Νέο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης: Όπου ο σχεδιασμός συναντά τη λειτουργικότητα

3 Απριλίου, 2021
MAKEDONIA-2

Η πρόσφατη επέκταση και αναβάθμιση του Αεροδρομίου Θεσσαλονίκης “Μακεδονία”, με περισσότερα σημεία check-in και πύλες αναχώρησης, είναι πλέον έτοιμη να υποδεχτεί τους επιβάτες.


Ενσαρκώνουν την ίδια την υπόσχεση του ταξιδιού. Τα πολυπολιτισμικά νησιά διαφυγής, τα αεροδρόμια είναι το πρώτο, μεγάλο βήμα κάθε αναχώρησης και κάθε επιστροφής. Ήταν ακριβώς αυτή η αύρα που προσπάθησαν να αξιοποιήσουν οι αρχιτέκτονες Λούκας και Θεοφάνης Μπόμποτης του Μπόμποτς + Μπόμποτς Αρχιτέκτονες όταν σχεδίασαν το νέο αεροδρόμιο για τη Θεσσαλονίκη.

Το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης Μακεδονία, για να χρησιμοποιήσει την επίσημη ονομασία του, είναι ένα από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που ανακαινίστηκαν από την κοινοπραξία αερομεταφορέων Fraport Greece , η οποία επένδυσε 440 εκατομμύρια ευρώ στην υποδομή του αεροδρομίου. Η αναβάθμιση και επέκταση του Αεροδρομίου Θεσσαλονίκης ήταν μακράν το μεγαλύτερο έργο στο επενδυτικό πρόγραμμα, αντιπροσωπεύοντας το ένα τέταρτο της συνολικής επένδυσης.

Μετά από τέσσερα χρόνια εντατικού σχεδιασμού και κατασκευής, το νέο αεροδρόμιο – μοντέρνο, εξυπνότερο και τώρα διπλασιασμένο σε μέγεθος – παραδόθηκε τον Φεβρουάριο. «Στόχος μας ήταν να δημιουργήσουμε μια ατμόσφαιρα και περιβάλλον όπου η πτήση μετατρέπεται σε μια εξαιρετική, ενδιαφέρουσα ταξιδιωτική εμπειρία, πέρα ​​από την προφανή, στεγνή διαδικασία εισόδου στο αεροδρόμιο, μέσω ασφάλειας και ταξιδιού», εξηγεί ο Θεοφάνης Μπόμποτης.

ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΡΜΑΤΙΚΟ

Ο νέος τερματικός σταθμός είναι ο καρπός αυτής της εργασίας. Κατά την είσοδό του στο αεροδρόμιο, ο επιβάτης συναντά μια εντυπωσιακή, μοντέρνα κατασκευή που ξεχωρίζει για τις απλές, δωρικές γραμμές και την αίσθηση της διαρκούς κίνησης , που προέρχεται από το σχήμα και τον όγκο του. Το εξωτερικό του αεροδρομίου χαρακτηρίζεται από ρομβοειδή γυάλινη κουρτίνα, το οποίο έχει σχεδιαστεί ειδικά για να αποτρέπει την είσοδο του ηλιακού φωτός, ενώ επιτρέπει την ορατότητα από μέσα προς τα έξω Οι πύλες αναχώρησης καλύπτονται με σκούρα, πολύπλευρα κελύφη, τα οποία προστατεύουν τους επιβάτες από δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Ο Λούκας Μπόμποτης δηλώνει ότι η ταυτότητα του κτιρίου συμπληρώνεται από την καμπύλη οροφή του, η οποία καλύπτει επιδέξια τις τεχνικές εγκαταστάσεις του αεροδρομίου και δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα πέμπτη πτυχή, την οποία ο ταξιδιώτης μπορεί να απολαύσει από τον αέρα.

Η πρόκληση για τους αρχιτέκτονες Bobotis + Bobotis ήταν να συνδυάσουν τα παλιά και τα νέα κτίρια του αεροδρομίου , τα οποία αντιπροσωπεύουν δύο εντελώς διαφορετικές εποχές αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, στον ίδιο χώρο.

Ενώ το νέο κτίριο ακολουθεί τη νέα ιδέα, οι αρχιτέκτονες προσπάθησαν να αναδιαμορφώσουν λειτουργικά το υπάρχον. Τα κτίρια ενώνονται με δύο αερογέφυρες , οι οποίες συμβολίζουν επίσης τη μετάβαση από το παλιό στο νέο. Για τους επιβάτες, οι γέφυρες αποτελούν επίσης μέρος της εμπειρίας, καθώς η πρώτη, που βλέπει στους χώρους έξω από το αεροδρόμιο, οδηγεί στον χώρο ασφαλείας, ενώ η δεύτερη τις προετοιμάζει σταδιακά για το ταξίδι, προσφέροντας μαγική θέα στους διαδρόμους.

ΗΡΕΜΙΣΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ

Η ανακαίνιση και η επέκταση έχουν μεταμορφώσει δραματικά το εσωτερικό του αεροδρομίου, το οποίο έχει γίνει πιο μοντέρνο και λειτουργικό. Όπως σημειώνουν οι αρχιτέκτονες, κάθε πτυχή του σχεδιασμού ήταν επικεντρωμένη στους επιβάτες.

«Ένα σημαντικό ζήτημα στο σχεδιασμό των αεροδρομίων, στο οποίο έχουμε επίσης δώσει ιδιαίτερη έμφαση, είναι η μείωση του άγχους των επιβατών , η οποία μπορεί να προκληθεί από τον διαδοχικό έλεγχο αντικειμένων, εισιτηρίων και αποσκευών.

«Μειώνοντας τον χρόνο που απαιτείται για να περάσουμε από ελέγχους, το άγχος που προκαλούν επίσης μειώνεται», λένε οι αρχιτέκτονες. Έχοντας αυτό κατά νου, το νέο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης έχει διπλασιάσει τις λωρίδες ασφαλείας από πριν, ενώ τα σημεία check-in έχουν αυξηθεί κατά 45% και ο αριθμός των πυλών αναχώρησης αυξήθηκε από 16 σε 24 .

Ταυτόχρονα, υπάρχουν πολλά περισσότερα εστιατόρια και καταστήματα . «Η σύγχρονη ιδέα αποδίδει μεγάλη σημασία στην τοποθεσία των διαφόρων χρήσεων εντός του αεροδρομίου. Οι επιβάτες πρέπει να έχουν την αίσθηση ότι βρίσκονται σε ένα οικείο περιβάλλον, όπως σε έναν δομημένο ιστό της πόλης, όπου μπορούν να ψωνίσουν, περιτριγυρισμένοι από εστιατόρια και μπαρ », εξηγούν οι αρχιτέκτονες.

Στο νέο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, αυτές οι χρήσεις είναι αλληλένδετες, έτσι ώστε κανένα σημείο του αεροδρομίου να μην είναι μονοδιάστατο. Αντ ‘αυτού, ο επιβάτης μπορεί να αγοράσει ένα αναμνηστικό και πολύ γρήγορα να βρει ένα ευχάριστο μέρος για να απολαύσετε έναν καφέ, χωρίς να χρειάζεται να περπατήσετε στους ατελείωτους διαδρόμους.

Το μόνο που λείπει από τη νέα δομή είναι άνθρωποι. Λίγοι άνθρωποι είχαν λόγο να χάσουν το τερματικό καθώς η πανδημία Covid-19 έχει περιορίσει τα ταξίδια σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Ωστόσο, το νέο αεροδρόμιο έχει κάνει τα καλύτερα και έχει στραφεί προς το καλοκαίρι, ελπίζοντας ότι η περίοδος των διακοπών θα φέρει τους επιβάτες που θα εγκαινιάσουν τις ολοκαίνουργιες πύλες, τα νέα καταστήματα και τις εντυπωσιακές αεροπορικές γέφυρες.

Αυτό το άρθρο δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στα ελληνικά στο  kathimerini.gr .


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ