Νίκη Κωνσταντίνου για την έρευνα ΚΕΕΕ – Palmos Analysis: «Μεγάλο χτύπημα στην επιχειρηματικότητα – Ανασφάλεια & φόβος στους καταναλωτές»

21 Ιουλίου, 2022
palmos-analysis-estiasi-ereuna

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ανακοινώθηκαν τα ευρήματα της εκτενούς, πανελλαδικής έρευνας-μελέτης που πραγματοποίησε ο Palmos Analysis για την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ), σχετικά με “Επιπτώσεις του πο­λέμου Ρωσίας-Ουκρανίας στις ελληνικές επιχειρήσεις και στον τουρισμό”, με τη συμμετοχή της προέδρου του ΠΑΣΚΚΕΔΙ, κας Νίκη Κωνσταντίνου, να δίνει «φωνή» στην κατάσταση που επικρατεί εγχώρια στον κλάδο της Εστίασης εν μέσω ενεργειακής κρίσης και πληθωρισμού, καθώς και τη δυνατότητα να προβληθούν οι προτάσεις-λύσεις του ΠΑΣΚΚΕΔΙ για την ενίσχυση του κλάδου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για την πρώτη έρευνα που διεξάγεται για αυτό το θέμα και περιλαμβάνει, εκτός των άλλων, και έρευνα σε Ρώσους πολίτες που διαμένουν στις μεγαλύτερες πόλεις της Ρωσίας και πραγματοποιούν διακοπές στο εξωτερικό.

Τα ευρήματα ήταν άκρως ενδιαφέροντα και αποτύπωναν την πραγματική διάσταση της κατάστασης, όπως αυτή διαμορφώνεται σήμερα. Η συμμετοχή εκπροσώπων από πληθώρα σωματείων σε όλη την Ελλάδα, δίνει περαιτέρω αφορμές για παραγωγική συζήτηση, ανάπτυξη πρακτικών λύσεων και συγκρότηση ενός νέου λειτουργικού πλαισίου σύμφωνα με τις ανάγκες της εποχής.

Νίκη Κωνσταντίνου: «Μεγάλο χτύπημα στην επιχειρηματικότητα – Ανασφάλεια & φόβος στους καταναλωτές»

«Μετά τη σοβαρότατη κρίση που πέρασε ο κλάδος, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και των αλλεπάλληλων lock-down, η κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία δημιουργεί συνθήκες περαιτέρω πίεσης στις επιχειρήσεις, με κύρια χαρακτηριστικά τη μεγάλη άνοδο στις τιμές των πρώτων υλών και της ενέργειας… Είναι μια σοβαρότατη κρίση η οποία έχει ένα πρώτο στοιχείο που μπορούμε να ερμηνεύσουμε. Φοβερά μεγάλη αύξηση των τιμών των πρώτων υλών που είναι μετρήσιμο. Αγοράζουμε πανάκριβα το λάδι μας, τα σπορέλαιά μας, αγοράζουμε πολύ ακριβά το κρέας μας, τα γαλακτοκομικά, έχουν αυξηθεί και οι μεταφορές, λόγω των καυσίμων και βλέπω μιαν αδιανόητα μεγάλη αύξηση και στην ενέργεια. Στην ουσία έχει κτυπηθεί από παντού η επιχειρηματικότητα, ως προς τις τιμές, αλλά υπάρχει και εάν ακόμη στοιχείο: μια ανασφάλεια, ένας φόβος γενικότερα, τόσο στο εγχώριο καταναλωτικό κοινό, όσο και στον εξωχώριο…»

Ποια είναι η σχέση της Εστίασης με τον Τουρισμό, όπως το αναπτύσσει η κ. Κωνσταντίνου: «Ειδικά η εποχιακή εστίαση εξαρτάται απόλυτα από την τουριστική κίνηση. Ειδικά σε δημοφιλείς νησιωτικές περιοχές (π.χ. Κρήτη, Ρόδο, Κω κτλ.), πάνω από το 50% των επιχειρήσεων εξαρτώνται από τον εισερχόμενο από το εξωτερικό τουρισμό».

Σχετικά με τις ροές Ρώσων και Ουκρανών τουριστών: «Έχουν μειωθεί δραματικά. Οι μεν Ρώσοι, λόγω του εμπάργκο στις αερομεταφορές από τη Ρωσία προς τη χώρα μας, και οι Ουκρανοί λόγω της εμπόλεμης κατάστασης στη χώρα τους. Θεωρείται ότι οι περιοχές που θα επηρεαστούν περισσότερο από τη μείωση των ροών Ρώσων/Ουκρανών τουριστών είναι η Χαλκιδική, η Κρήτη, η Κως και η Ρόδος. Μάλιστα αναφέρεται εμφατικά ότι ειδικά οι Ρώσοι τουρίστες συνηθίζουν να δαπανούν υψηλότερα ποσά σε σχέση με άλλες».

Ποια είναι η κατάσταση αναφορικά με τη συμπεριφορά διάφορων εθνικοτήτων στις διακοπές τους: «“…Οι Ρώσοι είναι υψηλών οικονομικών δυνατοτήτων τουρίστες. Απολαμβάνουν ιδιαίτερα τις ταβέρνες μας, τους καφέδες μας, τα beach bar. Δεν είναι ο φοιτητής ή ο μέσος Ευρωπαίος που θα έρθει με ένα πρόγραμμα, μεσω Tour Operator και θα κοιτάξει φθηνά, να περάσει καλά. Για τους Ρώσους υπάρχουν η Καστοριά, τα χρυσοχοεία μας, το real estate κ.ά…”. Εκφράζεται, επίσης, φόβος και επιφύλαξη σχετικά με την αποκατάσταση των ροών τουριστών από τη Ρωσία, ακόμα και σε βάθος χρόνου, καθώς εκτιμάται ότι οι Ρώσοι θα προτιμήσουν άλλους προορισμούς φέτος και η επιδείνωση στις διμερείς σχέσεις ενδέχεται να επηρεάσει την προτίμησή τους στη χώρα μας, ως τουριστικό προορισμό μακροπρόθεσμα».

Επίδραση πληθωρισμού στη λειτουργία των επιχειρήσεων του κλάδου: «Εκτιμάται ότι οι πληθωριστικές πιέσεις επηρεάζουν αρνητικά σε δύο επίπεδα: αφενός αυξάνουν δραματικά το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων του κλάδου (ενέργεια και πρώτες ύλες) και αφετέρου, η μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών οδηγεί σε χαμηλότερη ζήτηση για τον κλάδο. Τα παραπάνω εκτιμάται ότι οδηγούν σε μειωμένη βιωσιμότητα και περισσότερα «λουκέτα», ειδικά σε μικρές επιχειρήσεις καφέ – take away. Θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει μετακύλιση του αυξημένου κόστους λειτουργίας στις τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών του κλάδου».

Ποια είναι τα κατάλληλα μέτρα στήριξης από την Πολιτεία, όπως προτείνει το ΠΑΣΚΚΕΔΙ μέσα από τις θέσεις του: «Μεταξύ των μέτρων στήριξης του κλάδου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κρίσης βρίσκονται τόσο η ένταξη του κλάδου της Εστίασης στο νέο ΕΣΠΑ, όσο και η επαρκής υποστήριξη εκπαίδευσης/κατάρτισης των εργαζομένων και επιχειρηματιών του κλάδου».

 

Δείτε την ανακοίνωση του Κ.Ε.Ε.Ε. εδώ

Δείτε το Σύνολο των αποτελεσμάτων της έρευνας

Δείτε την Παρουσίαση Αποτελεσμάτων Έρευνας Κ.Ε.Ε.Ε.

 

 


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ