Orfium: Η ελληνική start-up που φέρνει την «κάθαρση» στην παγκόσμια μουσική βιομηχανία

22 Ιανουαρίου, 2022
1326

Με τη μουσική βιομηχανία να μαστίζεται από τον μεγάλο όγκο δεδομένων, που προκύπτει από τους σύγχρονους «τόπους κατανάλωσης» μουσικής, μία start-up έχει εμφανιστεί από το 2015 ώστε να αλλάξει το «τοπίο» σε αυτόν το χώρο και να παρέχει ασφάλεια στους δημιουργούς ακουστικού περιεχομένου μέσω των τεχνολογικών λύσεων που παρέχει. Πρόκειται για την Orfium, το όνομα της οποίας είναι εμπνευσμένο από τη μυθική μορφή του Ορφέα, που συνδέεται με τη μουσική.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο Reporter Magazine Δεκεμβρίου 2021

Με τους ανθρώπους που αγαπούν πραγματικά τη μουσική να θέλουν να συνδράμουν στην προσπάθεια ορθής και έγκαιρης απόδοσης των πνευματικών δικαιωμάτων, η Orfium έχει καταφέρει να σταθεί αρωγός στους δημιουργούς, με στόχο την εξασφάλιση και την προστασία των πνευματικών τους δικαιωμάτων μέσω της παροχής τεχνολογικών λύσεων προς αυτή την κατεύθυνση. Έχοντας στελεχώσει το ανθρώπινο δυναμικό της με αξιόλογους επιστήμονες, η εταιρεία κατάφερε να εδραιωθεί στα «σαλόνια» του ελληνικού επιχειρείν, κατακτώντας το 2021 το πρώτο βραβείο για τη νεοφυή επιχείρηση της χρονιάς. Η απονομή του βραβείου έγινε από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, σε τελετή του Elevate Greece στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ.

H Orfium ιδρύθηκε το 2015 με γραφεία στο Los Angeles, αλλά και την Αθήνα, όπου λειτουργεί το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) της εταιρείας. Μιλώντας στο Reporter Magazine, ο Γενικός Διευθυντής Τεχνολογίας (CTO) της Orfium, Μιχάλης Πετυχάκης, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στη ραγδαία ανάπτυξη της εταιρείας τα τελευταία χρόνια, στην επέκταση των δραστηριοτήτων της, αλλά και στις προκλήσεις από τον σύγχρονο τρόπο «κατανάλωσης» μουσικής.

Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Mιχάλη Πετυχάκη στο Reporter Magazine:

Ποιες είναι οι υπηρεσίες που προσφέρει η Orfium; Ποιο είναι το πελατολόγιό σας και σε ποιους απευθύνεστε;

Οι δραστηριότητες και το πελατολόγιο της εταιρείας επεκτείνονται, καθώς αναπτύσσουμε συνεχώς νέες τεχνολογικές λύσεις και εφαρμογές για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων. Η Orfium δεν είναι απλώς μια υπηρεσία διαχείρισης, αλλά με σταθερά βήματα διαμορφώνεται σε μια πλατφόρμα διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, καθώς εξυπηρετούμε τους πελάτες μας καθετοποιημένα, παρέχουμε όλο το day-to-day running σε ό,τι αφορά τον εντοπισμό παραβιάσεων πνευματικών δικαιωμάτων στο διαδίκτυο, διαχείριση καταλόγων και επίλυση προβλημάτων μεταδεδομένων, παρακολούθηση των αντίστοιχων εσόδων σε διάφορες πλατφόρμες (YouTube, Spotify, Tik- Tok), απόδοση των κερδών, analytics κ.λπ.

Έχουμε δημιουργήσει πλέον μια ισχυρή βάση πελατών, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονται publishers, όπως η Warner Chappell Music και η Kobalt, και δισκογραφικές εταιρείες, όπως η Warner Music Group και η Sony Music Entertainment, διαγράφοντας ήδη μια σημαντική πορεία στην παγκόσμια αγορά.

Έχοντας κερδίσει το πρώτο βραβείο ως η «Νεοφυής Επιχείρηση της Χρονιάς» του Elevate Greece, ποια είναι τα επόμενα επιχειρηματικά ή και επενδυτικά «βήματα» τα οποία βρίσκονται στα άμεσα πλάνα σας και ποια είναι η επόμενη «κορυφή» που στοχεύετε να κατακτήσετε;

Για την περαιτέρω ανάπτυξή μας έχουμε μια πολύ σαφή στρατηγική εστίαση και τρεις βασικούς πυλώνες. Το μείγμα προϊόντων μας, την περαιτέρω διεθνή μας ανάπτυξη, αλλά και την επίλυση προβλημάτων για τους κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων μουσικής, που προκύπτουν και για εταιρείες και πλατφόρμες τηλεόρασης και κινηματογράφου, αλλά και τους ίδιους τους DSPs (Spotify, Youtube, κλπ.). Αυτοί είναι οι άξονες πάνω στους οποίους εστιάζουμε τα επόμενα χρόνια.

Σε σύγκριση με μουσικές βιομηχανίες άλλων χωρών, τι διαφορές έχετε παρατηρήσει σε ποσοτικό και ποιοτικό επίπεδο, οι οποίες έκαναν απαραίτητη την παρέμβασή σας στην καταπολέμηση της μουσικής πειρατείας στην Ελλάδα;

Δεδομένου ότι τεχνολογικά πλέον έχουμε περάσει παγκόσμια σε μια νέα εποχή, αυτήν του streaming και των πλατφορμών, ο τρόπος που ακούμε μουσική έχει αλλάξει. Είναι πλέον εύκολο με μία μικρή συνδρομή να έχεις πρόσβαση σε ένα απεριόριστο κατάλογο μουσικής, με αποτέλεσμα το πρόβλημα της πειρατείας, όπως το ξέραμε, να έχει σε μεγάλο βαθμό περιοριστεί. Το πρόβλημα στις μέρες μας έχει μετασχηματιστεί και προκύπτει κυρίως από τη διαχείριση του τεράστιου όγκου των δεδομένων και της πληροφορίας ως αποτέλεσμα της «κατανάλωσης» μουσικής μέσω των σύγχρονων digital πλατφορμών. Εκεί πλέον εντοπίζονται οι τεράστιες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν και αυτές οι προκλήσεις εντοπίζονται παγκοσμίως. Σε αυτή τη κατεύθυνση κινούνται και οι τεχνολογικές λύσεις που παρέχει η Orfium στους συνεργάτες της.

Σε ό,τι αφορά τους δημιουργούς, σε τι βαθμό δρέπετε τους καρπούς των κόπων σας; Κατά πόσο έχουν επηρεαστεί θετικά από τη συμβολή σας ως προς την εξασφάλιση των πνευματικών τους δικαιωμάτων;

Στόχος της εταιρείας μας και των τεχνολογικών λύσεων που παρέχουμε είναι η συμβολή στη δίκαιη και διαφανή διαδικασία διαχείρισης και απόδοσης των εσόδων από πνευματικά δικαιώματα στους δημιουργούς. Η αξία της μουσικής για τη ζωή και την καθημερινότητά όλων μας είναι αυταπόδεικτη. Χωρίς τους δημιουργούς, μουσική δεν υπάρχει. Αντιλαμβανόμαστε επομένως πολύ καλά τις ανεπιθύμητες επιπτώσεις της μη απόδοσης στους δημιουργούς των πνευματικών δικαιωμάτων που συνδέονται με το έργο τους. Τα προϊόντα της Orfium απευθύνονται ως τεχνολογικές λύσεις σε οργανισμούς που έχουν ως τελικό αποδέκτη τους δημιουργούς, κατά συνέπεια κάθε ενέργεια της Orfium είναι έμπρακτη στήριξη και ενδυνάμωση όλων των δημιουργών.

Ειδικότερα για παράδειγμα στις Η.Π.Α. παρατηρήσαμε ότι την πρώτη περίοδο της πανδημίας, με τα έσοδα των καλλιτεχνών να συρρικνώνονται λόγω της απουσίας συναυλιών και live δραστηριοτήτων, οι τεχνολογικές λύσεις της Orfium απέφεραν σημαντικά έσοδα στους καλλιτέχνες.

Ποιες είναι οι διαφορές στον έλεγχο και την επεξεργασία αναπαραγόμενου υλικού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (κυρίως Instagram και Tik Tok) σε σύγκριση με το YouTube και το Spotify, όπου υπάρχει ήδη πρόβλεψη για τα πνευματικά δικαιώματα; Πόσο πιο δύσκολη ή πιο εύκολη γίνεται η δική σας παρέμβαση σε κάθε περίπτωση;

Η βασική πρόκληση που προκύπτει από τους σύγχρονους τρόπους «κατανάλωσης» αλλά και χρήσης μουσικής σε ψηφιακά μέσα και πλατφόρμες είναι η διαχείριση του τεράστιου όγκου δεδομένων που προκύπτει. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε ψηφιακής πλατφόρμας επηρεάζουν βέβαια τον τρόπο ανάπτυξης και τα χαρακτηριστικά των τεχνολογικών λύσεων που παρέχουμε ανάλογα την περίπτωση, ωστόσο ο πυρήνας της πρόκλησης παραμένει ο ίδιος.

Ποια είναι τα σχέδιά σας ως προς την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού σας; Όσο αναπτύσσεται η Orfium, δημιουργείται ταυτόχρονα η ανάγκη να «εξοπλιστείτε» με επαγγελματίες και άλλων κλάδων, πέραν αυτών που συνεργάζεστε ήδη;

Ήδη καταφέραμε να τριπλασιάσουμε τον αριθμό των εργαζομένων μας από την αρχή αλλά και κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ως εκ τούτου ενδυναμώνουμε το ανθρώπινο δυναμικό μας και προσφέρουμε συνεχώς ευκαιρίες για επαγγελματική εξέλιξη, καθώς αυτό αποτελεί τη κινητήρια δύναμή μας. Επιπλέον, στοχεύουμε και σε νέες ειδικότητες που πλέον είναι απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία μας. Στόχος μας είναι να πλησιάσουμε τα 200 άτομα στην Ελλάδα έως και το τέλος του έτους. Η προσπάθειά μας είναι να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε σε όρους ανθρώπινου δυναμικού στην Ελλάδα, να συμμετέχουμε ενεργά, να υποστηρίζουμε και να αλληλεπιδρούμε με το ελληνικό start-up και tech οικοσύστημα.

Θα ήθελα να μας παραθέσετε -ενδεικτικά και με λίγα λόγια- μία ή και περισσότερες μεθόδους, που χρησιμοποιείτε για την καταπολέμηση της μουσικής πειρατείας:

Όπως συζητήσαμε και προηγουμένως, η μεγάλη σύγχρονη πρόκληση εντοπίζεται στη διαχείριση και σωστή επεξεργασία του τεράστιου όγκου δεδομένων που προκύπτει από τον σύγχρονο τρόπο «κατανάλωσης» μουσικής (βλ. ψηφιακές πλατφόρμες). Σε αυτή την κατεύθυνση αναπτύσσουμε και τις λύσεις που παρέχουμε.

Ενδεικτικά, η Orfium με τη χρήση αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης χρησιμοποιεί τόσο το περιεχόμενο (μελωδία και εικόνα) όσο και τις περιγραφές, τους στίχους και άλλα μεταδεδομένα προκειμένου να εντοπίσει παραβιάσεις πνευματικών δικαιωμάτων και επομένως διαφυγόντων εσόδων για τους δημιουργούς.

Η πανδημία της Covid-19 επηρέασε τον τρόπο λειτουργίας της Orfium; Ποιες είναι οι διαφορές, που έχετε παρατηρήσει, σε σύγκριση με την προ πανδημίας περίοδο;

Η πανδημία εκτός από την καθημερινότητά μας, επηρέασε και την δραστηριότητά μας. Η στροφή της βιομηχανίας και η ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στα ψηφιακά μέσα και το digital κομμάτι λόγω του περιορισμού των δραστηριοτήτων με φυσική παρουσία, των events και των live, επιτάχυνε την ανάπτυξή μας.

Παράλληλα, η πανδημία μάς οδήγησε και στην υιοθέτηση μοντέλων τηλεργασίας για την διαχείριση της ιδιαίτερης υγειονομικής συνθήκης. Ωστόσο, ήμασταν ήδη εξοικειωμένοι με τέτοιες μορφές ευέλικτης και απομακρυσμένης εργασίας και είχαμε φροντίσει να παράσχουμε στους ανθρώπους μας τα πλέον σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία για την καθημερινή οργάνωση των εργασιών. Με γραφεία στο Los Angeles και ένα σημαντικό κομμάτι της Orfium να εργάζεται εκεί, είχαμε εκ των προτέρων σε μεγάλο βαθμό αναπτύξει τρόπους και agile μεθόδους παραγωγικής συνεργασίας χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία.

 

Πηγή: Reporter.gr


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ