Λίγα 24ωρα μετά την κυβερνητική ανακοίνωση για κλείσιμο της μουσικής και επιβολή ωραρίου μέχρι τα μεσάνυχτα στους χώρους εστίασης και διασκέδασης, δόθηκαν στη δημοσιότητα οι ΚΑΔ στους οποίους πρέπει να ανήκουν οι επιχειρήσεις για να έχουν δικαίωμα αναστολών, με τις περισσότερες που δεν έχουν αποκλειστικά νυχτερινή λειτουργία να μένουν εκτός.

Καφετέριες, μπιστρό, «all day bars» που έχουν άδεια αναψυκτηρίου δεν έχουν δικαίωμα να βγάλουν εργαζόμενους σε αναστολή και άρα οι τελευταίοι να λαμβάνουν το επίδομα ειδικού σκοπού. Κι αν θεωρητικά όλες οι άλλες ειδικότητες του κλάδου (εργαζόμενοι στο μπαρ-μπουφέ, σερβιτόροι, κουζίνα) μπορούν να εργάζονται έστω με περιορισμένο ωράριο, στους δισκοθέτες – DJs η εργασία απαγορεύεται. Παράλληλα, και ο δεύτερος δρόμος λήψης του επιδόματος, αυτός του μητρώου καλλιτεχνών, είναι κλειστός για όσους DJs φαίνονται σε ενεργή σύμβαση εργασίας ή όσους δεν είχαν δηλωθεί στο μητρώο πριν την 10η Ιανουαρίου 2021.

Όπως καταγγέλλουν συλλογικότητες επαγγελματιών του χώρου, εκατοντάδες άνθρωποι υποχρεώνονται να μείνουν εκτός εργασίας αλλά και χωρίς καμία αποζημίωση. Δύο έμπειροι DJs αναλύουν στο tvxs.gr πώς βιώνουν αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση.

Ζητούν μείωση ενοικίου και επίδομα ειδικού σκοπού μέχρι να ανοίξει πάλι η μουσική

Σε κείμενό τους με τίτλο «μειωμένο νοίκι και αναστολή για όλους, όσο είναι κλειστή η μουσική!», οι DJs της Πρωτοβουλίας γράφουν: «Δε ζητάμε κάτι σαν χάρη. Η κυβέρνηση μας απαγορεύει να δουλέψουμε και άρα οφείλει να εξασφαλίσει ότι δε θα μας λείψουν τα προς το ζην. Το ξαναλέμε. Η υπαγωγή μας στο καθεστώς αναστολής εργασίας σε συνδυασμό με ποσοστιαία μείωση του ενοικίου για όποιον.α από εμάς κατοικεί σε μισθωμένο ακίνητο είναι τα ελάχιστα που μας χρωστά η κυβέρνηση».

Σε άλλο σημείο του κειμένου τονίζουν πως «εάν το κλείσιμο της μουσικής μπορεί να σώσει έστω και έναν άνθρωπο από τον covid-19, θα βάλουμε πλάτη. Όμως πρέπει να ζήσουμε κι εμείς».

Λίγες ημέρες νωρίτερα το Σωματείο Δισκοθετών νομού Θεσσαλονίκης, ο Σύλλογος Επαγγελματιών DJ Λάρισας, το Συνδικάτο DJs νομού Ηρακλείου Κρήτης και μεμονωμένοι επαγγελματίες από όλη την Ελλάδα είχαν εκθέσει στον Κυριάκο Μητσοτάκη το πρόβλημα και τα αιτήματά τους μέσω ανοιχτής επιστολής προς τον πρωθυπουργό.

«Κατανοούμε πλήρως το μεγάλο υγειονομικό πρόβλημα που έχει η χώρα μας με την έξαρση της πανδημίας… όμως πρέπει να κατανοήσετε και εσείς το ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα επιβίωσης που έχουμε εμείς και κατ’ επέκταση οι οικογένειες και τα παιδιά μας», έγραφαν στην επιστολή και ζητούσαν αποζημίωση από την πρώτη ημέρα απαγόρευσης της μουσικής έως την ημέρα άρσης του μέτρου, κάλυψη του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών από το Κράτος για το εν λόγω διάστημα και επιδότηση ενοικίου για όσους αποδεδειγμένα έχουν πληγεί από το μέτρο της απαγόρευσης μετάδοσης μουσικής στις επιχειρήσεις εστίασης.

Έπρεπε να διαλέξει ανάμεσα στην παραίτηση ή το επίδομα

Ο Νίκος Σεϊτανίδης ή DJ Seitan δραστηριοποιείται ως DJ από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ανήκει στην κατηγορία των εργαζομένων που ενώ έχουν σύμβαση αορίστου χρόνου με ένσημο DJ – σε αντίθεση με πολλούς συναδέλφους του που υποασφαλίζονται σε άλλες ειδικότητες με φθηνότερες εισφορές – δεν μπορεί να λάβει το επίδομα ειδικού σκοπού καθώς ο χώρος που τον απασχολεί δεν ανήκει στους ανακοινωμένους από την κυβέρνηση ΚΑΔ.

«Αν και εγγεγραμμένος-πιστοποιημένος σαν DJ στο μητρώο καλλιτεχνών, καθώς η σύμβασή μου φαίνεται ενεργή και η επιχείρηση δεν μπορεί να προβεί σε απολύσεις, το σύστημα μου αφαιρεί το δικαίωμα επιδόματος και μέσω της πλατφόρμας αυτής», λέει ο ίδιος.

«Με την ανακοίνωση των πρώτων ΚΑΔ που θα είχαν δικαίωμα να βγάλουν εργαζόμενους σε αναστολή, μου πέρασε από το μυαλό να παραιτηθώ, προκειμένου στη συνέχεια να υποβάλω την μονομερή δήλωση ως μεμονωμένος καλλιτέχνης. Όμως αυτό θα σήμαινε ότι θα ρίσκαρα τη θέση μου στην επιχείρηση μόλις ανοίξει πάλι η μουσική. Οι φήμες για επέκταση του μέτρου και σε άλλους ΚΑΔ βάρυναν προς την κατεύθυνση της μη παραίτησης. Όμως ο ΚΑΔ της επιχείρησης που με απασχολεί δεν εντάχθηκε ποτέ κι έτσι έχω μείνει χωρίς εισόδημα και εγώ, όπως και ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του επαγγέλματος αυτού», σημειώνει.

Για τον Νίκο Σεϊτανίδη, η αναστολή εργασίας είναι ένα μέτρο που θα έπρεπε να αφορά τους εργαζόμενους που είτε μένουν χωρίς δουλειά, είτε μειώνονται οι μέρες εργασίας τους λόγω των περιοριστικών μέτρων.

«Από το καλοκαίρι του 2021 η κυβέρνηση δεν έχει φροντίσει για το αυτονόητο. Στην παρούσα φάση δε, το εφαρμόζει με επίκεντρο την κύρια φορολογική δραστηριότητα της εκάστοτε επιχείρησης, αποκλείοντας το μεγαλύτερο ποσοστό των πληττόμενων εργαζομένων. Κατά τη γνώμη μου, και εφόσον έχουμε απαγόρευση της μουσικής ή και ωράριο, θα έπρεπε όλοι οι εργαζόμενοι που είναι ασφαλισμένοι ως DJs να δικαιούνται το επίδομα με μονομερής δηλώσεις ή μέσω της επιχείρησης που θα έχει το δικαίωμα να τους βγάλει σε αναστολή για όσο διάστημα διαρκούν τα περιοριστικά μέτρα, ανεξαρτήτως ΚΑΔ», τονίζει.

Σχετικά δε με όσους είναι χωρίς σύμβαση με κάποια επιχείρηση αλλά χάνουν το επίδομα επειδή εγγράφηκαν στο μητρώο καλλιτεχνών μετά την 10η Ιανουαρίου 2021, ο Σεϊτανίδης λέει: «Παράλληλα θα πρέπει να «ανοίξει» το δικαίωμα μονομερούς δήλωσης μέσω του μητρώου καλλιτεχνών όποτε και αν έχουν εγγραφεί οι ενδιαφερόμενοι σε αυτό. Είναι ξεκάθαρο, ότι δεν δόθηκε καμία οδηγία όταν άνοιξε η πλατφόρμα καταγραφής, που να τονίζει ότι ήταν αναγκαίο να εγγραφούν σε αυτήν όλοι όσοι είχαν τις απαραίτητες προδιαγραφές, ανεξάρτητα με το αν είχαν ενεργή σύμβαση εκείνη την περίοδο. Η απουσία τέτοιας οδηγίας είχε ως αποτέλεσμα η συντριπτική πλειοψηφία να θεώρησε μη αναγκαίο ή προβληματικό, το να εγγραφεί σ’ ένα μητρώο που ο προβαλλόμενος σκοπός ήταν η ενίσχυση μέσω επιδόματος όσων τότε δεν είχαν εργασία. Συνεπώς η εξαίρεση όσων εγγράφηκαν τον τελευταίο χρόνο δεν έχει καμία απολύτως λογική».

«Το σύστημα φαίνεται να αδιαφορεί για το αν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας»

Ο Θοδωρής Σαρτζετάκης ή Sparky-T είναι dj με διεθνείς διακρίσεις στο κομμάτι της τεχνικής, συμμετοχή σε γνωστά συγκροτήματα της hip hop σκηνής από τη δεκαετία του 90 και σημαντική δισκογραφική παρουσία. Από την αρχή της πανδημίας και παρά τις διαδοχικές απαγορεύσεις της μουσικής δεν έχει λάβει ποτέ το επίδομα ειδικού σκοπού. Όπως λέει στο tvxs.gr, η τελευταία εξέλιξη με τους ΚΑΔ είναι μία ακόμη απόδειξη της έλλειψης ενδιαφέροντος που υπάρχει για τους επαγγελματίες του χώρου.

«Αν και σημαντικό μέρος του εισοδήματός μου προέρχεται από το djing, από την αρχή της πανδημίας δεν έχω λάβει ούτε ένα ευρώ ως επίδομα επειδή ταυτόχρονα έχω και άλλη απασχόληση. Το σύστημα φαίνεται να αδιαφορεί για το εάν εγώ και όλοι οι συνάδελφοι που κάνουμε κάτι άλλο παράλληλα με το djing μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας χωρίς να δουλεύουμε πάνω στη μουσική», σημειώνει ο έμπειρος DJ.

«Με παρόμοια λογική τώρα η κυβέρνηση εξαιρεί από το μέτρο της αναστολής πάρα πολλές επιχειρήσεις, μόνο και μόνο επειδή έχουν δραστηριότητα και μέσα στην ημέρα. Είναι σαν να λένε “εφόσον πουλάς καφέδες και κρύα πιάτα ας μην είχες dj”. Ίσως ακούγεται λογικοφανές σε κάποιον που δεν γνωρίζει τον χώρο της εστίασης και της διασκέδασης αλλά είναι εντελώς παράλογο και άδικο για τον ίδιο τον DJ», προσθέτει.

Ο Θοδωρής Σαρτζετάκης θεωρεί ότι η σημασία της μουσικής υποεκτιμάται και αναφέρεται σε μια δήλωση του καθηγητή Νίκου Τζανάκη που ήδη προκαλεί αντιδράσεις. «Αυτά τα δύο χρόνια της πανδημίας η μουσική αντιμετωπίζεται ως ο εύκολος στόχος, χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους ανθρώπους που φροντίζουμε για αυτή. Είναι εξοργιστικό να ακούμε τώρα από επιστήμονες όπως ο κ. Τζανάκης ότι το επιχείρημα πως όσοι βρίσκονται σε χώρο με μουσική εκτοξεύουν περισσότερα σταγονίδια μιλώντας, είναι τελικά θεωρητικό και πως δεν υπάρχει κάποια μελέτη στο πεδίο που να το αποδεικνύει».

«Δεν έχει γίνει αντιληπτό ότι η μουσική αποτελεί σημαντικότατο μέρος της εμπειρίας της εξόδου και πως για να είναι η μουσική αυτή που αρμόζει στον κάθε χώρο και την κάθε περίσταση πρέπει ένας επαγγελματίας να εργάζεται με αξιοπρεπείς όρους. Αυτή η στάση δεν αφορά μόνο την κυβέρνηση αλλά και πολλούς επιχειρηματίες που για παράδειγμα τον περασμένο Μάιο δέχθηκαν αδιαμαρτύρητα να ανοίξουν τις επιχειρήσεις τους χωρίς μουσική», καταλήγει ο Σαρτζετάκης.

ΠΗΓΗ