Η αλλαγή παρόχου ρεύματος αποτελεί πλέον εύκολη υπόθεση αλλά ίσως να μην είναι εύκολη …. απόφαση καθώς συχνά μπερδευόμαστε με τις εκπτώσεις, τις τιμές και τις προσφορές οι οποίες συχνά είναι δύσκολο να συγκριθούν στην ίδια βάση.

Σε κάθε περίπτωση, ο καταναλωτής πρέπει να επιλέγει τον πάροχο που του «ταιριάζει», κάνοντας μια σύγκριση στα τιμολόγια (πάγια) και τις εκπτώσεις.

Κατά την επιλογή πακέτου, ο καταναλωτής πρέπει να αξιολογεί πρόσθετες παροχές (όπως πόντοι επιβράβευσης, υπηρεσίες ασφάλισης ή εξοικονόμησης ενέργειας), και άλλα πρακτικά ζητήματα όπως η συχνότητα έκδοσης λογαριασμού κλπ.

Συχνά ένα σταθερό τιμολόγιο ρεύματος, ακόμη και αν είναι ακριβότερο, μπορεί να αποβεί τελικά πιο οικονομικό συγκριτικά με ένα τιμολόγιο που εμπεριέχει μια έμμεση, κυμαινόμενη χρέωση (ρήτρα), η οποία προσαυξάνει ουσιαστικά την ανταγωνιστική χρέωση μέχρι και κατά 30 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν ότι ο λογαριασμός, ανεξάρτητα από τον πάροχο, αναγράφει ξεχωριστά:

  • τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις
  • τις ανταγωνιστικές χρεώσεις ή χρεώσεις προμήθειας, και
  • τις λοιπές χρεώσεις.

Οι ρυθμιζόμενες και οι λοιπές χρεώσεις είναι ίδιες για όλους τους προμηθευτές και εισπράττονται από τον προμηθευτή προκειμένου να αποδοθούν στους αρμόδιους διαχειριστές συστήματος και δικτύου, στο υπουργείο Οικονομικών, στους δήμους ή σε άλλους φορείς (ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, ΥΚΩ, ΕΤΜΕΑΡ).

Οι ανταγωνιστικές χρεώσεις καθορίζονται από τον προμηθευτή για την προμήθεια της ηλεκτρικής ενέργειας και τις εμπορικές υπηρεσίες που παρέχει και, συνεπώς, σε αυτές βασιζόμαστε για να επιλέξουμε τον πλέον οικονομικά συμφέροντα προμηθευτή.

Στις λοιπές χρεώσεις εντάσσονται διάφορα τέλη όπως το Ειδικό Τέλος του άρθ. 5 του ν. 2093/1992, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, τα δημοτικά τέλη, το τέλος για την ΕΡΤ, το ΕΕΤΗΔΕ ή ΕΕΤΑ κλπ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όσον αφορά στα νοικοκυριά, όταν πρόκειται για μικρές καταναλώσεις ίσως το όφελος από την αλλαγή παρόχου να μην είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα νοικοκυριά.

Το πάγιο να αποτελεί την πιο καθοριστική παράμετρο, ενώ το όφελος συνήθως αυξάνεται για μεγαλύτερα επίπεδα κατανάλωσης.

Ακόμη, οι εκπτώσεις που παρουσιάζουν οι διάφοροι πάροχοι δεν αφορούν στο σύνολο του λογαριασμού αλλά μόνο στις ανταγωνιστικές χρεώσεις δηλαδή περίπου στο 50% του τελικού λογαριασμού.

Ο καταναλωτής οφείλει πέραν αυτού να ενημερώνεται για το αν οι εκπτώσεις συνδέονται με συγκεκριμένες δεσμεύσεις οι οποίες σχετίζονται με τη χρονική ισχύ των συμβολαίων, ένα συγκεκριμένο όριο κατανάλωσης, την εμπρόθεσμη εξόφληση κλπ.

Δεδομένου του σχετικά μεγάλου αριθμού εναλλακτικών παρόχων, η τιμή δεν πρέπει να είναι το μοναδικό κριτήριο.

Ο καταναλωτής πρέπει να επιλέγει τον πάροχο που του «ταιριάζει», κάτι το οποίο μπορεί αρκετά εύκολα να αντιληφθεί αρκεί να κάνει μια επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα ή να κάνει ένα τηλέφωνο στην εκάστοτε εταιρεία (ο χρόνος απόκρισης σε κάποιο αίτημα και ο τρόπος επικοινωνίας αποτελούν συχνά αλάνθαστα κριτήρια).

Όπως επισημαίνει το ΕΚΠΟΙΖΩ, υπάρχουν τρεις χρυσοί κανόνες:

  1. Πρέπει το κάθε νοικοκυριό να γνωρίζει πόσες kWh καταναλώνει σε ετήσια αλλά και 4μηνιαία βάση καθώς και πόσα χρήματα ξοδεύει για το ηλεκτρικό ρεύμα εξαιρώντας τις χρεώσεις ΥΚΩ, ΕΤΜΕΑΡ, υπέρ τρίτων Δήμος, ΕΡΤ κτλ
  2. Να μην υπερβαίνει τις 2000 kWh το 4μηνο, διότι οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις αυξάνονται πάρα πολύ με αποτέλεσμα οι λογαριασμοί να εκτοξεύονται
  3. Στην νυχτερινή κατανάλωση δεν υπάρχει επιβάρυνση ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ

Ηλεκτρικό ρεύμα: Τα πράγματα που πρέπει να προσέξετε για την αλλαγή παρόχου

Πριν πάρετε την απόφαση να κάνετε αλλαγή παρόχου ρεύματος, θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στα εξής σημεία:

  • Προσέξτε την περίπτωση που το συμβόλαιο εμφανίζει χρονική διαφοροποίηση. Για παράδειγμα, μπορεί να αναγράφει μια χαμηλότερη τιμολόγηση για μια αρχική περίοδο και αλλαγή χρεώσεων στη συνέχεια. Ο καταναλωτής μπορεί να ζητήσει από τους παρόχους που τον ενδιαφέρουν, τον υπολογισμό με αναλυτική τεκμηρίωση.
  • Αν πληρώνετε εκπρόθεσμα το λογαριασμό ηλεκτρικής ενέργειας, τότε μπορείτε να χρησιμοποιείτε το ανταγωνιστικό σκέλος των λογαριασμών ως σημείο αναφοράς για τις συγκρίσεις που θέλετε να κάνετε. Εκεί έχει ήδη ενσωματωθεί έκπτωση επιβράβευσης.
  • Δώστε προσοχή στην πάγια χρέωση, καθώς σημαντικό ρόλο στο σύνολο του λογαριασμού παίζει η συχνότητα με την οποία εφαρμόζεται το πάγιο.
  • Επίσης, προσοχή πρέπει να δωθεί στις δεσμεύσεις και πρόωρη λήξη του συμβολαίου. Πριν υπογράψετε το οτιδήποτε θα πρέπει να ενημερωθείτε για το χρονικό διάστημα που διαρκεί η σύμβαση, το αν υπάρχει ελάχιστος χρόνος παραμονής στο συγκεκριμένο πάροχο αλλά και τι συμβαίνει στη περίπτωση που αποχωρήσετε πριν από τη λήξη του συμβολαίου.
  • Ρωτήστε για το ύψος της εγγύησης και το αν έχετε πλήρη ή μερική απαλλαγή σε περίπτωση που βάλετε πάγια εντολή.
  • Επιπλέον, ενημερωθείτε για το αν η χρέωση παραμένει σταθερή ή αν αλλάζει σε περίπτωση που υπερβείτε ένα συγκεκριμένο όριο 4μηνης κατανάλωσης.
  • Ενδεχομένως να υπάρχουν και πρόσθετες παροχές όπως συνδυαστικά πακέτα με άλλες υπηρεσίες.
  • Δώστε έμφαση στην ποιότητα της εξυπηρέτησης του παρόχου που θα επιλέξετε.
  • Τέλος, ρίξτε μια ματιά αναφορικά με τις δεσμεύσεις και τον ελάχιστο χρόνο παραμονής.

Ηλεκτρικό ρεύμα: «Μπλόκο» σε όσους χρωστάνε

«Φρένο» στις μετακινήσεις καταναλωτών με ανεξόφλητες οφειλές αλλά και δημιουργία ενός συστήματος τύπου «Τειρεσία», ώστε να αξιολογείται από τους προμηθευτές ρεύματος η φερεγγυότητα των νέων πελατών τους, εισηγείται η ΡΑΕ.

Η αρμόδια Αρχή αναμένεται να εγκρίνει στην ολομέλεια της ερχόμενης εβδομάδας την τελική εισήγησή της, η οποία θα τεθεί σε μία ακόμη σύντομη διαβούλευση πριν πάρει τη μορφή γνωμοδότησης και στη συνέχεια υπουργικής απόφασης.

Το βασικό μέτρο που, σύμφωνα με πληροφορίες, θα εισηγηθεί η ΡΑΕ είναι η δυνατότητα του παλαιού προμηθευτή να σταματάει τη διαδικασία μετακίνησης όταν ο καταναλωτής χρωστάει πάνω από δύο λογαριασμούς ρεύματος, ανεξαρτήτως ποσού, και δεν έχει προχωρήσει σε διακανονισμό.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αρχική πρόταση της ΡΑΕ έθετε πλαφόν οφειλής για τις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών – οικιακούς, εμπορικούς κ.λπ.

Στην περίπτωση που κάποιος καταναλωτής έχει αλλάξει προμηθευτή και έχει διακανονίσει τις οφειλές του, τις οποίες όμως στην πορεία δεν εξυπηρετεί, ο παλαιός προμηθευτής θα έχει το δικαίωμα να ζητήσει από τον ΔΕΔΔΗΕ τη διακοπή της ηλεκτροδότησής του.

Η βασική αυτή πρόταση συνοδεύεται από τη δημιουργία ενός συστήματος επισήμανσης τύπου «Τειρεσία», το οποίο θα αξιοποιούν οι προμηθευτές για να αξιολογούν τον βαθμό φερεγγυότητας των καταναλωτών.

Πρόκειται για ένα σύστημα επισήμανσης οφειλών στο οποίο θα έχουν πρόσβαση οι προμηθευτές και θα αφορά τους οφειλέτες λογαριασμών ρεύματος που θέλουν να αλλάξουν πάροχο. Οι αφερέγγυοι πελάτες θα επισημαίνονται με κόκκινο χρώμα και οι πελάτες που έχουν διακανονίσει τις οφειλές τους με πράσινο.

Η ΡΑΕ βρίσκεται επίσης σε συνεννόηση με τον ΔΕΔΔΗΕ και την ΑΑΔΕ για να υπάρξει σύνδεση μετρητή ρεύματος και ΑΦΜ μέσω του Taxisnet, ώστε στην περίπτωση που κάποιος καταναλωτής κάνει αίτηση για σύνδεση ρεύματος με άλλον ΑΦΜ –πρακτική που ακολουθούν πολλοί– ο παλαιός πάροχος να μπορεί να το εντοπίσει και να παρέμβει.

Τα «φέσια» από μετακινήσεις πελατών μεταξύ προμηθευτών είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί συνολικά την αγορά ηλεκτρισμού και όχι μόνο τη ΔΕΗ, η οποία το επωμίστηκε πρώτη, καθώς ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί και τα ποσοστά μετακίνησης και μεταξύ ιδιωτών παρόχων αυξάνονται.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΡΑΕ προχώρησε στην επανεξέταση του πλαισίου που διέπει την αλλαγή προμηθευτή μετά την ανατροπή που έφερε η απόφαση ακύρωσης από το ΣτΕ (1888/2020) προηγούμενης απόφασης (2016) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που είχε θέσει απαγορευτικό στη μετακίνηση πελατών με ανεξόφλητες οφειλές.

Η απόφαση του 2016 ήρθε έπειτα από έντονες πιέσεις της ΔΕΗ προς το αρμόδιο υπουργείο και τη ΡΑΕ, καθώς πολλοί πελάτες της είδαν τον ανταγωνισμό ως ευκαιρία να μην αποπληρώσουν τα χρέη τους, με αποτέλεσμα να αλλάζουν προμηθευτή αφήνοντας στη ΔΕΗ τα «φέσια».

ΠΗΓΗ