Γιατί η Βόρεια Ελλάδα μένει εκτός από την άνοδο του τουρισμού στην Ελλάδα – Τι πρέπει να κάνει άμεσα

1 Οκτωβρίου, 2018
Γιατί η Βόρεια Ελλάδα μένει εκτός από την άνοδο του τουρισμού στην Ελλάδα – Τι πρέπει να κάνει άμεσα
Σε όλο αυτό το σκηνικό της τουριστικής ανάπτυξης που αγγίζει την ελληνική οικονομία, η απουσία της Βόρειας Ελλάδας είναι παραπάνω από ορατή.

Γιατί η Βόρεια Ελλάδα μένει εκτός από την άνοδο του τουρισμού στην Ελλάδα – Τι πρέπει να κάνει άμεσα

Δεν είναι τυχαίο ότι οι τρεις κυριότερες τουριστικές αγορές της Ελλάδας για τον φετινό Αύγουστο ήταν η Ιταλία, η Βρετανία και η Γερμανία, ενώ οι δημοφιλέστεροι προορισμοί ήταν η Αθήνα, η Μύκονος και η Σαντορίνη! Την ίδια στιγμή, οι εγχώριοι δημοφιλείς προορισμοί ήταν τον περασμένο μήνα η Σκιάθος, η Πάργα, τα Χανιά, η Νάξος και η Σκόπελος.

Σε όλο αυτό το σκηνικό της τουριστικής ανάπτυξης που αγγίζει την ελληνική οικονομία, η απουσία της Βόρειας Ελλάδας είναι παραπάνω από ορατή. Ο τουρισμός και όσα θετικά φέρνει στην Αττική, την υπόλοιπη Νότια Ελλάδα και τα νησιά, δείχνει να είναι εντελώς… απών για τις πόλεις της βόρειας Ελλάδας, η οποία ούτως ή άλλως αποτέλεσε μία από τις πιο βαριά πληρωμένες περιοχές της χώρας στα χρόνια της οικονομικής κρίσης.

Κι αν κανείς αναζητήσει τα αίτια σε γεωγραφικούς/τοπογραφικούς λόγους, το σίγουρο είναι ότι θα χάσει το πιο σημαντικό: έλλειψη υποδομών. Πιο συγκεκριμένα, στη Βόρεια Ελλάδα τουρισμός, ουσιαστικά, σημαίνει οικοτεχνία. Μικρές παραγωγικές μονάδες, χωρίς ωστόσο πλήρη οργάνωση, σταθερότητα, δυνατότητες για εκτεταμένη έρευνα και, κυρίως, κεφάλαια για επενδύσεις, δίνουν καθημερινά έναν αγώνα που γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι είναι πολύ δύσκολο να κερδίσουν…

Χωρίς υπομονή και επιμονή…

Ο τουρισμός σε Μακεδονία και Θράκη έχει σε μεγάλο βαθμό να διαχειριστεί την έλλειψη τουριστικής παράδοσης, γεγονός που αν προστεθεί σε όλα τα παραπάνω, κάνει αδύνατη την εξίσωση για τους επιχειρηματίες που προσπαθούν να εμπλακούν. Η αδυναμία να γίνουν διαχειρίσιμες, τόσο η έλλειψη υποδομών, όσο και η έλλειψη τουριστικής παράδοσης σκοντάφτει αρχικά στο γεγονός ότι αμφότερα απαιτούν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και υπομονή, δηλαδή επένδυση σε χρόνο και χρήμα. Στοιχεία που δεν υπάρχουν σε κανένα νέο επιχειρηματία/επενδυτή, ο οποίος θέλει να δει άμεσα τα αποτελέσματα της επένδυσής του.

Πέρα όμως από υπομονή, χρειάζεται και επιμονή, την οποία, εν μέσω του κλίματος, χωρίς υποδομές και τουριστικής παράδοσης, δεν διαθέτουν οι οργανωμένες τουριστικές συλλογικότητες –ενώσεις, σύλλογοι, ομοσπονδίες κ.λπ.- και τους οργανισμούς του δημοσίου και της αυτοδιοίκησης που ασχολούνται ήδη με τον τουρισμό.

Ο καθένας… τον δρόμο του!

Όσο, η τουριστική αγορά της Βόρειας Ελλάδος δεν αντέχει τέτοιου είδους μακροπρόθεσμες επενδύσεις, τόσο η τουριστική επιχειρηματικότητα της πόλης διασπάται σε μικρότερες μονάδες εντείνοντας τον φαύλο κύκλο. Κριτήριο γι’ αυτό αποτελούν οι διαφορετικές τουριστικές προϋποθέσεις κάθε περιοχής: ανάλογα την περιοχή προκύπτουν αντίστοιχα μικροί, μεσαίοι ή μεγαλύτεροι επιχειρηματίες και ο καθένας τραβάει το δρόμο του όπως νομίζει…

Μια τέτοια διάσπαση, ωστόσο, μαζί με την έλλειψη υποδομών και τουριστικής παράδοσης με ό, τι αυτά συνεπάγονται (υπομονή, επιμονή, πλάνο) είναι αδύνατο να φέρουν την πραγματική άνοδο. Ούτε αρκούν πλέον δικαιολογίες περί εγκατάλειψης από τον «πυρήνα» των Αθηνών για να εξηγήσουν την παθητικότητα και την ατομιστική συμπεριφορά της ισχνής τουριστικής αξιοποίησης που διαπράττεται στη Βόρεια Ελλάδα.

Οργάνωση και άνοδος

Η συνολική τουριστική άνοδος της χώρας, σε συνδυασμό με το διαρκές ενδιαφέρον των ξένων για τη Βόρεια Ελλάδα, με κεντρικό άξονα τη Θεσσαλονίκη, οφείλουν να συμπαρασύρουν την τουριστική δραστηριότητα της περιοχής πέρα από παγιωμένες αντιλήψεις και εσωστρεφείς επιλογές.  Ο τουρισμός είναι πράγματι η βαριά «βιομηχανία» της χώρας και με τους κλάδους που περιλαμβάνει, τις εναλλακτικές μορφές της και την κλάδο της εστίασης μπορούν να αναδειχθούν σε πυλώνες της επανάκαμψης της οικονομίας ολόκληρης Βόρειας Ελλάδας. Ο τουρισμός ταιριάζει στη Βόρεια Ελλάδα για τη σημαντική ιστορία της, αλλά και την απαράμιλλη φυσική ομορφιά της. Μόνο με μια περισσότερο τεχνοκρατική προσέγγιση, όμως, θα έρθουν τα πραγματικά, ουσιαστικά και διαρκή αποτελέσματα.

του Αντώνη Καραμπουρνιώτη

Εγγραφή Μέλους ΔΩΡΕΑΝ – Κατάστημα Εστίασης/Διασκέδασης

Αγαπητέ επισκέπτη σε προσκαλούμε να εγγραφείς ως μέλος του ΠΑΣΚΕΔΙ. Μαζί μπορούμε να πετύχουμε πολλά. Τα 35.000 μέλη μας το ξέρουν. Γίνε κι εσύ μέλος!

Αν είσαι ήδη μέλος επέλεξε: Σύνδεση

Αν δεν είσαι μέλος μπορείς να εγγραφείς ΔΩΡΕΑΝ τώρα: Εγγραφή

Έχοντας την ιδιότητα του καταστηματάρχη υγειονομικού ενδιαφέροντος μπορείς να εγγραφείς ως μέλος του ΠΑΣΚΕΔΙ εντελώς ΔΩΡΕΑΝ

Αναλυτικότερα τα προνόμια των μελών εδώ.

Θέλεις να μαθαίνεις πρώτος όλα τα νέα πάνω στην εστίαση, τον κλάδο της φιλοξενίας και τον τουρισμό; Θέλεις να ξέρεις όλα τα νέα που θα απογειώσουν την επιχείρησή σου;

Ακολούθησε τώρα το ΠΑΣΚΚΕΔΙ στα social media και μείνει διαρκώς online!

Κάντε like στο Facebook, ή follow σε Instagram & twitter!


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ