Η ξενοδοχειακή επέλαση στην Αθήνα δείχνει τον δρόμο στην ελληνική οικονομία

27 Σεπτεμβρίου, 2018
Η ξενοδοχειακή επέλαση στην Αθήνα δείχνει τον δρόμο στην ελληνική οικονομία
Πρωτόγνωρη είναι η τουριστική ανάπτυξη που γνωρίζει η Αθήνα, με επενδύσεις σε ξενοδοχεία και καταλύματα να έχουν πάρει «φωτιά», στο πλαίσιο της διεθνούς ανάπτυξης του τουρισμού

Η ξενοδοχειακή επέλαση στην Αθήνα δείχνει τον δρόμο στην ελληνική οικονομία

Πρωτόγνωρη είναι η τουριστική ανάπτυξη που γνωρίζει η Αθήνα, με επενδύσεις σε ξενοδοχεία και καταλύματα να έχουν πάρει «φωτιά», στο πλαίσιο της διεθνούς ανάπτυξης του τουρισμού city break!

Τι είναι το city break;

Οι «city breakers» επισκέπτες είναι όσοι έρχονται για σύντομες ή λιγότερο σύντομες διακοπές αποκλειστικά στην Αθήνα (αυξήθηκαν από 220.000 το 2013 σε 1,4 εκατομμύριο το 2017, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών). Μαζί με τους συμβατικούς ταξιδιώτες που μένουν περισσότερες ημέρες ή συνδυάζουν την Αθήνα με άλλους προορισμούς, η Αττική το 2017 δέχτηκε 5,13 εκατομμύρια τουρίστες ή 16,6% του συνόλου της ελληνικής επικράτειας, που οδήγησαν σε 29,4 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις και 2,08 δισεκατομμύρια ευρώ εισπράξεις.

Φέτος μάλιστα αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω αυτά τα νούμερα και να σημειώσουν νέο ρεκόρ: σύμφωνα με τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης των ξενοδοχείων έως και τον Αύγουστο 2018, της έρευνας «Περί ικανοποίησης επισκεπτών και απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής 2018», της GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθήνας – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ) που δημοσιεύτηκαν την προηγούμενη Πέμπτη, προκύπτει αύξηση της πληρότητας στο οκτάμηνο κατά 2,2%, και της μέσης τιμής δωματίου κατά 8,5%. Να σημειωθεί πως η Περιφέρεια Αττικής, σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, βρίσκεται στην τρίτη θέση κατάταξης των επισκέψεων (5,137 εκατομμύρια) στη χώρα, με κύριες αγορές προέλευσης ταξιδιωτών τις ΗΠΑ (616.000), το Ηνωμένο Βασίλειο (421.000) και την Κύπρο (387.000).

Παραδοσιακές δυνάμεις στον ξενοδοχειακό κλάδο στο κέντρο της Αθήνας, όπως ο όμιλος Λάμψα (Μεγάλη Βρεταννία, King George), δηλώνουν πληρότητα της τάξης του 90% ακόμη και τον Νοέμβριο! Για τον ίδιο λόγο ξενοδοχειακές αλυσίδες-κολοσσοί όπως τα Grand Hyatt και Four Seasons προσυπογράφουν συνεργασίες με επενδυτικά funds που αποκτούν ξενοδοχειακά ακίνητα στην Αθήνα και άλλοι, όπως η Marriott που είχε προ ετών αποχωρήσει, επιστρέφουν.

Επενδύσεις σε ξενοδοχεία… και AirBnb

Η όλη επενδυτική δραστηριότητα σε ξενοδοχεία, δεν θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει φυσικά τα καταλύματα τύπου Airbnb. Η τρομερή άνοδος που σημειώνουν στο κέντρο των Αθηνών είναι μεγάλη, ωστόσο, πολλοί διατηρούν επιφυλάξεις γι’ αυτό το -ουσιαστικά- νεοσύστατο είδος ξενοδοχειακής υπηρεσίας: τα στοιχεία για τη ζήτηση δείχνουν ότι χρειάζονται περισσότερες και καλύτερες κλίνες, αναφέρουν οι ειδικοί, ενώ κάποιοι άλλοι οικονομολόγοι θεωρούν περισσότερο κοντά σε χαρακτηριστικά «φούσκας» την αγορά των μισθώσεων τύπου Airbnb παρά αυτή της συντεταγμένης ξενοδοχίας.

Πληρότητα μεν, όχι απόλυτη ικανοποίηση των θαμώνων δε!

Παράλληλα, το τελικό προϊόν και η εικόνα της πόλης και τελικά της χώρας επηρεάζονται από αυτά τα καταλύματα, όπως και από τις διαρθρωτικές αδυναμίες του Δημοσίου. Αν και σύμφωνα με την έρευνα ικανοποίησης των ξένων ταξιδιωτών που παρουσιάστηκε, η μεγάλη εισροή τουριστών φέτος δεν είχε αρνητικό αντίκτυπο στην εμπειρία τους στην πόλη, υπάρχει ακόμα μεγάλη υστέρηση σε σχέση με τον ανταγωνισμό: η συνολική βαθμολογία ικανοποίησης βελτιώθηκε από 7,7 σε 7,9.

Συγκρίνοντας, όμως, με τις αντίστοιχες βαθμολογίες ικανοποίησης στην τουριστική Βαρκελώνη, προκύπτει ακόμα περιθώριο βελτίωσης, ειδικά στον τομέα των μεταφορών, στην ασφάλεια, στα σήματα, στην πληροφόρηση, στην ηχορρύπανση και στη δημόσια καθαριότητα, όπου η Βαρκελώνη βαθμολογείται πολύ καλύτερα από την Αθήνα. Ιδίως στη δημόσια καθαριότητα η Βαρκελώνη βαθμολογήθηκε με 8,0 το 2017, ενώ η Αθήνα με μόλις 6,1.

Βέβαια, σε σύγκριση με τους υπόλοιπους κύριους ανταγωνιστές στη Μεσογείου, η Αθήνα, βάσει στοιχείων επταμήνου, κατέγραψε τα υψηλότερα επίπεδα πληρότητας όλων, ενώ οι τιμές δωματίων μέχρι στιγμής ήταν υψηλότερες από τη Μαδρίτη και την Κωνσταντινούπολη, αναφέρει η μελέτη «Περί ικανοποίησης επισκεπτών και απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής 2018», των GBR Consulting/ΕΞΑ-ΑΑ, ενώ η Βαρκελώνη και η Ρώμη έχουν επίσης πολύ καλύτερες τιμές δωματίων από την Αθήνα.

Ανάγκη για επενδύσεις

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννης Ρέτσος και ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός, τονίζουν με κάθε τρόπο την ανάγκη για επενδύσεις στον τουρισμό βάσει των στοιχείων που λαμβάνουν από την κίνηση των τουριστών.

Ειδικότερα, τη φετινή περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν αύξηση κατά 17% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017 και διαμορφώθηκαν στα 8,232 δισ. ευρώ, ενώ την ίδια περίοδο η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 14,6% και διαμορφώθηκε στα 14,995 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 13,082 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2017.

Παρά την τουριστική άνθιση, ωστόσο, αυτό που τονίζεται, είναι η ανάγκη για ένα συγκροτημένο εθνικό σχέδιο με στόχο την ενίσχυση της τουριστικής ανταγωνιστικότητας στη χώρα, μέσα από πολλαπλές συνέργειες και τολμηρές πρωτοβουλίες που θα διασφαλίσουν το παρόν και το μέλλον του ελληνικού τουρισμού. Με άλλα λόγια, να εκπονηθεί πλάνο ενός επενδυτικού προγράμματος που θα δώσει έμφαση σε υποδομές, θα αναπτύξει υπάρχουσες δυνατότητες και θα καλλιεργήσει νέες ανερχόμενες προοπτικές.

Όλα αυτά, όμως, απαιτούν πάνω απ’ όλα μια συνολική στρατηγική κατεύθυνση από όλους τους φορείς, που στο βάθος θα έχει την ενίσχυση της ίδιας της ελληνικής οικονομίας. Το θετικό παράδειγμα που δίνει ο τουρισμός μέσα στην κρίση, όπως αντίστοιχα και ο κλάδος της εστίασης που παραμένει «πρωταθλητής» στις νεοσύστατες επιχειρήσεις, πρέπει να γίνει αφορμή για επανεκκίνηση με σωστό πλάνο και πάνω σε νέα οικονομική και φορολογική βάση.  

του Αντώνη Καραμπουρνιώτη

Εγγραφή Μέλους ΔΩΡΕΑΝ – Κατάστημα Εστίασης/Διασκέδασης

Αγαπητέ επισκέπτη σε προσκαλούμε να εγγραφείς ως μέλος του ΠΑΣΚΕΔΙ. Μαζί μπορούμε να πετύχουμε πολλά. Τα 35.000 μέλη μας το ξέρουν. Γίνε κι εσύ μέλος!

Αν είσαι ήδη μέλος επέλεξε: Σύνδεση

Αν δεν είσαι μέλος μπορείς να εγγραφείς ΔΩΡΕΑΝ τώρα: Εγγραφή

Έχοντας την ιδιότητα του καταστηματάρχη υγειονομικού ενδιαφέροντος μπορείς να εγγραφείς ως μέλος του ΠΑΣΚΕΔΙ εντελώς ΔΩΡΕΑΝ

Αναλυτικότερα τα προνόμια των μελών εδώ.

Θέλεις να μαθαίνεις πρώτος όλα τα νέα πάνω στην εστίαση, τον κλάδο της φιλοξενίας και τον τουρισμό; Θέλεις να ξέρεις όλα τα νέα που θα απογειώσουν την επιχείρησή σου;

Ακολούθησε τώρα το ΠΑΣΚΚΕΔΙ στα social media και μείνει διαρκώς online!

Κάντε like στο Facebook, ή follow σε Instagram & twitter!


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ