Ο Φιλάρετος Ψημμένος με τη σύζυγο του Μαριάννα δημιούργησαν το 2006 τον Ξενώνα «ΑΜΑΝΙΤΑ», στην Τσαγκαράδα Πηλίου και στα 12 χρόνια της λειτουργίας του έχουν κάνει μεγάλη προσπάθεια να ανακαλύψουν και να αναδείξουν δημιουργικά την τοπική γαστρονομία.

«Οι γαστρονομικές ανησυχίες ενός ξενοδόχου»

Ένα βιβλίο με ιστορίες και συνταγές από τη γαστρονομική παράδοση του Πηλίου

Σε αυτό το γεμάτο ενθουσιασμό και ενδιαφέρον «ταξίδι» της κοινής τους πορείας συνέλεξαν τις απαραίτητες πληροφορίες ,συνταγές και ιστορίες, και πλέον θέλουν να τις μοιραστούν τόσο με τους επισκέπτες που τους τιμούν αλλά να κάνουν γνωστό το Πήλιο, τις γεύσεις τους και την μοναδικότητα του σε όλο τον κόσμο.

Φιλάρετος Ψημμένος - Οι γαστρονομικές ανησυχίες ενός ξενοδόχουΈτσι δημιούργησαν ένα βιβλίο 150 σελίδων με τίτλο «Οι γαστρονομικές ιστορίες ενός ξενοδόχου» με 34 ιστορίες και 64 συνταγές, που ενώνουν το χτες και το σήμερα, το βουνό και τη θάλασσα, το περιβόλι και το βοτανόκηπο και τελειώνουν γύρω από ένα τραπέζι στην αυλή. Πρόκειται για ένα άκρως ενδιαφέρον βιβλίο στο οποίο ο αναγνώστης μπορεί να ανακαλύψει τους βασικούς γαστρονομικούς μύθους του Πηλίου μέσα δοσμένα από τα δικά τους μάτια.

Ο κ. Ψημμένος γνωστός για το ανήσυχο πνεύμα του έχει σαν στόχο το βιβλίο να εκδοθεί πέρα από την Ελληνική και στην Αγγλική Γλώσσα και για τον σκοπό αυτό μάλιστα έχει δημιουργήσει μια καμπάνια βασισμένη στο crowdfunding. Πρόκειται για μια μέθοδο –αρκετά διαδεδομένη στην Αμερική- σύμφωνα με την οποία η συγκέντρωση των χρημάτων της έκδοσης γίνεται από το κοινό, προπουλώντας ουσιαστικά αντίτυπα του βιβλίου προτού αυτό εκδοθεί.

Το tour-market.gr επικοινώνησε με τον κ. Ψημμένο ο οποίος μας μίλησε για το βιβλίο και την συγγραφή του εξηγώντας τους λόγους που τον οδήγησαν στην μέθοδο του crowdfunding ενώ αποκάλυψε και τις προσδοκίες του για την νέα τουριστική περίοδο αλλά και τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει ένας ξενοδόχος που δραστηριοποιείται εκτός κέντρου.

Πείτε μας δυο λόγια για το βιβλίο σας με τίτλο «Οι γαστρονομικές ανησυχίες ενός ξενοδόχου».

Ο ξενώνας «ΑΜΑΝΙΤΑ λειτουργεί» στην Τσαγκαράδα από το 2006. Από την αρχή επενδύσαμε στη γαστρονομία και ιδιαίτερα στην ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας μέσω του πρωινού και για να το πετύχουμε αυτό αναζητήσαμε γνώσεις είτε σε γραπτές πηγές, είτε προσφεύγοντας απευθείας στις ζωντανές πηγές, στις γιαγιάδες της περιοχής.

Όλη αυτή η αναζήτηση μας οδήγησε στο να αναπτύξουμε κατ’ αρχήν μια τροφοσυλλεκτική δραστηριότητα (μανιτάρια, άγρια χόρτα και φρούτα) την οποία και προσφέραμε αμέσως στους φιλοξενούμενούς μας.

Οργανώσαμε μάλιστα το πρώτο στην Ελλάδα κυνήγι μανιταριού τον Οκτώβριο του 2006. Ακολούθως φτιάξαμε το δικό μας περιβόλι και κήπο για να παράγουμε βιολογικά τα δικά μας λαχανικά και φρούτα. Όλη αυτή η δωδεκαετής αναζήτηση καταγράφτηκε μέσα σε 34 ιστορίες και 64 συνταγές και αποτελούν την ύλη των 140 σελίδων του βιβλίου «Οι γαστρονομικές ανησυχίες ενός ξενοδόχου».

Τι σας οδήγησε στη συγγραφή του;

Η προσπάθειά μας είναι να εκφράσουμε τους «γαστρονομικούς μύθους» του Πηλίου μέσα από τα δικά μας μάτια. Είναι μια έκφραση αγάπης για την περιοχή. Θέλουμε να αναδείξουμε την κουζίνα της φτώχιας της περιοχής (cucina povera, που λένε οι Ιταλοί), την κουζίνα που με ελάχιστα υλικά, έφτιαχνε γαστρονομικά θαύματα και κυρίως έζησε και μεγάλωσε ολόκληρες γενιές, πριν φτάσουμε στο σημερινό «πολτό» προϊόντων, συνταγών, συμπεριφορών.

Πώς πήρατε την απόφαση να χρησιμοποιήσετε την μέθοδο του crowdfunding;

Το crowdfunding, είναι η μικροχρηματοδότηση από το κοινό, μέσω της προπώλησης αντιτύπων του βιβλίου. Δεν είχα τα χρήματα για να κάνω τις δυο εκδόσεις του βιβλίου (ελληνική και αγγλική), γι’ αυτό και αισθάνθηκα ότι ο πιο τίμιος τρόπος είναι να απευθυνθώ στους μελλοντικούς αναγνώστες του βιβλίου. Άλλωστε ποιος άλλος αξιοπρεπής τρόπος υπάρχει για ένα μικρό ξενοδόχο της επαρχίας να βρει κεφάλαια ή χορηγούς για μια δραστηριότητα όπως η έκδοση ενός βιβλίου;

Είχε αποτέλεσμα η μέθοδος αυτή;

Σημαντικότατο. Τέσσερις ημέρες πριν τη λήξη της καμπάνιας 142 εξαιρετικοί άνθρωποι χρηματοδότησαν το βιβλίο μας. Έχουν συγκεντρωθεί μέχρι στιγμής 4.489 δολάρια, που σημαίνει ότι έχουμε εξασφαλίσει τα έξοδα εκτύπωσης και από δω και πέρα όσα περισσότερα χρήματα συγκεντρώσουμε, τόσα περισσότερα αντίτυπα θα τυπώσουμε. Ακόμη πιο σημαντικό είναι η χαρά που έχω να με εμπιστευτούν φίλοι, παλιοί πελάτες αλλά και άνθρωποι που δεν ξέρω από 18 χώρες.

Πόσο εύκολη είναι η καθημερινότητα για έναν επαγγελματία που διαθέτει μια μικρή ξενοδοχειακή μονάδα και μάλιστα εκτός κέντρου;

Φιλάρετος Ψημμένος - Οι γαστρονομικές ανησυχίες ενός ξενοδόχουΌλα είναι θέμα στόχων και προσδοκιών. Όταν το 2002 επιλέξαμε την Τσαγκαράδα για να επενδύσουμε, ανακατασκευάζοντας ένα αρχοντικό, οι στόχοι μας ήταν να έχουμε μια σεζόν 12 μηνών και μάλιστα είχαμε τα πρώτα χρόνια, τουλάχιστον τα Σαββατοκύριακα. Με την εξέλιξη της οικονομικής κρίσης, ο εσωτερικός τουρισμός υπέστη ένα βαθύ και ανεπανόρθωτο πλήγμα, οπότε αλλάξαμε στόχους, στρατηγική και τακτική. Πλέον στόχος μας είναι ταξιδιώτες από το εξωτερικό, που αναζητούν προορισμούς διακοπών εκτός μεγάλης τουριστικής ανάπτυξης (off the beaten path), φυσιολάτρες, με σεβασμό και ενδιαφέρον για την τοπική κουλτούρα, που θέλουν να γνωρίσουν την τοπική γαστρονομία, έχουν οικολογικές ανησυχίες, είναι κοσμοπολίτες, θέλουν εξατομικευμένη φροντίδα, τους αρέσει να περπατούν σε μονοπάτια και να γνωρίσουν την τοπική χλωρίδα. Οι στόχοι μας λοιπόν είναι να έχουμε μια σεζόν επτά μηνών συνεχούς λειτουργίας Απρίλιο με Οκτώβριο. Για αυτό το στόχο αγωνιζόμαστε.

Από την άλλη σε μια μικρή μονάδα είναι δεδομένο ότι ο ιδιοκτήτης αναλαμβάνει πολλαπλούς ρόλους, από manager, έως κηπουρός και κάποιες φορές και παιδί για όλες τις δουλειές. Άρα η καθημερινότητα είναι γεμάτη σκληρή δουλειά, συνεχείς προκλήσεις, χαρά, λύπη, ικανοποίηση. Δεν βαριέσαι ποτέ.

 

Φιλάρετος Ψημμένος - «Οι γαστρονομικές ανησυχίες ενός ξενοδόχου»

Ποιές είναι οι προσδοκίες σας από την παρούσα τουριστική σεζόν;

Νομίζω ότι εκτός συγκλονιστικού απροόπτου θα είναι μια καλή σεζόν και αυτό που με χαροποιεί ιδιαίτερα είναι ότι ανακαλύπτουν το Πήλιο Ευρωπαίοι και Αμερικανοί τουρίστες με προφίλ όπως το ανέφερα παραπάνω. Πέρυσι μάλιστα το Conde Nast Traveler στο τεύχος Μαΐου είχε το Πήλιο στο εξώφυλλο και με μεγάλο ρεπορτάζ εσωτερικά. Βέβαια όλα αυτά δεν συμβαίνουν λόγω κάποιου κρατικού ή έστω περιφερειακού σχεδιασμού, αλλά ελπίζω ότι κάποια στιγμή θα γίνει κι αυτό.

Όποιος επιθυμεί μπορεί να βρει την καμπάνια εδώ

ΠΗΓΗ