Hέκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής ίσως περιγράφει τον έναν από τους βασικούς λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση δεν έχει άλλη επιλογή πλην των εκλογών τον Σεπτέμβρη: Ξεκόβει κάθε περιθώριο για μέτρα στήριξης κόντρα στην κρίση της ακρίβειας πέραν κάποιων «στοχευμένων παρεμβάσεων» – ήτοι, επιδοματικών «ασπιρίνων» τύπου fuel pass.

«Στις σημερινές συνθήκες», αναφέρεται στην έκθεση, «δεν υπάρχουν περιθώρια γενικευμένων παρεμβάσεων – όπως στην περίοδο της πανδημίας – καθώς θα επιδεινώσουν την ήδη εύθραυστη δημοσιονομική κατάσταση και θα καταστήσουν τη χώρα μας ευάλωτη σε κάθε είδους διαταραχές… Η απαρέγκλιτη τήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας», προστίθεται, «είναι αναγκαία συνθήκη για να αποφύγει η χώρα μας τις χειρότερες συνέπειες της διεθνούς οικονομικής αστάθειας».

Εν ολίγοις, το Γραφείο Προϋπολογισμού λέει πως οποιαδήποτε κίνηση γενικευμένων παροχών, ή μειώσεων φόρων, μπορεί να εκληφθεί από τις, ήδη νευρικές αγορές, ως υψηλού ρίσκου δημοσιονομική χαλάρωση και να οδηγήσει σε νέα περιπέτεια χρέους την χώρα. Πρόκειται για μια ανάλυση που αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό από αρκετές – και πολιτικές – πλευρές  καθώς, ουσιαστικά, υιοθετεί το κυβερνητικό αφήγημα ότι είναι απαγορευτική μια γενικευμένη μείωση της φορολογίας για την ανακούφιση νοικοκυριών και επιχειρήσεων που πλήττονται από την ιστορική πληθωριστική / ενεργειακή κρίση.

Πρόκειται, όμως, ταυτόχρονα και για μια αποτύπωση του οικονομικού εγκλωβισμού στον οποίο φέρνει την κυβέρνηση η κλιμάκωση της κρίσης.

Από την στιγμή που επελέγη τα όποια δημοσιονομικά περιθώρια υπήρχαν να αναλωθούν στην μείωση του ΕΝΦΙΑ για τις μεγάλες ακίνητες περιουσίες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης καλείται να διαλέξει: Είτε να πάει σε μείωση ειδικών φόρων στα καύσιμα και ΦΠΑ και να δει το κόστος δανεισμού της χώρας να εκτοξεύεται, είτε να επιμείνει στα επιδοματικά βοηθήματα που περισσότερο επικοινωνιακό, παρά ουσιαστικό αντίκρισμα έχουν.

Προσώρας ο πρωθυπουργός πράττει το δεύτερο, αλλά είναι μια επιλογή με πεπερασμένη διάρκεια ζωής. Η επικοινωνιακή υπερπροβολή του 80ευρου του fuel pass έχει προφανή όρια, και οι «επιταγές ακρίβειας» μηδαμινή κοινωνική και πολιτική αξία θα έχουν εάν επιβεβαιωθούν οι, ηχηρές πια, διεθνείς προειδοποιήσεις ακόμη και για επιβολή δελτίου στο φυσικό αέριο τον χειμώνα στην Ευρώπη.

Αυτός είναι και ο δεύτερος λόγος που φαίνεται να οδηγεί άρδην τον Κυριάκο Μητσοτάκη προς τις κάλπες του Σεπτέμβρη. Χωρίς δυνατότητες – ή χωρίς βούληση – για γενναία μέτρα στήριξης της κοινωνίας οδεύει σε ένα φθινόπωρο κι έναν χειμώνα που, μετά το πανδημικό lockdown, έχουν ισχυρότατες πιθανότητες να φέρουν και ενεργειακό lockdown.

Τα μέτρα μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής ατζέντας όσο παρατείνεται η κρίση, ήδη χώρες όπως η Γερμανία, η Σουηδία,η Αυστρία και η Ιταλία έχουν θέσει σε εφαρμογή έκτακτα σχέδια προς αυτή την κατεύθυνση, και η προοπτική επιβολής πανευρωπαϊκού πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου που ζητά ο Κυριάκος Μητσοτάκης ακολουθώντας τον Μάριο Ντράγκι έμεινε και πάλι μετέωρη στην χθεσινοβραδυνή συζήτηση στην σύνοδο κορυφής των Βρυξελλών.

Η Ευρώπη, για μια ακόμη φορά, δείχνει να σπρώχνει προς τα κάτω το τενεκεδάκι της ενεργειακής κρίσης, κι ακόμη και οι προτάσεις για έκτακτη σύνοδο κορυφής τον Ιούλιο με αντικείμενο μόνον το ενεργειακό προσκρούουν στην απροθυμία Γερμανίας και Ολλανδίας. Στην πραγματικότητα, ο νόμος που ισχύει στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση του ενεργειακού ιλίγγου και της απειλής πλήρους διακοπής των ροών ρωσικού αερίου είναι το «ο σώζων εαυτόν σωθήτω».

Και για την ελληνική κυβέρνηση η μόνη ορατή οδός διάσωσης αυτή την στιγμή φαίνεται να είναι οι πρόωρες εκλογές-εξπρές. Πριν η κρίση της ενέργειας και του πληθωρισμού εξελιχθεί σε κοινωνική χιονοστιβάδα.

ΠΗΓΗ