Καφές: Πρώτος ο Ελληνικός, σε άνοδο εσπρέσσο και κάψουλες

12 Μαΐου, 2022
traditional turkish coffee in porcelain cup pouring from copper coffee pot, hot drink concept

Πρώτος σε μερίδιο αγοράς στα supermarkets παραμένει ο ελληνικός καφές, καταλαμβάνοντας το 50% της κατανάλωσης σε όγκο και 30% σε αξία, αν και εμφανίζεται να χάνει τη δυναμική του. Είναι χαρακτηριστικό ότι, στο α’ τρίμηνο, ο ελληνικός κατέγραφε μείωση 5%, αγγίζοντας την πτώση που καταγράφει συνολικά η κατηγορία του καφέ στα supermarkets, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, Γιάννος Μπενόπουλος, σε ενημέρωση των δημοσιογράφων.

Σε ό,τι αφορά τις άλλες υποκατηγορίες καφέ, ο στιγμιαίος έχει μερίδιο 20% και σημειώνει έντονη πτώση φέτος, ενώ η κατηγορία φίλτρου-espresso κατέχει το υπόλοιπο 25% σε μερίδιο. Ο καφές φίλτρου είναι ελαφρώς ανοδικός, ενώ ο espresso, σε όλες τις μορφές του, παραμένει διαχρονικά ανοδικός. Σημειώνεται ότι η κατανάλωση καφέ αυξήθηκε την διετία 2020-2021 κατά 10% σε όγκο, ενώ σε σύγκριση με το 2019 η αύξηση είναι 4 – 5%.

ΑΝΟΔΙΚΑ ΚΙΝΕΙΤΑΙ Η ΚΑΨΟΥΛΑ – ΟΔΗΓΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΩΛΗΣΕΩΝ

Όπως επισημάνθηκε, η κατηγορία, που κερδίζει το ενδιαφέρον των καταναλωτών σταθερά τα τελευταία χρόνια, είναι οι κάψουλες, καθώς οι καταναλωτές ζητούν περισσότερο premium προϊόντα. Συνολικά, η αξία πωλήσεων όλων των ειδών καφέ στα supermarkets ανέρχεται στα €300 εκατ., με το 10% των πωλήσεων στο α’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους να προέρχεται από τις κάψουλες espresso. Η συνολική αξία κατανάλωσης στην εστίαση εκτιμάται περίπου στα €3 δισ. και υπολογίζεται με βάση την τιμή του ροφήματος που πωλείται ως τελικό προϊόν στον καταναλωτή.

ΕΩΣ 6% Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΟΓΚΟΥ ΣΤΟ ΕΞΑΜΗΝΟ

Συνολικά, η μείωση του όγκου κατανάλωσης στο τετράμηνο είναι στα επίπεδα του 5-6% μεσοσταθμικά, αλλά σε αξία δεν υπάρχει μείωση, δεδομένου ότι οι απώλειες σε όγκο καλύπτονται από τις αυξήσεις τιμών μεσοσταθμικά, οι οποίες ανέρχονται σε 7%.

17η ΧΩΡΑ Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Η κατά κεφαλήν κατανάλωση καφέ στην Ελλάδα είναι 1,2 – 2 κούπες ημερησίως, με την Ελλάδα να καταλαμβάνει την 17η θέση μεταξύ των χωρών, ενώ πρώτη σε κατανάλωση είναι η Φιλανδία, όπου εκτιμάται ότι οι πολίτες καταναλώνουν πάνω από χίλιες κούπες το έτος. O Business Executive Officer Coffees της Nestle, Χρήστος Αλεβίζος, εξήγησε ότι, στην Ελλάδα, η κατανάλωση είναι επιμερισμένη, στον στιγμιαίο, τον ελληνικό και τον espresso-φίλτρου, με την τελευταία κατηγορία να γνωρίζει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, καθώς από το 2004, οπότε και ήταν στο 6%, έφτασε στο 33% το 2019.

ΕΦΚ ΚΑΙ ΧΑΡΤΟΣΗΜΟ ΣΤΑ ΧΡΗΣΙΔΑΝΕΙΑ

Ψηλά στην ατζέντα της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, πέρα από την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και την κατάργηση του χαρτοσήμου στα χρησιδάνεια, είναι η ένταξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο ΕΣΠΑ, με σκοπό την διευκόλυνση επενδύσεων, που αφορούν κυρίως σε μηχανολογικό εξοπλισμό. Μιλώντας στο FnB Daily, o National Field Sales Manager της Jacobs Douwe Egberts, Γιώργος Μαγγίνας, εξήγησε ότι ο ΕΦΚ, σε συνδυασμό με τις τρέχουσες ανατιμήσεις λόγω του μεταβαλλόμενου οικονομικού περιβάλλοντος, επιβαρύνει ακόμα περισσότερο το τελικό προϊόν. “Ο ΕΦΚ, σε συνδυασμό με τις ανατιμήσεις, δίνουν αύξηση 25% στο προϊόν, αύξηση που δεν θα ήταν τόσο μεγάλη, εάν καταργούνταν ο φόρος”, επισήμανε, ενώ πρόσθεσε ότι, όσο αυξάνεται η τιμή του τελικού προϊόντος, τόσο ενθαρρύνεται το λαθρεμπόριο, ειδικά στα βόρεια σύνορα της χώρας.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΚΟΣΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Ο Γραμματέας του Δ.Σ. της Ένωσης, Αναστάσιος Γιαγκόγλου, εξήγησε ότι και οι ανατιμήσεις στα κόστη μεταφοράς οδήγησαν σε αυξήσεις του τελικού προϊόντος. “Προ πανδημίας οι παραγγελίες ολοκληρώνονταν σε 26 περίπου ημέρες και πλέον, έχουμε προθεσμίες μέχρι και τρείς μήνες. Για παράδειγμα, ένα container από την Ινδία κόστιζε από $1.500 – $1.800 και πλέον, έχει φτάσει έως και $12 χιλ., ενώ έχουν παρατηρηθεί και αυξήσεις που φτάνουν τα $18 χιλ. Τα παραπάνω ποσά αφορούν σε κοντέινερ καφέ με χωρητικότητα 20 τόνους (19.200 κιλά), κάτι που αντιστοιχεί σε 320 τσουβάλια των 60 κιλών. Εμείς, προσπαθούμε να κάνουμε έγκαιρα τις παραγγελίες μας και να εφοδιάζουμε τις αποθήκες μας με βάση τις καθημερινές μας ανάγκες”, συμπληρώνοντας στο FnB Daily ότι ο καφές ήταν το πρώτο είδος που γνώρισε ανατίμηση στο ράφι.

ΑΠΟ €0,50 – €2/ΚG ΟΙ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ

Συνολικά, οι ανατιμήσεις που έχουν περάσει στα ράφια των supermarkets είναι από €0,50/kg έως και €2/kg (με ΦΠΑ), με την αύξηση στο σύνολο των καφέδων στο λιανεμπόριο να κινείται στο 7%. Όπως αναφέρθηκε, αρκετές επιχειρήσεις καφέ, κυρίως οι μικρότερες παραδοσιακές επιχειρήσεις, όπως καφεκοπτεία και επαρχιακές βιοτεχνίες, προχώρησαν τον Οκτώβριο σε αυξήσεις 10 – 13%, σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν τη βιωσιμότητά τους. Ωστόσο μεγάλο μέρος των ανατιμήσεων που έχει δεχθεί ο κλάδος του καφέ, έχει απορροφηθεί από τις εταιρείες.

 

Στέλλα Αυγουστάκη FnB


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ