPR).

Το άρθρο 35, παρ. 3 του GDPR ορίζει ότι η διενέργεια εκτίμησης αντικτύπου είναι υποχρεωτική όταν λαμβάνει χώρα μεγάλης κλίμακας επεξεργασία ειδικών κατηγοριών προσωπικών δεδομένων, όπως στην περίπτωσή μας τα δεδομένα υγείας (κατάσταση ασθενούς). Επίσης, δεδομένου του μεγάλου αριθμού κρουσμάτων και θανάτων από την πανδημία, η εν λόγω επεξεργασία δεδομένων υγείας θεωρείται μεγάλης κλίμακας.

Οπότε η κατάρτιση αντικτύπου πριν την υπογραφή της σύμβασης ήταν υποχρεωτική. Άρα το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έπρεπε ήδη πριν την υπογραφή της σύμβασης να καταρτίσει εκτίμηση αντικτύπου της επεξεργασίας. Μάλιστα, σε περίπτωση που τα αποτελέσματα της εκτίμησης αντικτύπου αναδείκνυαν κάποιον υψηλό κίνδυνο για την προστασία των δεδομένων των υποκειμένων, τότε θα έπρεπε το Υπουργείο να συμβουλευτεί και την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων».

Κάτι που επίσης κάνει κακή εντύπωση στον Λευτέρη Χειλιουδάκη είναι ο συνοπτικός χαρακτήρας του ολιγοσέλιδου Συμφώνου Τεχνολογικής Υποστήριξης Ελλάδας-Palantir (η «σύμβαση της μίας λίρας»Σύμβαση NHS – Palantir | OpenDemocracy με το βρετανικό εθνικό σύστημα υγείας ήταν 60 σελίδες). «Αξίζει να σημειωθεί, ότι στη σύμβαση μεταξύ Palantir και υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης το κείμενο του αντίστοιχου συμφωνητικού ήταν αρκετά σύντομο, χωρίς να εμπεριέχει λεπτομερείς πληροφορίες για την επεξεργασία, όπως π.χ. πληροφορίες που αφορούν την ασφάλεια της επεξεργασίας σύμφωνα με το άρθρο 32 GDPR, ενώ το ύφος του κειμένου αυτού θύμιζε τις συμβάσεις “take-it-or-leave-it” που προσφέρουν μεγάλες εταιρείες σε πελάτες τους. Αυτό το γεγονός μας κάνει επιφυλακτικούς: Είχε εντέλει όντως η Palantir τον ρόλο του εκτελούντα την επεξεργασία που ακολουθεί πιστά τις υποδείξεις του Ελληνικού Δημοσίου ή αντιθέτως καθόριζε στην πραγματικότητα τους σκοπούς και τον τρόπο της επεξεργασίας δεδομένων και επομένως είχε θέση υπευθύνου επεξεργασίας από κοινού με το Ελληνικό Δημόσιο;».

Ζητήσαμε σχόλιο επί του συμφώνου του ελληνικού κράτους με την Palantir και τοποθέτηση επί των σημείων που ξεχωρίζει η Homo Digitalis και από την αρμόδια Αρχή. Η απάντηση που λάβαμε είναι ότι «η έρευνα την οποία άρχισε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων συνεχίζεται και στο στάδιο αυτό, κατά το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, δεν είναι δυνατή η χορήγηση περαιτέρω πληροφοριών».

Σε χθεσινή τηλεφωνική επικοινωνία με πηγή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, πήραμε την ανεπίσημη διαβεβαίωση ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σε ισχύ κάποια άλλη συνεργασία με την Palantir. Το ίδιο ερώτημα στείλαμε και στην εταιρεία, ωστόσο μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος δεν έχουμε λάβει απάντηση. Τη σχετική απορία μας δημιούργησε το γεγονός ότι στις 3 Δεκεμβρίου –20 μέρες πριν τη λήξη της σύμβασης– έλαβε χώρα τηλεδιάσκεψη κορυφήςGreek Government and Palantir Reaffirm Digital Transformation Partnership | businesswire με συμμετοχή του συνιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου της Palantir Άλεξ Καρπ και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σχετικά με την «διαρκώς διευρυνόμενη συνεργασία» των δύο πλευρών για την υποστήριξη των ελληνικών προσπαθειών αντιμετώπισης του κορονοϊού, με τον επικεφαλής της εταιρείας να δηλώνει ότι «ανυπομονούμε να διευρύνουμε αυτή τη συνεργασία για τα επόμενα χρόνια».

Την ίδια απορία είχε και το VouliWatchTo Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης απαντά για το σύμφωνο με την Palantir | VouliWatch. Όπως σχολιάζει γραπτώς στο inside story ο διευθυντής του, Στέφανος Λουκόπουλος, «εύλογο είναι το ερώτημα που προκύπτει από το γεγονός ότι, ενώ το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είχε αποφασίσει να μην προχωρήσει σε εμπορική συνεργασία με την Palantir μετά τη λήξη της δοκιμαστικής περιόδου, μόλις είκοσι μέρες νωρίτερα, πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τον συνιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της αμερικανικής εταιρίας. Όπως αναφέρει και στο σχετικό Δελτίο Τύπου που δημοσίευσε η Palantir, στις 7.12.2020 στο businesswire, ο CEO της δήλωνε ενθουσιασμένος για την επέκταση της συνεργασίας με την ελληνική κυβέρνηση στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Ποιος έφυγε με λάθος εντυπώσεις από τη διαδικτυακή αυτή συνάντηση;».

Το λογισμικό επιχειρηματικής ευφυΐας και η σύμβαση με την PwC

Με βάση όσα αναφέρει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ως προς τους λόγους για τη συνεργασία με την Palantir «[…] κρίθηκε χρήσιμο να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες λογισμικού που καθιστoύν δυνατή την οπτικοποίηση των δεδομένων που απαιτούνται για τη γνώση και αξιολόγηση της κατάστασης ως προς τη διάδοση και τις εστίες εξάπλωσης του ιού, καθώς και ως προς τις συνέπειες της πανδημίας ευρύτερα στην κοινωνία, σε διάφορους τομείς και συνακόλουθα την υποστήριξη της λήψης αποφάσεων από τους εκάστοτε αρμόδιους (όπως τα στελέχη της επιτροπής επιδημιολόγων και της πολιτικής προστασίας) που σε κάθε περίπτωση καλούνται να διατυπώσουν κρίσεις και να λαμβάνουν αποφάσεις εντός ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων. Σε περιπτώσεις διαχείρισης και αντιμετώπισης κρίσεων, η ακρίβεια αυτών των δεδομένων και η σωστή αποτύπωσή τους σώζει ζωές.

Η γενική κατηγορία συστημάτων τα οποία χρησιμοποιούνται σε τέτοιες περιπτώσεις ονομάζονται συστήματα Επιχειρηματικής Eυφυΐας (Business Intelligence) και μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στη λήψη έγκαιρων και αποτελεσματικών μέτρων και αποφάσεων. Υπό αυτές τις εξαιρετικά σοβαρές και επείγουσες συνθήκες και ελλείψει ενός τέτοιου συστήματος στην κατοχή του ελληνικού κράτους εκείνη τη στιγμή, η Ελλάδα αποφάσισε να αξιοποιήσει ένα τέτοιο σύστημα από την εταιρία Palantir Technologies UK LtD […]».

Το υπουργείο στην απάντησή του επίσης μας γνωστοποιεί ότι μετά τη λήξη της δοκιμαστικής περιόδου της σύμβασης με την Palantir, επειδή θεώρησε «αναγκαία τη χρήση ενός τέτοιου λογισμικού» προχώρησε στις 31 Δεκεμβρίου στη σύναψη σύμβασης με την εταιρεία PricewaterhouseCoopers Business Solutions για την υλοποίηση του έργου «Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε θέματα Αναλύσεων Δεδομένων στην ομάδα διαχείρισης PLFs για την Πανδημία Covid-19». Η ανάθεση έγινε απευθείαςΑπευθείας ανάθεση για το έργο: «Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε θέματα Αναλύσεων Δεδομένων στην ομάδα διαχείρισης PLFs για την Πανδημία Covid19» | Διαύγεια σύμφωνα με το άρθρο 34 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 20ης Μαρτίου 2020 και το τίμημα της τρίμηνης σύμβασης που ξεκίνησε ανέρχεται στα €58.870,97 (συν ΦΠΑ €14.129,03).

 

Με βάση όσα διαβάζουμε στη σύμβαση, γίνεται λόγος για μία υπάρχουσα εφαρμογή BI η οποία απαρτίζεται από τρία βασικά επίπεδα (παρουσίασης, ανάλυσης, αναφορών) και υποβοηθά την τελική λήψη αποφάσεων σε περίπτωση επιδημιολογικής επιδείνωσης. Ως προς την εκτέλεση του έργου που ανατέθηκε στην PwC, θα κινηθεί σε τρεις άξονες:

  • Υποστήριξη της ομάδας PLF και Data Analysis του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (η οποία συνεργάζεται με την ομάδα που συντηρεί την BI εφαρμογή) στο επίπεδο ανάλυσης της εφαρμογής BI
  • Υποστήριξη στην παραγωγή αναφορών προόδου
  • Υποστήριξη για τη Σύσταση Γραφείου Διαχείρισης Συντονισμού PMO (Project Management Office).

Ακόμη διευκρινίζεται ότι το ρόλος της εταιρείας περιορίζεται καθαρά στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και υπηρεσιών εξειδικευμένης υποστήριξης και διαχείρισης για την παροχή των υπηρεσιών στο πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου.

Ρωτήσαμε τον διευθύνοντα σύμβουλο της Κοινωνίας της Πληροφορίας Σταύρο Ασθενίδη, που υπογράφει την απευθείας ανάθεση, σχετικά με το σύστημα Επιχειρηματικής Ευφυΐας (BI) που αναφέρεται στη σύμβαση και θα χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο του έργου. Όπως μας είπε η PwC «χρησιμοποιεί ένα δικό της BI. Μετά το πέρας της σύμβασης θα διαθέσει και το λογισμικό που έχει φτιάξει για τα reports». Αντίστοιχη ερώτηση απευθύναμε και στην εταιρεία, η οποία ανέφερε ότι «το έργο περιλαμβάνει εφαρμογή (σ.σ.: λογισμικό ΒΙ) η οποία σχεδιάστηκε από την PwC εξ αρχής για τις ανάγκες της επιστημονικής ομάδας».

ΠΗΓΗ


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ