Ηλεκτρικό ρεύμα: Θηλιά στο λαιμό των καταναλωτών έχουν γίνει οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, με τους πάρχους να ετοιμάζουν αλλαγές στον τρόπο πληρωμής για να γλυτώσουν τα… φέσια!

Tη δυνατότητα πληρωμής των λογαριασμών ρεύματος με δόσεις παρέχουν οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, σε μια προσπάθεια να προλάβουν ενδεχόμενο κύμα ληξιπρόθεσμων οφειλών που είναι πιθανό να προκαλέσουν οι μεγάλες αυξήσεις της κιλοβατώρας. Η ενεργειακή κρίση με το μπαράζ των αλλεπάλληλων ανατιμήσεων του ρεύματος φέρνει χιλιάδες νοικοκυριά κι επιχειρήσεις σε δύσκολη οικονομική κατάσταση ως προς τη συνεπή εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους.

Σύμφωνα με έρευνα της εφημερίδα «Τα Νέα», οι πάροχοι, τόσο η δημόσια εταιρεία όσο και οι ιδιώτες, έχουν έτοιμα προγράμματα διακανονισμών ώστε να προσφέρουν ευκολίες πληρωμής στους πελάτες τους και κυρίως να αποφύγουν περαιτέρω επιβάρυνση της ρευστότητάς τους.

Πρόκειται για προγράμματα που απευθύνονται σε πελάτες που δυσκολεύονται να πληρώσουν εμπρόθεσμα ή καθυστερούν την καταβολή της οφειλής για το ρεύμα που κατανάλωσαν.

Είναι επίσης ενδεικτικό ότι οι προμηθευτές ρεύματος εξαιτίας της κρισιμότητας της κατάστασης στην αγορά έχουν ετοιμάσει ειδικές κατηγορίες στις ιστοσελίδες τους δίνοντας αφενός στους καταναλωτές απαντήσεις σε ερωτήσεις για την εκτόξευση των τιμών της ενέργειας διεθνώς και ενημερώνοντάς τους αφετέρου για τη δυνατότητα που παρέχουν για ρύθμιση των οφειλών τους, αν αυτό χρειαστεί, όπως προκύπτει από την έρευνα της εφημερίδας «Τα Νέα».

Ηλεκτρικό ρεύμα: Τα προγράμματα διακανονισμών

Τα προγράμματα διακανονισμών θα μπορούσαν να διακριθούν σε τέσσερα μοντέλα:

  • Εξατομικευμένες ρυθμίσεις με βάση το προφίλ και το ύψος της οφειλής

Οι ιδιώτες προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας πληροφορούν τους πελάτες τους για την παροχή της δυνατότητας να διακανονίσουν τα ποσά πληρωμής των λογαριασμών τους με βάση τις ανάγκες τους.

Πηγές που γνωρίζουν αναφέρουν ότι οι εταιρείες κάνουν ρυθμίσεις με πληρωμές σε δόσεις ανάλογα με το ύψος του ποσού και το καταναλωτικό προφίλ.

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν τα νοικοκυριά ή οι επιχειρήσεις είναι να ενημερώσουν κα μέσω της ιστοσελίδας ή της εφαρμογής (application) του παρόχου τους για τη δυσκολία πληρωμής των λογαριασμών τους.

Οι εταιρείες επικοινωνούν άμεσα μαζί τους και τους απευθύνουν εναλλακτικές λύσεις, οι οποίες συνοψίζονται στο «σπάσιμο» της οφειλής σε τμηματική καταβολή. Αν πρόκειται για ληξιπρόθεσμη οφειλή, τότε οι καταναλωτές καλούνται να καταβάλουν και προκαταβολή.

  • Πληρωμή με πιστωτική κάρτα σε άτοκες δόσεις

Ορισμένοι πάροχοι ηλεκτρικού ρεύματος σε συνεργασία με τράπεζες ενημερώνουν τους καταναλωτές για τη δυνατότητα πληρωμής των άτοκα οφειλών μέσω πιστωτικής κάρτας.

Οι πελάτες μπορούν να αξιοποιήσουν τις άτοκες δόσεις και να καταβάλουν με μεγαλύτερη άνεση τις οφειλές τους.

Εξαρτάται, βέβαια, από το αν διαθέτουν την πιστωτική κάρτα της τράπεζας με την οποία συνεργάζεται ο πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας.

  • Διακανονισμοί με προκαταβολή

Επιχειρήσεις παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και κυρίως η δημόσια εταιρεία έχουν καθορισμένο πρόγραμμα διακανονισμών, το οποίο συνδυάζει το ύψος της οφειλής με ποσό προκαταβολής για την αποπληρωμή της με δόσεις που φτάνουν ακόμη και τις 24.

Ετσι, για οφειλή μέχρι 500 ευρώ το ποσοστό προκαταβολής που απαιτείται είναι 10% της οφειλής και η πληρωμή της διακανονίζεται σε πέντε δόσεις. Το ίδιο ποσοστό ζητείται και για οφειλές 500 έως 1.000 ευρώ και οι δόσεις καθορίζονται σε οκτώ.

Για χρέη 1.000 έως 2.000 ευρώ η προκαταβολή ανεβαίνει στο 15% της οφειλής και οι δόσεις σε δώδεκα.

Για 2.000 έως 3.000 ευρώ προκαταβάλλεται το 20% της οφειλής και οι δόσεις αυξάνονται σε δεκαοκτώ.

Για οφειλές άνω των 3.000 ευρώ υπάρχει η επιλογή της προπληρωμής του 20% ή του 30% και οι δόσεις καθορίζονται σε 18 και 24, αντίστοιχα.

  • Μεγαλύτερη προθεσμία εξόφλησης για ευάλωτα νοικοκυριά

Οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να προχωρήσουν σε διακανονισμούς που αφορούν οφειλές ευάλωτων νοικοκυριών. Πρόκειται για τις κατηγορίες των νοικοκυριών με χαμηλά εισοδήματα ή εκείνων που έχουν άτομα με ειδικές ανάγκες στα σπίτια τους καθώς και των πολύτεκνων.

Πιο συγκεκριμένα, με βάση τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, οι πάροχοι υποχρεούνται να δίνουν μεγαλύτερη προθεσμία εξόφλησης λογαριασμών. Και, πιο συγκεκριμένα, αυτή δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 40 ημέρες.

Επίσης η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ευάλωτων οικιακών καταναλωτών μπορεί να γίνεται τμηματικά και άτοκα, σε μηνιαίες δόσεις που δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 50% της αντίστοιχης μηνιαίας δαπάνης για την ηλεκτρική ενέργεια του ευάλωτου οικιακού καταναλωτή.

Ωστόσο, ο καταναλωτής διατηρεί την υποχρέωση της εμπρόθεσμης εξόφλησης των οφειλών του.

Ηλεκτρικό ρεύμα: Αυτές είναι οι κρυφές χρεώσεις που δεν λέει κανείς

Παράλληλα, στις ρήτρες αναπροσαρμογής θα πρέπει να εστιάζουν οι καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος για να υπολογίσουν το πραγματικό κόστος που τους χρεώνουν οι προμηθευτές.

Αυτό βέβαια με τη σειρά του προϋποθέτει πολύ καλή γνώση μαθηματικών, για να αποκρυπτογραφήσουν τις πολύπλοκες εξισώσεις βάσει των οποίων ο κάθε προμηθευτής ενεργοποιεί τις ρήτρες, βασική παράμετρος των οποίων είναι η χονδρεμπορική τιμή ρεύματος, η οποία έχει πάρει την ανιούσα, καθώς ακολουθεί το ράλι των τιμών των CO2 και παράλληλα τη μικρότερης κλίμακας ανοδική τάση της τιμής του φυσικού αερίου.

Οι χρεώσεις αυτές, συμπεριλαμβανομένης και της εν λόγω ρήτρας Οριακής Τιμής Συστήματος αποτελούν μέρος της σύμβασης προμήθειας, του κάθε προμηθευτή, ενώ η εφαρμοζόμενη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των εν λόγω χρεώσεων αναγράφεται μέσα σε αυτή.

Εφόσον λοιπόν η Σύμβαση Προμήθειας μεταξύ του Προμηθευτή και του Πελάτη (ρήτρες αναπροσαρμογής) , προβλέπει την επιβολή της ανωτέρω Ρήτρας, η τελευταία είναι νόμιμη, στο πλαίσιο της συμβατικής σχέσης για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας.

H Αρχή στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της περί προστασίας των καταναλωτών και για τη διασφάλιση της ενημέρωσής τους βάσει των αρχών της διαφάνειας, της απλότητας και της σαφήνειας των τιμολογίων που προσφέρονται στους Μικρούς Καταναλωτές, λαμβάνοντας υπόψη και τον εντεινόμενο ανταγωνισμό στην αγορά ενέργειας, προχώρησε στην έκδοση της Απόφαση ««Κατευθυντήριες Οδηγίες για τη διαφάνεια και την επαληθευσιμότητα των χρεώσεων στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων ΧΤ» (ΦΕΚ B 1364/ 14.04.2020)», βάσει της οποίας πρότεινε την τυποποίηση και απλοποίηση του τρόπου υπολογισμού των ρητρών αναπροσαρμογής.

Ηλεκτρικό ρεύμα: Τι πρέπει να κάνετε για να μειώσετε τους λογαριασμούς σας

Την ίδια ώρα, προσπάθειες για να γλυτώσουν οι καταναλωτές το… ηλεκτροσόκ από τις αυξήσεις τους λογαριασμούς ρεύματος, καταβάλει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Δείτε στο xristika.gr τι αναφέρει…

Να «προλάβουν» τις συνέπειες των πιθανών αυξήσεων στα τιμολόγια ρεύματος έχουν τη δυνατότητα οι καταναλωτές, εφόσον ενημερωθούν και επιλέξουν τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας που ταιριάζει περισσότερο στο προφίλ τους και στις ανάγκες τους.

Οι ανατιμήσεις στη χονδρική αγορά της Ευρώπης έχουν προκαλέσει αναστάτωση στους καταναλωτές, που αναμένουν τον επόμενο λογαριασμό για να ανακαλύψουν το μέγεθος αύξησης της τιμής.

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στην ιστοσελίδα www.energycost.gr παρέχει μέσω διαδικτυακού εργαλείου τη δυνατότητα σε οικιακούς αλλά και επαγγελματικούς καταναλωτές να συγκρίνουν το σύνολο των τιμολογίων που προσφέρονται από την αγορά εισάγοντας τα στοιχεία κατανάλωσής τους και τις επιμέρους προτιμήσεις τους, βρίσκοντας το πιο οικονομικό γι’ αυτούς πακέτο. Μάλιστα, η απόκλιση μεταξύ προμηθευτών και εξειδικευμένων αναγκών του κάθε καταναλωτή μπορεί να παρουσιάζουν απόκλιση από 40% έως και 100%.

Η αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου και των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα οδηγεί στην αύξηση των τιμών και της ενέργειας, με την κατάλληλη επιλογή του προμηθευτή να αποτελεί μια σημαντική πρωτοβουλία, ώστε να αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις από τους επόμενους λογαριασμούς ρεύματος.

Παράλληλα με την αναζήτηση της καλύτερης προσφοράς από τον καταναλωτή, η κυβέρνηση επιχειρεί να ελαφρύνει τον καταναλωτή από επιπλέον επιβαρύνσεις.

ΠΗΓΗ