Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι Σύλλογοι Εστίασης Βορείου Αιγαίου

29 Οκτωβρίου, 2020
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι Σύλλογοι Εστίασης Βορείου Αιγαίου

ον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι Σύλλογοι Εστίασης του Βορείου Αιγαίου με επιστολή τους στους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και στον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου. Οι εκπρόσωποι των συλλόγων επικαλούμενοι όχι μόνο τα προβλήματα που έχουν προκύψει από την πανδημία, αλλά και εκείνα που γεννήθηκαν από το μεταναστευτικό υποβάλουν σειρά προτάσεων στην προσπάθειά τους να αποτρέψουν το λουκέτο σε πολλές επιχειρήσεις.

Οι προτάσεις επικεντρώνονται σε τέσσερις πυλώνες. Αυτοί περιλαμβάνουν πρόγραμμα οικονομικής στήριξης στην εστίαση, παράταση της μείωσης ενοικίου, μείωση ή επιδότηση εισφορών ενώ ζητείται η διαφορετική καταγραφή κρουσμάτων για τους γηγενείς τους αιτούντες άσυλο.

Στην επιστολή αναφέρεται: «Το μέλλον των καταστημάτων εστίασης στα νησιά του Βορείου Αιγαίου, φαίνεται πιο δύσκολο από ποτέ. Έκτος από τα προβλήματα που έχει ο κλάδος πανελλαδικά εδώ και χρόνια, τα νησιά μας είχαν εδώ και 5 χρόνια την κρίση του μεταναστευτικού – προσφυγικού να σηκώσουν στις πλάτες τους. Μη έχοντας άλλες δυνάμεις, ήρθε και η υγειονομική κρίση να μας φέρει αντιμέτωπους με μία πιθανή πτώχευση πολλών επιχειρήσεων του κλάδου. Οι επιχειρήσεις μας πλέον δεν μπορούν να αντέξουν άλλες οικονομικές υποχρεώσεις και περισσότερα μέτρα. Πρέπει να βρεθούν λύσεις πριν τον χειμώνα ώστε να διασωθούν οι επιχειρήσεις και εργαζόμενοι του κλάδου μας.»

Την επιστολή υπογράφουν ο Σύλλογος Εστίασης & Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος Λήμνου, ο Σύλλογος Ιδιοκτητών Καφετεριών, Καφενείων, Κέντρων Ψυχαγωγίας και Εστίασης Μυτιλήνης, ο Σύλλογος Εστίασης & Ψυχαγωγίας Δήμου Σάμου και ο Σύλλογος Ιδιοκτητών Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος Χίου.

Οι προτάσεις

Ακολούθως παραθέτουμε τις προτάσεις όπως αναφέρονται στην επιστολή. Οι προτάσεις αυτές όπως σημειώνεται είναι εφικτές να υλοποιηθούν με την συνεργασία των προαναφερθέτων υπουργείων, ώστε να δώσουν μία ανάσα στις ταλαιπωρημένες –όπως χαρακτηρίζονται- επιχειρήσεις.

Πρόταση 1 : Προγράμματα οικονομικής στήριξης στην εστίαση

Α) Για το υπάρχον πρόγραμμα μη επιστρεπτέας επιδότησης, η εστίαση πρέπει να έχει ξεχωριστό κεφάλαιο που να επιδοτηθεί σίγουρα όλος ο κλάδος λόγω:

οι εισφορές των ενσήμων είναι διπλάσιες σε κόστος σε σχέση με τους άλλους κλάδους που είναι επίσης στο ίδιο πρόγραμμα.
Η εστίαση έχει διαφορετική ημερομηνία έναρξης σε σχέση με άλλους κλάδους που αυτομάτως παίρνουν καλύτερη μοριοδότηση λόγω ότι δεν λειτούργησαν ή επειδή έχουν μικρότερο κύκλο εργασιών.
Η οικονομική ζημιά από τις πεταμένες πρώτες ύλες των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος σε σχέση με άλλους κλάδους που δεν είχαν
(πχ. Η εστίαση φαγητά κτλ. , άλλοι κλάδοι ρούχα, ανταλλακτικά, συσκευές, οχήματα τα οποία δεν χάθηκε η αξία τους ούτε έληξαν όπως συμβαίνει στα καταστήματα εστίασης).
Ο κλάδος μας όλο αυτό το διάστημα δουλεύει με αυστηρούς περιορισμούς που κάνουν καθημερινά ζημιά στον τζίρο των μαγαζιών λόγω του περιορισμού ατόμων, το ωράριο, χωρίς όρθιους κ.α.
Ειδικά η περιφέρεια μας πλήττεται ανεπανόρθωτα εδώ και χρόνια από το προσφυγικό – μεταναστευτικό και θα έπρεπε να είχαμε περισσότερα και μεγαλύτερα κονδύλια για τις επιχειρήσεις μας, σε σχέση με όλη την υπόλοιπη Ελλάδα.

Β) Ειδικά προγράμματα για την διατήρηση και βελτίωση των επιχειρήσεων εστίασης ώστε να ξαναγίνουμε ανταγωνιστικοί σε σχέση με άλλες περιοχές.

Γ) Σε μία περιφέρεια όπως την δικιά μας που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα τόσα χρόνια από το προσφυγικό – μεταναστευτικό όλο το κομμάτι του τουρισμού (διαμονή, πρακτορεία, εστίαση) θα έπρεπε να υπήρχε ειδικό πρόγραμμα αποζημίωσης από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις επιχειρήσεις των νησιών μας.

Πρόταση 2: Παράταση μείωσης ενοικίου

Το μειωμένο ενοίκιο προς τις επιχειρήσεις μας, από την στιγμή που υπάρχει ο περιορισμός για τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων μας, αλλά και την μη πλήρη χρήση του χώρου που νοικιάζουμε, είναι απαραίτητο να διατηρηθεί, αφού έμμεσα η κυβέρνηση επεμβαίνει στο συμβόλαιο μεταξύ του επιχειρηματία και του ιδιοκτήτη. Για να μην έχουν ζημία οι ιδιοκτήτες θα μπορούσε αυτή η διαφορά να επιδοτηθεί ή να υπάρξει το ίδιο ποσό σε φοροαπαλλαγές.

Πρόταση 3 : Επίπεδο ετοιμότητας για Covid-19

Τα αποτελέσματα των τεστ για κορωνοϊό επηρεάζουν άμεσα τις συνθήκες των νησιών μας, λόγω ότι μετριούνται συνολικά με μόνιμοι κάτοικοι και οι αιτούντες άσυλο στα ΚΥΤ.

Πρόταση μας θα ήταν να υπήρχε διαφορετική καταγραφή για να εστιάσει πιο σωστά το υγειονομικό πρόβλημα και να μην υπάρξει μεγαλύτερη διασπορά του ιού.

Καταλαβαίνουμε τις δύσκολες συνθήκες που περνάνε και περνάμε όλοι μας. Ο μόνος λόγος που το προτείνουμε είναι καθαρά υγειονομικός και μόνο. Με γνώμονα το κοινό καλό και στόχο όλων μας να μην υπάρξει περαιτέρω διασπορά, θεωρούμε ότι θα πρέπει να ελέγχονται διαφορετικά ώστε να υπάρχει πιο αποτελεσματική παρακολούθηση των κρουσμάτων έχοντας έναν δύσκολο χειμώνα μπροστά μας. Μαζί και με τα παραπάνω, πάγιο αίτημα μας παραμένει και η άμεση αποσυμφόρηση των νησιών μας.

Πρόταση 4 : Μείωση ή επιδότηση εισφορών

Είναι γνωστό ότι ο κλάδος μας έχει πολύ υψηλές εισφορές. Πρέπει να μεριμνήσουμε για όλο αυτό το προσωπικό που δουλεύει στα καταστήματα μας και δεν γνωρίζει – γνωρίζουμε αν θα μπορέσουμε να το διατηρήσουμε ενεργό. Η ανεργία είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που θα εμφανιστούν μέσα στον χειμώνα στον κλάδο μας λόγω όλων των περιοριστικών μέτρων και του συνεχόμενου μειωμένου τζίρου των καταστημάτων μας από αρχές του έτους. Πρέπει να μειωθεί ή επιδοτηθεί τουλάχιστον στον 50% για να μπορέσουν να διατηρηθούν όλες αυτές οι θέσεις εργασίας.

Κλείνοντας θα θέλαμε να σας θυμίσουμε ότι ακριτικά μέρη σαν εμάς, που στηρίζουμε τα σύνορα της χώρας αλλά και της Ευρώπης σε μία από τις πιο δύσκολες εποχές με κορωνοϊό, μεταναστευτικό – προσφυγικό και τις εντάσεις με την Τουρκία, θα πρέπει να δείξετε την στήριξη σας έμπρακτα και ουσιαστικά για να μπορέσουμε να κρατήσουμε δυνατά και με μέλλον τα νησιά μας.


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ