Στην 108η θέση μεταξύ 180 χωρών παγκοσμίως στην αξιολόγησή της ως προς την ελευθερία του Τύπου κατρακύλησε η Ελλάδα, σύμφωνα με τους σχετικούς δείκτες που παρακολουθούν και δημοσιεύουν ετησίως οι Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έκθεσης World Press Freedom (δείτε εδώ αναλυτικά) , το 2022, η Ελλάδα έχασε 38 θέσεις σε σχέση με το 2021, κυρίως λόγω της συνεχώς αυξανόμενης απαξίωσης των ΜΜΕ από τους πολίτες, της τεράστιας οικονομικής τους εξάρτησης από την ελεγχόμενη κρατική χρηματοδότηση, τις παρακαλουθήσεις και τις διώξεις δημοσιογράφων, αλλά και τον συνυπολογισμό της εκτέλεσης Καραϊβάζ.

Το αποτέλεσμα είναι η Ελλάδα να βρίσκεται πλέον στις «προβληματικές χώρες», τελευταία στην ΕΕ και στη χειρότερη θέση μεταξύ των χωρών των Βαλκανίων. 

Αναλυτικά οι κατατάξεις της Ελλάδας στις 180 χώρες που εξετάστηκαν:

Συνολική αξιολόγηση: 108η (από 70η το 2021)

  • 128η στον δείκτη ασφάλειας
  • 113η στον οικονομικό δείκτη
  • 103η στον κοινωνικό δείκτη
  • 72η στον πολιτικό δείκτη
  • 70η στον νομικό δείκτη

Σχετικά με την Ελλάδα, στην έκθεση αναφέρεται πως «η ελευθερία του Τύπου στη χώρα υπέστη σοβαρή οπισθοδρόμηση το 2021 και 2022, με τους δημοσιογράφους να παρεμποδίζονται τακτικά να καλύψουν θέματα από το μεταναστευτικό μέχρι την εξέλιξη της πανδημίας Covid-19. Επιπλέον η εκτέλεση του βετεράνου ρεπόρτερ Γιώργου Καραϊβάζ τον Απρίλιο του 2021 παραμένει ανεξιχνίαστη παρά τις κυβερνητικές υποσχέσεις για ταχεία έρευνα». 

Επιμέρους:

► Η κατάσταση στα ΜΜΕ: Η εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα μέσα ενημέρωσης είναι σταθερά μία από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη, αναφέρεται και επισημαίνεται πως «η συντριπτική πλειονότητα των μέσων ενημέρωσης ανήκει σε λίγα άτομα, τα οποία δραστηριοποιούνται επίσης σε άλλους επιχειρηματικούς τομείς και ορισμένοι έχουν στενούς δεσμούς με την πολιτική ελίτ. Συνεπώς ο Τύπος είναι σε υπερβολικό βαθμό πολιτικά πολωμένος».

► Πολιτικό πλαίσιο: «Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είναι υπεύθυνος για την επίβλεψη των δημόσιων μέσων ενημέρωσης, γεγονός που έχει υπονομεύσει τη συντακτική τους ανεξαρτησία», αναφέρεται μεταξύ άλλων, ενώ επισημαίνεται και το γεγονός πως η αρμόδια ρυθμιστική αρχή έχει κατηγορηθεί για «αργή και αναποτελεσματική λήψη αποφάσεων».

► Νομικό πλαίσιο: «Οι πρόσφατες αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα – με πρόσχημα την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid 19 – επιτρέπουν δυσανάλογους περιορισμούς στην ελευθερία του Τύπου, με σαθρή νομική τεκμηρίωση. Η “διασπορά ψευδών ειδήσεων” τιμωρείται με φυλάκιση 5 ετών, γεγονός που αντίκειται στις διεθνείς δεσμεύσεις της Ελλάδας και στο ευρωπαϊκό νομικό κεκτημένο, αποτελεί σοβαρή απειλή για το δικαίωμα των δημοσιογράφων να δημοσιεύουν πληροφορίες δημόσιου ενδιαφέροντος και αυξάνει τον κίνδυνο αυτολογοκρισίας», τονίζεται.

► Οικονομικό πλαίσιο: «Η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας σε συνδυασμό με τα χαμηλά ποσοστά αναγνωσιμότητας και τη μείωση της διαφήμισης θέτουν υπό αμφισβήτηση την επιβίωση πολλών μέσων ενημέρωσης. Το γεγονός αυτό οδήγησε στην ενίσχυση της εξάρτησή τους από τη δημόσια χρηματοδότηση. Ωστόσο η διαδικασία κατανομής των εν λόγω κονδυλίων στερείται διαφάνειας και ευνόησε φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ», επισημαίνεται στην έκθεση, ενώ γίνεται αναφορά και στην εξεταστική επιτροπή για τις «λίστες Πέτσα».

► Ασφάλεια: «Η Ελληνική Αστυνομία καταφεύγει τακτικά σε βία και αυθαίρετες απαγορεύσεις παρεμποδίζοντας τη δημοσιογραφική κάλυψη θεμάτων όπως οι διαδηλώσεις και η διαχείριση της προσφυγικής κρίσης στα νησιά», σημειώνεται στην έκθεση και αναφέρεται και στο επεισόδιο στο Μέγαρο Μαξίμου με την Ολλανδή δημοσιογράφο Ίνγκεμποργκ Μπέγκελ και τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Όπως επισημαίνεται «η Ολλανδή δημοσιογράφος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη χώρα για τη δική της ασφάλεια, αφού δέχθηκε επίθεση στο δρόμο μετά από εκστρατεία συκοφάντισής της από φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ ύστερα από την έντονη αντιπαράθεση που είχε με τον Έλληνα πρωθυπουργό σχετικά με τα pushbacks μεταναστών». «Επιπλέον, παρά τις δεσμεύσεις τους για ταχεία έρευνα, οι αρχές έχουν αποτύχει μέχρι στιγμής να επιλύσουν τη δολοφονία του βετεράνου ρεπόρτερ Γιώργου Καραϊβάζ, ο οποίος δολοφονήθηκε έξω από το σπίτι του στην Αθήνα, στο φως της ημέρας», συμπληρώνεται στην έκθεση.

ΠΗΓΗ