«Σάλος» υπό τον φόβο προστίμων με το λάδι στα εστιατόρια

10 Σεπτεμβρίου, 2018
«Σάλος» υπό τον φόβο προστίμων με το λάδι στα εστιατόρια
Ελαιόλαδο σε σφραγισμένη συσκευασία μιας χρήσης, όπως προβλέπεται πλέον, αλλά σε μεγάλο βαθμό έχει εξαφανισθεί και το... κλασικό λαδόξιδο υπό τον φόβο του σχετικού προστίμου!

 «Σάλος» υπό τον φόβο προστίμων με το λάδι στα εστιατόρια

Μπέρδεμα έχει προκληθεί με το λάδι που σερβίρεται στα εστιατόρια, αφού μετά τις νέες σχετικές διατάξεις, όχι μόνο είναι ελάχιστα τα εστιατόρια στα οποία ο καταναλωτής μπορεί να βρει στα τραπέζια ελαιόλαδο σε σφραγισμένη συσκευασία μιας χρήσης, όπως προβλέπεται πλέον, αλλά πλέον σε μεγάλο βαθμό έχει εξαφανισθεί και το… κλασικό λαδόξιδο υπό τον φόβο του σχετικού προστίμου! 

Τα εμπλεκόμενα μέρη –ελαιουργικές και επιχειρήσεις μαζικής εστίασης– διερευνούν πιθανές διορθωτικές κινήσεις στη νομοθεσία και τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να έχουν συνάντηση για το θέμα οι φορείς εκπροσώπησής τους.

Ποιο είναι το σχετικό μέτρο

Το μέτρο θεσπίστηκε πριν από ένα χρόνο στο πλαίσιο της αναθεώρησης των κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ) (άρθρο 71, παρ. 2, εδάφιο γ) και προβλέπει ότι από την 1η Ιανουαρίου 2018 το κάθε είδους έλαιο που προορίζεται στον τελικό καταναλωτή για επιτραπέζια χρήση, κατόπιν του σταδίου της παρασκευής του γεύματος στην κουζίνα των καταστημάτων, πρέπει να διατίθεται αποκλειστικά και μόνο μέσω σφραγισμένων μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών ή συσκευασιών μιας χρήσης που θα διατίθενται από το κατάστημα και θα φέρουν τις απαιτούμενες επισημάνσεις. Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται η επιβολή προστίμου 500 ευρώ.

Μάλιστα, δόθηκε τρίμηνη παράταση στην εφαρμογή του μέτρου για την απαραίτητη προσαρμογή των επιχειρήσεων, χωρίς ωστόσο τα αποτελέσματα να είναι ικανοποιητικά. Το πλέον σύνηθες είναι να μην υπάρχει πια ούτε το κλασικό «λαδόξιδο», ούτε όμως και οι συσκευασίες μιας χρήσης! Αρχικά οι επιχειρήσεις εστίασης υποστήριζαν ότι δεν έβρισκαν τέτοιες συσκευασίες, κάτι που σύμφωνα με στελέχη του ΣΕΒΙΤΕΛ (Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου) είναι ανακριβές, καθώς πάνω από το 60% των ελαιουργικών επιχειρήσεων παράγει μικρές συσκευασίες (π.χ. των 100 ml).

Σε άλλες περιπτώσεις σερβίρεται μεν συσκευασία μιας χρήσης, αλλά είναι πανάκριβο, σύμφωνα με καταγγελίες καταναλωτών που έγιναν κυρίως στην Κρήτη. Σημειώνεται επίσης ότι οι κανόνες ΔΙΕΠΠΥ δεν ορίζουν ούτε το μέγεθος της συσκευασίας ούτε τη χρέωση, αφήνοντας τα στοιχεία αυτά στη διακριτική ευχέρεια του εστιατορίου! Οπότε καταλαβαίνει κανείς… Υπάρχει βεβαίως και η περίπτωση που αν ζητήσει ο καταναλωτής επιπλέον λάδι στη σαλάτα του, ο σερβιτόρος παίρνει το πιάτο στην κουζίνα και προσθέτει λάδι, αλλά, βεβαίως, χωρίς να γνωρίζει ο πελάτης την προέλευση του προϊόντος…

«Τσουχτερά» πρόστιμα

Φυσικά υπάρχουν και εκείνοι που «ανθίστανται» στον νόμο και επιμένουν στο κλασικό λαδόξιδο. Σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (ΓΓΕ) έχουν επιβληθεί πρόστιμα συνολικού ύψους 19.000€ σε 38 επιχειρήσεις για παράβαση της παραπάνω διάταξης. Πρόκειται, μάλιστα, όχι για εστιατόρια σε κάποια απομακρυσμένη περιοχή της Ελλάδας, αλλά για γνωστές επιχειρήσεις στο Κολωνάκι, στην Ομόνοια, στο Θησείο, στο Σύνταγμα, στη Θεσσαλονίκη, στη Σαλαμίνα και αλλού.

Η λύση που διερευνάται, αναφέρει να είναι υποχρεωτική μεν η μη επαναγεμιζόμενη συσκευασία, αλλά όχι μιας χρήσης, ώστε να μειωθεί το κόστος για τα εστιατόρια και τους καταναλωτές. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί εάν το λάδι εμφιαλωθεί σε φιάλες που φέρουν μπίλια στο στόμιό τους, όπως στα αλκοολούχα ποτά.

του Αντώνη Καραμπουρνιώτη

Εγγραφή Μέλους ΔΩΡΕΑΝ – Κατάστημα Εστίασης/Διασκέδασης

Αγαπητέ επισκέπτη σε προσκαλούμε να εγγραφείς ως μέλος του ΠΑΣΚΕΔΙ. Μαζί μπορούμε να πετύχουμε πολλά. Τα 35.000 μέλη μας το ξέρουν. Γίνε κι εσύ μέλος!

Αν είσαι ήδη μέλος επέλεξε: Σύνδεση

Αν δεν είσαι μέλος μπορείς να εγγραφείς ΔΩΡΕΑΝ τώρα: Εγγραφή

Έχοντας την ιδιότητα του καταστηματάρχη υγειονομικού ενδιαφέροντος μπορείς να εγγραφείς ως μέλος του ΠΑΣΚΕΔΙ εντελώς ΔΩΡΕΑΝ

Αναλυτικότερα τα προνόμια των μελών εδώ.


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ