Πνευματικά δικαιώματα: Σε διαπραγματεύσεις ξανά Αυτοδιαχείριση και ΕΔΕΜ

26 Μαρτίου, 2022

Αρχισαν εκ νέου οι διαπραγματεύσεις για την ένωση της Αυτοδιαχείρισης και της ΕΔΕΜ, των δύο οργανισμών συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, που εκπροσωπούν τους Ελληνες συνθέτες και στιχουργούς, και το πρόσημο από την πρώτη συνάντηση που έγινε προ ημερών είναι θετικό, σύμφωνα με πληροφορίες της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ.

Οι δύο οργανισμοί είναι υπεύθυνοι για την είσπραξη των πνευματικών δικαιωμάτων των μελών-δημιουργών τους από τις δημόσιες εκτελέσεις των τραγουδιών που γράφουν ή συνθέτουν και την αναπαραγωγή τους στις ψηφιακές πλατφόρμες. Το 2021, τα έσοδα των δικαιωμάτων που μοίρασαν στα μέλη τους (αθροιστικά και οι δύο) ανήλθαν σε περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που εκτιμάται ότι θα μπορούσε να είναι κατά πολύ μεγαλύτερο με την ένωση των δύο οργανισμών.

Ένωση των οργανισμών

Οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να γίνει η ένωση των δύο φορέων δεν είναι πολλοί. Σύμφωνα με τον σχετικό νόμο περί εταιρικών μετασχηματισμών, οι δύο συνεταιριστικές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να ακολουθήσουν τον δρόμο της συγχώνευσης με την απορρόφηση της μιας εταιρείας από την άλλη ή με τη σύσταση νέας.

Αρκετοί είναι αυτοί που προκρίνουν την πρώτη επιλογή με το σκεπτικό ότι η Αυτοδιαχείριση κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς (70%), ενώ για τους δημιουργούς δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με τα δικαιώματά τους. Υπάρχουν όμως ορισμένοι δημιουργοί, από την πλευρά της ΕΔΕΜ, που δεν συμμερίζονται αυτήν τη λύση και επιχειρούν να «φρενάρουν» τις διαδικασίες. Νομικοί κύκλοι, πάντως, έλεγαν στην «Κ» πως η επιλογή να συσταθεί νέα εταιρεία θα σήμαινε διάλυση των δύο φορέων, σύσταση και αδειοδότηση της νέας εταιρείας από το ΥΠΠΟΑ, με τις όποιες καθυστερήσεις και προβλήματα μπορεί να ανακύψουν στην πορεία.

Αν ωστόσο συγκεραστούν οι απόψεις και ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία της ένωσης, μέσα σε έξι μήνες θα έχει δημιουργηθεί ο νέος οργανισμός που μπορεί να φέρει και τα δύο ονόματα στον τίτλο του. Οι δύο πλευρές επιχείρησαν και στο παρελθόν να έρθουν σε συνεννόηση και να συνυπάρξουν οι δημιουργοί κάτω από μια κοινή στέγη, αλλά αυτό στάθηκε αδύνατο.

Στο παιχνίδι, ωστόσο, ετοιμάζεται να μπει και νέος παίκτης, η εταιρεία Orfium, που έχει γραφεία στο Λος Αντζελες και στην Αθήνα. Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 2015 με σκοπό να εντοπίζει διαφυγόντα πνευματικά δικαιώματα σε πλατφόρμες, π.χ. το τραγούδι που χρησιμοποιεί ένας influencer στο προσωπικό του βίντεο, και να τα αποδίδει στους δημιουργούς. Η Orfium συνεργάζεται ήδη με μεγάλους εκδότες και δισκογραφικές (Sony Music, Warner Chappell Music κ.ά.) και ετοιμάζεται να προσφέρει υπηρεσίες και προϊόντα για τα πνευματικά δικαιώματα στη δημόσια εκτέλεση μουσικών έργων στην Ελλάδα.


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ