Ψευδείς κριτικές fake reviews στο TripAdvisor – Πώς να τα αντιμετωπίσετε

31 Αυγούστου, 2019
Ψευδείς κριτικές fake reviews στο TripAdvisor - Πώς να τα αντιμετωπίσετε
Οι περιβόητες «πληρωμένες» κριτικές για ξενοδοχεία, εστιατόρια ή άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού, έχουν εξελιχθεί σε μάστιγα τα τελευταία χρόνια.

Μια νέα, όχι και τόσο ευχάριστη “μόδα” σαρώνει τον κόσμο των ξενοδοχείων και της εστίασης. Η καλοστημένη «φάμπρικα» που αποφέρει τεράστια κέρδη, βρίσκεται, όπως φαίνεται, πίσω από χιλιάδες «διθυραμβικές» κριτικές σε δημοφιλείς τουριστικές ιστοσελίδες που αποτελούν την πρώτη πηγή αναζήτησης για εκατομμύρια πολίτες, ανά τον κόσμο, οι οποίοι αντλούν την ενημέρωσή τους από το διαδίκτυο.

Οι περιβόητες «πληρωμένες» κριτικές για ξενοδοχεία, εστιατόρια ή άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού, έχουν εξελιχθεί σε μάστιγα τα τελευταία χρόνια, για τις διαδικτυακές ταξιδιωτικές ιστοσελίδες. Το τελευταίο διάστημα, στην «καρδιά» της τουριστικής περιόδου, το φαινόμενο έχει προσλάβει μεγάλες διαστάσεις στη Ρόδο. Και δεν είναι μόνο τα δεκάδες παραπλανητικά emails που δέχονται επιχειρηματίες, κυρίως του κλάδου της εστίασης στο νησί αλλά οι απατεώνες, προχώρησαν και στην αποστολή μηνυμάτων sms.

 

Οι τιμές δε ποικίλουν. Ενδεικτικό είναι το μήνυμα sms που έλαβε γνωστός εστιάτορας της Ρόδου:

«Θετικές κριτικές tripadvisor με 5 αστέρια. Τιμές: 100 ευρώ (5 κριτικές) 150 ευρώ (10 κριτικές) 200 (15 κριτικές) 250 (25 κριτικές)» ενώ παρέχει και κινητό τηλέφωνο ελληνικού παρόχου για συνεννόηση!!

Οι ψεύτικες και παραπλανητικές κριτικές που άλλοτε «ενθουσιάζουν» και παρασύρουν και άλλοτε αποτρέπουν τους πολίτες στην επιλογή του ταξιδιωτικού τους προορισμού αλλά και του τουριστικού καταλύματός τους, έχουν εξελιχθεί σε μία καραμπινάτη απάτη που πλήττει ακόμη και τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες.

Περισσότερες από 60 διαφορετικές «επιχειρήσεις» κριτικών επί πληρωμή, σε ολόκληρο τον κόσμο, εκτιμάται από τη μία μόνο εκ των πλέον δημοφιλών τουριστικών ιστοσελίδων, την TripAdvisor, ότι «λυμαίνονται» τον χώρο των ταξιδιών. Το 2005, η Ευρωπαϊκή Ένωση θέσπισε μια νέα κοινοτική οδηγία που απαγορεύει να παρουσιάζεται κάποιος ψευδώς ως καταναλωτής ενώ δεν είναι.

Το γεγονός ότι τα online reviews διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη λήψη καταναλωτικών αποφάσεων (το 83% των ταξιδιωτών θεωρεί ότι οι βαθμολογίες με κύκλους στο TripAdvisor είναι σημαντικές κατά την επιλογή καταλύματος – σύμφωνα με έρευνες, ένα ακόμη αστέρι στη συνολική online βαθμολογία μπορεί να αυξήσει τα έσοδα του ξενοδοχείου έως 9%) έχει συμβάλει στην καθιέρωση των παραπλανητικών ή ψεύτικων κριτικών.

Και φυσικά, όπως είδαμε, δεν μιλάμε μόνο για ξενοδόχους ή εστιάτορες που βάζουν φίλους, υπαλλήλους, συγγενείς ή και πελάτες (προσφέροντάς τους έκπτωση) να γράψουν διθυραμβικά σχόλια για την επιχείρησή τους ή δυσφημιστικά για τους ανταγωνιστές τους.

Ψεύτικες κριτικές: η νέα μάστιγα του Τουρισμού

Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 40.000 κριτικές στο TripAdvisor, παραπλανητικό ή ψεύτικο εκτιμάται ότι είναι το 20% των κριτικών που δημοσιεύονται στο διαδίκτυο από δήθεν πελάτες ξενοδοχείων.

Μολονότι κάθε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου ισχυρίζεται ότι, διαθέτει ένα αδιάβλητο σύστημα και μια διαδικασία ώστε να διασφαλίζεται η αυθεντικότητα των κριτικών, υπάρχει διάχυτη η ανησυχία ότι οι ίδιες οι εταιρείες, ή οι πελάτες, παραποιούν τις κριτικές ή δίνουν λάθος αξιολογήσεις για να ενισχύσουν τη φήμη των εταιρειών ή για να υποσκάψουν τη φήμη των ανταγωνιστών.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 2014 η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ιταλίας επέβαλε πρόστιμο ύψους 500.000 ευρώ στο TripAdvisor, μετά από καταγγελίες για αθέμιτες επιχειρηματικές πρακτικές που υποβλήθηκαν από την Ένωση Ξενοδόχων και την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή της χώρας.

Οι ύποπτες κριτικές δημιουργούνται είτε μέσω εσκεμμένης παραπλάνησης είτε μέσω επιπόλαιης βαθμολόγησης. Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα υψηλότερης κλάσης ξενοδοχεία απολαμβάνουν καλύτερες κριτικές αλλά και μικρότερη απόκλιση βαθμολογίας σε σχέση με τα χαμηλότερης κλάσης, στα οποία, όπως φαίνεται, το πρόβλημα με τις ύποπτες κριτικές λαμβάνει μεγαλύτερες διαστάσεις.

Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των εκβιαστικών κριτικών, το TripAdvisor δημιούργησε ειδική σελίδα, την Reporting Potential Blackmailing to TripAdvisor, για την προστασία των εκβιαζόμενων επαγγελματιών. Έτσι, θα δημοσιεύονται οι απειλές προτού ακόμη υλοποιηθούν από τους εκβιαστές.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η προσπάθειά της να περιχαρακώσει το αξιόπιστο των κριτικών, κηρύσσοντας πόλεμο εναντίον των εταιρειών που εξαπατούν μέσω της «μεθοδευμένης προώθησης» ή της «βελτιστοποίησης» της εικόνας τουριστικών καταλυμάτων, καταχωρίζοντας ψευδείς κριτικές για λογαριασμό τους. Οι εταιρείες αυτές προσεγγίζουν τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων ισχυριζόμενες ότι μπορούν να χειραγωγήσουν τις βαθμολογίες στο TripAdvisor υποβάλλοντας θετικές κριτικές ή καταργώντας τις αρνητικές. Πλέον θα τιμωρούνται και οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που προσλαμβάνουν τέτοιου είδους εταιρείες, προσθέτοντας έως και ειδική ειδοποίηση στο προφίλ των παρανομούντων.

Πώς αντιμετωπίζουν οι Τούρκοι επιχειρηματίες τα fake claims

Οι ξενοδόχοι στην επαρχία Muğla της νοτιοδυτικής Τουρκίας, έχουν δημιουργήσει τμήματα για να συλλέξουν τα αποδεικτικά στοιχεία για ψευδείς αξιώσεις αποζημίωσης (fake claims), που έχουν κατατεθεί στα βρετανικά δικαστήρια. Οι πόλεις Marmaris, Fethiye και Bodrum, είναι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί εδώ και δεκαετίες και φιλοξενούν περίπου 1,5 εκατομμύρια Βρετανούς τουρίστες κατά τη διάρκεια μιας κανονικής θερινής περιόδου.

Ωστόσο, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, με τις τεράστιες αξιώσεις αποζημίωσης τα τελευταία χρόνια, από Βρετανούς τουρίστες. «Τα περιστατικά αυτά συγκαταλέγονται στις μεγαλύτερες αιτίες δυσφορίας για τους ξενοδόχους στη χώρα και ιδιαίτερα στις ακτές του Αιγαίου. Η χώρα που κυριαρχεί στον τουρισμό στην περιοχή Muğla είναι το Ηνωμένο Βασίλειο. Δυστυχώς, ορισμένοι από τους φιλοξενούμενους μας ζητούν αδικαιολόγητα αποζημίωση μετά την επιστροφή στο σπίτι, καθώς συνάπτουν συμβάσεις σύμφωνα με τους κανόνες των βρετανικών νόμων για τα δικαιώματα των καταναλωτών!

Ένας Βρετανός τουρίστας που έμεινε εκεί μπορεί να καταθέσει παράπονο στα δικαστήρια της Βρετανίας λέγοντας ότι είχε μία στομαχική ενόχληση, δεν του άρεσε το φαγητό, υπέστη τροφική δηλητηρίαση ή είχε ψυχική κατάθλιψη, εξαιτίας προβλημάτων στο ξενοδοχείο», δήλωσε Bülbüloğlu.

Οι υψηλής ποιότητας τουριστικές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των ξενοδοχείων τριών αστέρων, δημιούργησαν τμήματα για την συγκέντρωση αποδείξεων κατά των ψευδών αξιώσεων και για την τεκμηρίωση των fake claims, για τα οποία υπάρχει κύμα αντιδράσεων και στην Αγγλία. Μάλιστα, σε ορισμένα μέρη, τα τρόφιμα και τα ποτά ελέγχονται τακτικά από πανεπιστήμια ή διεθνείς εταιρείες. Από την άλλη πλευρά, οι διαχειριστές ξενοδοχείων έρχονται σε επαφή με δικαστικές αρχές στο Ηνωμένο Βασίλειο για να κάνουν διάκριση ανάμεσα σε ψευδείς κατηγορίες και δίκαιες καταγγελίες.

Αποκτήστε νομική κάλυψη για ψευδείς κριτικές ΣΗΜΕΡΑ

Ο νόμος για τα προσωπικά δεδομένα GDPR έχει ψηφιστεί και από την Ελλάδα και ισχύει κανονικά προασπίζοντας τη διαδικτυακή φήμη κάθε ιδιώτη ή επιχείρησης. Κάθε επιχείρηση Εστίασης, Φιλοξενίας ή άλλη επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον Τουριστικό κλάδο και κατά συνέπεια, εκτίθεται σε ελεύθερες κριτικές σε πλατφόρμες όπως το Tripadvisor οφείλουν να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους ΑΜΕΣΑ.

Διαφορετικά θα είναι ευάλωτοι σε αυτό το κύμα των ψευδών κριτικών που σαρώνει στην Ευρώπη, με πρόστιμα άνω των 5.000€! Θέλετε να είστε τόσο ευάλωτοι στον κάθε επιτήδειο που θα κάνει δόλια μια ψεύτικη κριτική, καταδικάζοντας την επιχείρησή σας σε ουρανοκατέβατα πρόστιμα;

Η απάντηση είναι αυτονόητη! Απευθυνθείτε ΤΩΡΑ στο εξειδικευμένο Νομικό τμήμα του ΠΑΣΚΕΔΙ για αναλυτικές πληροφορίες, καθοδήγηση και κάλυψη σε κάθε περίπτωση. Κάντε μια επένδυση για την επιχείρησή σας και τον κόπο που καταβάλετε, προλαμβάνοντας πριν σας βρει η ζημιά, που θα είναι ανεπανόρθωτη! Δυστυχώς οι εποχές μας δεν είναι αγνές! Ας προλάβουμε, για να έχουμε!

Εγγραφή Μέλους ΔΩΡΕΑΝ – Κατάστημα Εστίασης/Διασκέδασης

Αγαπητέ επισκέπτη σε προσκαλούμε να εγγραφείς ως μέλος του ΠΑΣΚΕΔΙ. Μαζί μπορούμε να πετύχουμε πολλά. Τα 35.000 μέλη μας το ξέρουν. Γίνε κι εσύ μέλος!

Αν είσαι ήδη μέλος επέλεξε: Σύνδεση

Αν δεν είσαι μέλος μπορείς να εγγραφείς ΔΩΡΕΑΝ τώρα: Εγγραφή

Έχοντας την ιδιότητα του καταστηματάρχη υγειονομικού ενδιαφέροντος μπορείς να εγγραφείς ως μέλος του ΠΑΣΚΕΔΙ εντελώς ΔΩΡΕΑΝ

Αναλυτικότερα τα προνόμια των μελών εδώ.

Θέλεις να μαθαίνεις πρώτος όλα τα νέα πάνω στην εστίαση, τον κλάδο της φιλοξενίας και τον τουρισμό; Θέλεις να ξέρεις όλα τα νέα που θα απογειώσουν την επιχείρησή σου;

Ακολούθησε τώρα το ΠΑΣΚΚΕΔΙ στα social media και μείνει διαρκώς online!

Κάντε like στο Facebook, ή follow σε Instagram & twitter!


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ