Αναδρομικά: Μια απόφαση που ανατρέπει τα πάντα στην απόφαση μνημονίου για τα κομμένα δώρα και επιδόματα στο Δημόσιο, αλλάζει τα δεδομένα!

Συγκεκριμένα, το Ειρηνοδικείο Κατερίνης, με τις αποφάσεις του, με αριθμ. 42/2022 και 43/2022 αποφάσισε την καταβολή δώρων Χριστουγέννων, δώρων Πάσχα και επιδομάτων αδείας σε 50 εργαζόμενους του δήμου Δίου Ολύμπου.

Ειδικότερα σύμφωνα με την απόφαση προβλέπεται η καταβολή 500 ευρώ για δώρο Χριστουγέννων σε κάθε εργαζόμενο, 250 ευρώ για δώρο Πάσχα σε κάθε εργαζόμενο και 250 ευρώ για επίδομα αδείας σε κάθε εργαζόμενο. Έτσι κάθε εργαζόμενος θα λάβει ανάλογα με τα χρόνια που εργάστηκε 1.000 ευρώ το χρόνο από δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα και επίδομα αδείας.

Το δικαστήριο έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές και επιδίκασε τον 13 και 14ο μισθό των συμβασιούχων ορισμένου χρόνου. Μάλιστα όρισε ως προσωρινά εκτελεστέο το ήμισυ του ποσού που επιδίκασε για τον καθένα.

Η δικηγόρος που χειρίστηκε την υπόθεση Σοφία Πανίδου μίλησε στο Dnews και μας εξήγησε ότι “δυστυχώς τα Δικαστήρια, τόσο σε πρώτο όσο και σε δεύτερο βαθμό, δεν εφαρμόζουν ενιαία δίκαιη κρίση για το εν λόγω ζήτημα, με αποτέλεσμα να εκδίδονται αντιφατικές αποφάσεις.

Το μείζον ζήτημα περί συνταγματικότητας ή μη των περικοπών των Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας, θα πρέπει να εξετασθεί από το Ανώτατο Δικαστήριο του Αρείου Πάγου, προκειμένου να επιλύσει το θέμα αυτό, που απασχολεί, όχι μόνον τους εργαζόμενους που μάχονται για τα δικαιώματά τους, αλλά και όσους νομικούς τους εκπροσωπούμε.

Θεωρώ, απόλυτα δίκαιες τις Αποφάσεις που εξέδωσε το Ειρηνοδικείο Κατερίνης, αφού αφουγκράστηκε τα δικαιώματά των εργαζομένων, που διεκδίκησαν τις αποδοχές που παράνομα τους περιεκόπησαν, ως μέρος του μισθού τους”.

Να σημειωθεί ότι η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, με μια σειρά αποφάσεών της, αποφάνθηκε ότι η κατάργηση των δώρων-επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής αδείας (13ος και 14ος μισθός) στους δημοσίους υπαλλήλους, είναι συμβατή με το Σύνταγμα και επιβεβλημένη.

Υπενθυμίζεται ότι η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, σε διάσκεψη κεκλεισμένων των θυρών, τον περασμένο Μάιο του 2019 έκρινε κατά πλειοψηφία, συνταγματική την κατάργηση των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και του επιδόματος θερινής άδειας (13ος και 14ος μισθός) των δημοσίων υπαλλήλων, των υπαλλήλων ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, κ.λπ.

Ειδικότερα, η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, αποφάνθηκε ότι ο βασικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων που κυμαίνεται από τα 780 ευρώ έως και τα 1.092 ευρώ, ακόμη και μετά την κατάργηση των τριών επίμαχων επιδομάτων, εξασφαλίζει «αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, τόσο σε σχέση με όσους διαβιούσαν στα όρια της φτώχειας, όσο και με όσους απασχολούνταν στον ιδιωτικό τομέα με τον κατώτατο βασικό μισθό και ημερομίσθιο».

Η ολομέλεια του ΣτΕ εξέφρασε εντελώς αντίθετη άποψη από αυτή της επταμελούς σύνθεσης του ΣΤ΄ Τμήματος του ΣτΕ, που είχαν κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές των τριών επιδομάτων-δώρων, που έγιναν με το νόμο 4093/2012.

Συγκεκριμένα, το ΣΤ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, είχε κρίνει ότι η κατάργηση των δώρων-επιδομάτων αντίκειται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας.

Αναδρομικά: Ποιοι δικαιούνται έως και 5.000 ευρώ που… ξέχασε ο ΕΦΚΑ!

αράς ευαγγέλια για χιιάδς συνταξιούχους καθώς «ξεχασμένα» αναδρομικά, τα οποία φέρνουν στο προσκήνιο οι επανυπολογισμοί συντάξεων, μπορεί να τους φουσκώσουν το πορτοφόλι κατά 5.000 ευρώ!

Τα αναδρομικά ποσά αφορούν αυτούς, στους οποίους ο επανυπολογισμός συντάξεων με τους συντελεστές του Νόμου 4670/2020, γίνεται τώρα, όπως αναφέρει ο «Ελεύθερος Τύπος».

Η πρώτη και μεγαλύτερη σε πληθυσμό κατηγορία συνταξιούχων που δεν είχαν επανυπολογισμό, όπως γράφει ο eleftherostypos.gr και αύξηση σύνταξης απαριθμεί περισσότερους από 50.000 συνταξιοδοτηθέντες από 13 Μαΐου 2016 και μετά, με παράλληλη ασφάλιση, σε δύο Ταμεία. Οι πληρωμές έχουν ξεκινήσει και θα επιταχυνθούν στο επόμενο διάστημα.

Ο επανυπολογισμός αφορά όσους συνταξιοδοτήθηκαν με 30,1 έτη ασφάλισης και άνω. Για να γίνει επανυπολογισμός θα πρέπει να έχουν πάρει οριστική σύνταξη. Οσοι συνταξιοδοτήθηκαν με το νόμο Κατρούγκαλου (Ν. 4387/2016) από 13/5/2016 και μετά, και έχουν πάρει την οριστική τους σύνταξη με βάση το Νόμο 4387, θα έχουν επανυπολογισμό και αύξηση σύνταξης με το Νόμο Βρούτση (Ν. 4670/2020). Η αύξηση θα προκύψει επειδή ο Νόμος 4670 έχει μεγαλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης για τις συντάξεις από τα 30 έτη και πάνω.

Ο νόμος ισχύει από 1ης/10/2019 και από τότε μετρούν και οι αυξήσεις, που σημαίνει ότι μέχρι στιγμής οι συνταξιούχοι των οποίων η σύνταξη δεν έχει ακόμη επανυπολογιστεί, έχουν λαμβάνειν αυξήσεις με αναδρομικά 28 μηνών.

Εκτός από τους συνταξιούχους με παράλληλη ασφάλιση, στο δρόμο του επανυπολογισμού βρίσκονται και οι εξής κατηγορίες:

  • Συνταξιούχοι των ετών 2017, 2018 και μέχρι Σεπτέμβριο 2019 με 30 έτη ασφάλισης και άνω και με οριστική σύνταξη του νόμου Κατρούγκαλου χωρίς ακόμη να έχουν επανυπολογισμό με τα νέα ποσοστά του νόμου Βρούτση. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και οι συνταξιούχοι με παράλληλη ασφάλιση, αλλά και όσοι είχαν ένα Ταμείο. Υπολογίζονται συνολικά σε πάνω από 80.000 περιπτώσεις.
  • Συνταξιούχοι από τη λίστα των εκκρεμών συντάξεων που δεν πήραν ακόμη οριστική απόφαση, οπότε θα έχουν επανυπολογισμό με το Νόμο 4670 σχεδόν ταυτόχρονα με την έκδοση της οριστικής τους σύνταξης ή αμέσως μετά. Από αυτή την κατηγορία εκτιμάται ότι πάνω από 40.000 συνταξιούχοι (από το σύνολο των εκκρεμοτήτων) θα πάρουν αυξήσεις και αναδρομικά με τον επανυπολογισμό σύνταξης.
  • Συνταξιούχοι με σύνταξη χηρείας, είτε πριν είτε μετά τον Μάιο του 2016. Εκτιμάται ότι περίπου 10.000 δικαιούχοι αυτής της κατηγορίας είναι σε αναμονή για επανυπολογισμό είτε της σύνταξης χηρείας, εφόσον ο θανών είχε πάνω από 30 έτη ασφάλισης, είτε της δικής τους σύνταξης, αν την πήραν μετά τον Μάιο του 2016 με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης!
  • Συνταξιούχοι που αποχώρησαν πριν από το νόμο Κατρούγκαλου (παλαιοί συνταξιούχοι) και ανήκουν σε δύσκολες περιπτώσεις με ελλιπή στοιχεία για τον προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισής τους. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν περίπου 220.000 συνταξιούχοι, στους οποίους ο αρχικός επανυπολογισμός που έγινε με το νόμο Κατρούγκαλου, έβγαλε αποκλίσεις ετών και αποδοχών σε ποσοστό πάνω από 5% που ήταν το αποδεκτό όριο που έθετε η τότε εγκύκλιος για να προχωρήσει ο επανυπολογισμός. Το αποτέλεσμα ήταν όλοι οι φάκελοι να μείνουν στις ντουλάπες των Ταμείων και τώρα να πρέπει να τους μαζέψει ο ΕΦΚΑ ψάχνοντας την κάθε περίπτωση χωριστά. Οι 220.000 παλαιοί συνταξιούχοι θα έχουν επανυπολογισμό και θα δουν ένα μέρος της σύνταξης να αποκόβεται και να μετατρέπεται σε ποσό προσωπικής διαφοράς με τα ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου. Οπως εκτιμούν όμως στον ΕΦΚΑ, για 40.000, ίσως και παραπάνω, θα προκύψουν αυξήσεις στην τσέπη που θα υπερκαλύψουν την προσωπική διαφορά. Αυτό μένει να φανεί στο προσεχές διάστημα.
  • Συνταξιούχοι με αιτήσεις από 1ης/1/2021 και μετά, στους οποίους δεν έχουν βγει ακόμη οι οριστικές συντάξεις. Από τις 220.000 αιτήσεις συνταξιοδότησης του 2021 που «μετρήθηκαν» στον ΕΦΚΑ, εκτιμάται ότι οι 60.000 είναι από ασφαλισμένους που έχουν πάνω από 30 έτη και θα δουν αυξήσεις και αναδρομικά με την απονομή της οριστικής τους σύνταξης.

Πόσα αναδρομικά παίρνει κάθε κατηγορία

Ο Νόμος 4670/2020 ισχύει από 1ης/10/2019 και μετά. Αυτό σημαίνει ότι όσοι είχαν υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης μέχρι και 30/9/2019, με 30 και άνω έτη ασφάλισης και ανεξάρτητα από το πότε βγήκε η οριστική τους σύνταξη, δικαιούνται αύξηση και αναδρομικά από την ημερομηνία ισχύος του νόμου, δηλαδή από 1ης Οκτωβρίου 2019, μέχρι την είσπραξή τους. Αν δηλαδή ένας συνταξιούχος με αίτηση ως τον Σεπτέμβριο του 2019 έχει τώρα τον επανυπολογισμό, θα πάρει αναδρομικά αυξήσεων για 28 μήνες (Οκτώβριος 2019-Φεβρουάριος 2022).

Παραδείγματα

  • Συνταξιούχος με 35 έτη και μισθό 1.920 ευρώ πήρε σύνταξη 1.033 ευρώ, και με τον επανυπολογισμό του Νόμου 4670 θα έχει νέα σύνταξη 1.100 ευρώ. Κερδίζει αύξηση 67 ευρώ με αναδρομικά 1.882 ευρώ για 28 μήνες.
  • Συνταξιούχος 37,6 έτη και μισθό 2.260 ευρώ πήρε σύνταξη 1.245 ευρώ, και με τον επανυπολογισμό του Νόμου 4670 θα έχει νέα σύνταξη 1.370 ευρώ με μόνιμη αύξηση 125 ευρώ και αναδρομικά 3.506 ευρώ.

Για αιτήσεις από 1ης/10/2019 και μετά (συνταξιούχοι με τον νέο νόμο) τα αναδρομικά μετρούν από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης μέχρι την έκδοση της οριστικής σύνταξης. Για παράδειγμα, συνταξιούχος που αποχώρησε τον Φεβρουάριο του 2020 με σύνταξη Κατρούγκαλου και έχει επανυπολογισμό με το νόμο Βρούτση θα πάρει την αύξηση με αναδρομικά 24 μηνών μέχρι τώρα. Αν υπέβαλε αίτηση τον Φεβρουάριο του 2021, τα αναδρομικά από τυχόν επανυπολογισμό μετρούν ήδη 12 μήνες.

Αναδρομικά: Τέλος το όνειρο για χιλιάδες συνταξιούχους

Παράλληλα, τέλος στις διεκδικήσεις των συνταξιούχων του Δημοσίου για αναδρομικά πέραν του 11μήνου που πληρώθηκαν ήδη στις κύριες συντάξεις τους έρχεται να βάλει απόφαση – βόμβα από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που έκρινε με οριακή πλειοψηφία ότι οι αξιώσεις για αναδρομικά επί ήδη κανονισμένων συντάξεων παραγράφονται στη διετία και ότι οι αξιώσεις για τις αντισυνταγματικές περικοπές του νόμου 4093/2012 έχουν αποσβεστεί με τα ποσά που επιστράφηκαν στους συνταξιούχους για το 11μηνο Ιουνίου 2015-Μαΐου 2016.

Πέραν του 11μήνου δεν αναγνωρίζεται καμία άλλη διεκδίκηση, ούτε καν όσων συνταξιούχων είχαν εκκρεμείς δίκες πριν πληρωθούν τα αναδρομικά του 11μήνου τον Οκτώβριο του 2020!

Η απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου με αριθμό 1975/2021, την οποία εξασφάλισε και δημοσιεύει κατ’ αποκλειστικότητα σήμερα ο «Ελεύθερος Τύπος», ανατρέπει τις αγωγές που είχαν ασκήσει μερικές χιλιάδες συνταξιούχοι του Δημοσίου ως προς τις περικοπές κύριων συντάξεων πάνω από τα 1.000 ευρώ, καθώς όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της, οι διεκδικήσεις για την εν λόγω μείωση έχουν ικανοποιηθεί με την πληρωμή των αναδρομικών που αφορούν στο διάστημα από 11/6/2015 έως 12/5/2016.

Η Ολομέλεια θεωρεί ότι δεν υφίστανται αξιώσεις πέραν του επίμαχου 11μήνου, δηλαδή πέραν του Μαΐου του 2016, κρίνοντας ότι από 13/5/2016 και μετά με το άρθρο 14 του νόμου Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) η βάση επανυπολογισμού των συντάξεων περιλαμβάνει τις συντάξεις όπως είχαν διαμορφωθεί ως το 2014 με τις αντισυνταγματικές περικοπές! Στην ουσία, αυτό που λέει η Ολομέλεια του Ελεγκτικού (ανατρέποντας παλαιότερες αποφάσεις Τμημάτων του) είναι ότι ο επανυπολογισμός συντάξεων που προβλέφθηκε με το νόμο Κατρούγκαλου σε ήδη κανονισμένες (καταβαλλόμενες) συντάξεις είναι συνταγματικός, παρότι έγινε σε συντάξεις που είχαν τις αντισυνταγματικές περικοπές του νόμου 4093. Επιπρόσθετα, λέει ότι οι αξιώσεις για τις εν λόγω περικοπές είναι αυτές που περιλαμβάνει το 11μηνο Ιουνίου 2015- Μαΐου 2016, για το οποίο 11μηνο πληρώθηκαν αναδρομικά με το νόμο 4734/2020. Ως εκ τούτου η απόφαση 1975/21 του Ελ. Συνεδρίου κάνει την παραδοχή ότι οι διεκδικήσεις για αναδρομικά αφορούν μόνο το επίμαχο 11μηνο που ήδη πληρώθηκε από το νόμο και δεν αναγνωρίζει καμία αξίωση πέραν του 11μήνου, θεωρώντας πως ακόμη και οι δίκες που ήταν σε εκκρεμότητα είναι απορριπτέες, γιατί με βάση το άρθρο 33 του νόμου 4734/2020 οι απαιτήσεις αποσβένονται μετά την πληρωμή του 11μήνου!

Σε συνδυασμό δε με τη συνταγματικότητα των μειώσεων μετά το νόμο Κατρούγκαλου και τη διετή παραγραφή, η Ολομέλεια του Δικαστηρίου αποφαίνεται αφενός (σκέψη 85) ότι οι αξιώσεις των συνταξιούχων του Δημοσίου για τις συντάξεις που δεν τους είχαν καταβληθεί λόγω των περικοπών του νόμου 4093 φτάνουν μόνο μέχρι την έναρξη του νόμου 4387/2016, ήτοι μέχρι 12/5/2016, και αφετέρου (σκέψη 101) ότι για μεν το διάστημα διεκδικήσεων από 11/6/2015 μέχρι 31/12/2015, η διετής παραγραφή επήλθε στο 2017, για δε τις αξιώσεις από 1η/1/2016 ως 12/5/2016, η διετής παραγραφή συμπληρώθηκε το 2018.

Ως εκ τούτου, το Ελεγκτικό Συνέδριο από το συνδυασμό των σκέψεών του άγεται στην κρίση ότι οι διεκδικήσεις για αναδρομικά από τη μείωση του νόμου 4093 στις κύριες συντάξεις του Δημοσίου ταυτίζονται με το 11μηνο Ιουνίου 2015- Μαΐου 2016 που πληρώθηκαν ήδη με το νόμο 4734/2020. Τυχόν αγωγές πέραν του 2017 και του 2018 που συμπληρώθηκαν οι διετείς παραγραφές, κατ’ ουσίαν ακυρώνονται, ενώ όσες έχουν ασκηθεί εντός της διετούς παραγραφής και περιλαμβάνουν διεκδικήσεις πέραν του 11μήνου (π.χ., αγωγή του 2018 για αναδρομικά από το 2016) είναι απορριπτέες, διότι άπαξ και πληρώθηκαν τα αναδρομικά του 11μήνου, αποσβένεται κάθε άλλη απαίτηση όπως λέει το άρθρο 33 του νόμου 4734/2020 με το οποίο συμφώνησε με μόλις 2 ψήφους υπέρ η πλειοψηφία του Δικαστηρίου.

Στην πράξη δεν έχουν λαμβάνειν έξτρα αναδρομικά από τη μείωση του νόμου 4093 όσοι άσκησαν αγωγές στο Ελεγκτικό Συνέδριο είτε πριν το νόμο Κατρούγκαλου είτε μετά, καθώς η οριστική απόφαση της Ολομέλειάς του ανατρέπει τις αντίθετες αποφάσεις που είχαν εκδοθεί από τα Τμήματά του.

Ο λόγος δε που κατεβάζει την παραγραφή στη διετία αντί πενταετία είναι επειδή κρίνει πως η πενταετής παραγραφή αφορά αξιώσεις που προέρχονται από λάθη στην αρχική έκδοση συντάξεων, ενώ για τις περικοπές η παραγραφή είναι διετής γιατί αφορά μειώσεις σε ήδη κανονισμένες μετά την έκδοσή τους συντάξεις.

ΠΗΓΗ