Στόχος η αύξηση δαπάνης απ’ τις «παραδοσιακές» αγορές

Ποιοι οι σχεδιασμοί για την Κίνα, την Ινδία, τη Βόρειο και Λατινική Αμερική;

Κυρία Γκερέκου, ποιες οι αρμοδιότητες, ο ρόλος και τα όρια στα οποία κινείται σήμερα ο ΕΟΤ και πώς αναμένεται αυτά να διαμορφωθούν εντός του προσεχούς χρονικού διαστήματος;

Άντζελα ΓκερέκουΟ ΕΟΤ αποτελεί τον αρμόδιο κρατικό φορέα, που είναι επιφορτισμένος με την τουριστική προβολή κι εν γένει προώθηση της Ελλάδας. Σήμερα, ο βασικός του ρόλος είναι να προωθεί, μέσω διαφήμισης και σχετικών δράσεων, την πατρίδα μας ως τουριστικό προορισμό σε διεθνές επίπεδο. Επίσης, πρόκειται για τον φορέα εκείνο που καθορίζει με τις κατευθύνσεις του Υπουργείου Τουρισμού την εικόνα σε επίπεδο Περιφερειών και Δήμων, ώστε να λαμβάνει σάρκα και οστά η ύπαρξη μιας ενιαίας στρατηγικής προβολής. Την ίδια στιγμή, μέσω της ύπαρξης και λειτουργίας των γραφείων που διατηρεί ο ΕΟΤ στο εξωτερικό, καταφέρνει και προβάλλει αποτελεσματικά τον ελληνικό τουρισμό στο παγκόσμιο στερέωμα.Ταυτόχρονα, αναδεικνύει τις δυνατότητες τουριστικής προβολής και προώθησης για κάθε μορφή τουρισμού, σε συνεργασία με φορείς, είτε με αιγίδες ή με χορηγίες, είτε ακόμη συνδιοργανώνοντας σχετικές δράσεις.

Πάντοτε, βέβαια, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ειδικές συνθήκες επιλεξιμότητας κι αφού έχει προηγηθεί η ανάλογη διαδικασία αξιολόγησης. Αναφορικά με το 2020, προτεραιότητά μας είναι η ανάπτυξη συνεργειών με τους φορείς του Πολιτισμού και της Αυτοδιοίκησης, ώστε να λάβει χώρα μία ενιαία στρατηγική προβολής, με περιφερειακή και θεματική εξειδίκευση για κάθε Περιφέρεια! Προς την ίδια κατεύθυνση, θα προωθηθεί περαιτέρω η διαδικασία της ανάδειξης των δυνατοτήτων που έχουν τα γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό, για ακόμη πιο αποτελεσματική προβολή της διαφημιστικής καμπάνιας. Υπενθυμίζω δε πως αυτή έχει ήδη ξεκινήσει από τα μέσα Ιανουαρίου και δη για πρώτη φορά κατά τα τελευταία χρόνια.

Εάν σας ζητούσα να προβείτε σε ένα -άτυπο- SWOT Analysis, τόσο για τον ΕΟΤ, όσο και για την εγχώρια τουριστική βιομηχανία και το προσφερόμενο «προϊόν» της, ποια χαρακτηριστικά θα τοποθετούσατε σε καθένα από τα δομικά στοιχεία του (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats);

Άντζελα ΓκερέκουΕκτιμώ πως δεν γεννάται αμφιβολία πως το ελληνικό τουριστικό προϊόν συγκαταλέγεται στα πλέον γνωστά σε ολόκληρο τον κόσμο, παρέχοντας τη δυνατότητα σε εκατομμύρια επισκέπτες, κάθε χρόνο, να απολαμβάνουν πραγματικά αξέχαστες εμπειρίες, κάνοντας, ταυτόχρονα, καθέναν από αυτούς πραγματικό φίλο της χώρας μας! Η ανάλυση SWOT για την τουριστική βιομηχανία και το προσφερόμενο προϊόν της, αλλά και για τον ΕΟΤ, αποτελεί μια εξόχως δυναμική εξίσωση, η οποία πρέπει να παρακολουθείται διαρκώς, ενώ αναλύεται ανάλογα και με τις διεθνείς εξελίξεις. Ειδικότερα, στο σκέλος των «Strengths» μπορούμε να πούμε ότι η χώρα μας ανήκει στις καθιερωμένες αγορές παγκοσμίως, έχει το πλεονέκτημα μιας διευρυμένης τουριστικής σαιζόν, απολαμβάνοντας ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά ικανοποίησης κι επαναλαμβανόμενων επισκεπτών.

Επιπροσθέτως, συγκαταλέγεται στις πλέον ασφαλείς χώρες στον κόσμο! Στο πεδίο των «Weaknesses» μπορεί κάποιος να συμπεριλάβει ότι θα θέλαμε υψηλότερο spend per head, αλλά και το γεγονός ότι πολλά νησιά δεν έχουν ακόμα αναπτυχθεί σε επίπεδο υποδομών και ιδιωτικών επενδύσεων, όπως θα θέλαμε. Σίγουρα, αποτελεί αδυναμία κι ότι δεν έχει, μέχρι σήμερα, αναδειχθεί η ποικιλομορφία της ηπειρωτικής χώρας, που θα ενίσχυε την ανάπτυξη διαφορετικών μορφών τουρισμού και τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Σχετικά με τα «Opportunities», εκτιμώ πως είναι εξαιρετικά πολλά, με πρώτο την ανάπτυξη των «City Destinations», όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, ακόμα και το Ηράκλειο της Κρήτης.

Άντζελα ΓκερέκουΠαράλληλα, το «άνοιγμα» σε νέες αγορές-στόχους θεωρείται ως μια ακόμα ευκαιρία. Σε αυτές, λόγου χάρη, συγκαταλέγονται η Κίνα, ακόμα κι η Ινδία, ενώ η άμεση προώθηση της χώρας ή περιοχών της, μέσω του φάσματος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, γεννά σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης και κρίνεται ως πολλά υποσχόμενη. Τέτοιες καμπάνιες μπορούν κι οφείλουν να προσφέρουν, πέραν της μέτρησης των impressions, και μια πραγματική εικόνα, σχετικά με το «reach & engagement». Επίσης, πιστεύουμε πως η ανάπτυξη των υδατοδρομίων, την οποία και προωθεί δυναμικά η κυβέρνηση, καθώς έχει ήδη επιλύσει μια σειρά από προβλήματα – «κληρονομιά» του προηγούμενου νόμου, εντάσσεται στις σημαντικές ευκαιρίες για τον ίδιο τον τουρισμό.

Ευελπιστούμε ότι οι νέες συνθήκες που θα διαμορφωθούν θα δώσουν επενδυτικές ευκαιρίες σε περιοχές οι οποίες κατά το παρελθόν αντιμετώπιζαν μια σειρά από προκλήσεις, περιορίζοντας την ίδια στιγμή ορισμένα από τα μειονεκτήματα που είναι απόρροια της ιδιαιτερότητας των νησιών. Ως κύρια «Απειλή» θεωρούνται οι εξωγενείς παράγοντες της γεωπολιτικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και το θέμα της κλιματικής αλλαγής, το οποίο -πλέον- μπορεί πάντα να επηρεάζει τις ταξιδιωτικές συνήθειες, ακόμα και το προγραμματισμένο spend per head για κάθε επισκέπτη ξεχωριστά.

Το όραμά μου για τον ΕΟΤ είναι η ουσιαστική αναβάθμιση στην «καρδιά» του Οργανισμού, αλλά κι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του σε παγκόσμιο επίπεδο.

Στα κυρίαρχα θέματα για τον ΕΟΤ και τις «Δυνατότητές» μας συμπεριλαμβάνεται η καλή διάρθρωση των γραφείων που καλύπτουν όλες τις αγορές του εξωτερικού. Στο επίκεντρο των «Aδυναμιών» που θέλουμε να αντιμετωπίσουμε βρίσκεται ο περιορισμός της γραφειοκρατίας κι η ενίσχυση της εξωστρέφειας. Στην πλευρά των «Ευκαιριών» μπορούμε να μιλήσουμε για το νέο ψηφιακό περιβάλλον και τις δυνατότητες άμεσης και στοχευμένης διείσδυσης σε αγορές στόχους, κάτι που ήταν δυσκολότερο τα προηγούμενα χρόνια. Αναμφίβολα, πρέπει να εστιάσουμε τις προσπάθειές μας, προκειμένου να κερδίσουμε το στοίχημα του καλού συντονισμού ανάμεσα στη χάραξη πολιτικής και την υλοποίηση στόχων. Κάτι που θα γίνει πράξη, μέσω των υφιστάμενων υπηρεσιακών δομών και της συνέργειας τόσο με όλους τους ενδιαφερόμενους, όσο και με τα συναρμόδια υπουργεία.

Ποιες οι προτεραιότητες που κυριαρχούν στην ατζέντα του ΕΟΤ κατά το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα;

Άντζελα ΓκερέκουΣτις βασικές μας προτεραιότητες και στόχους είναι ο σχεδιασμός με τον πλέον σύγχρονο τρόπο της ψηφιακής και όχι μόνο προώθησης της χώρας μας, ώστε να πετύχουμε την αποτελεσματικότερη δυνατή διείσδυση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος! Η συνεργασία με τους φορείς του τουρισμού και τις Περιφέρειες, για την καλύτερη οργάνωση των τουριστικών και κλαδικών εκθέσεων που συμμετέχουμε, καθώς επίσης και για την επαύξηση της προσφερόμενης εμπειρίας προς τους επισκέπτες μας, εντάσσονται στους κεντρικούς στόχους του ΕΟΤ. Δίχως άλλο, οφείλουμε να αναδείξουμε πρόσθετες μορφές τουρισμού (λ.χ. πράσινες, εναλλακτικές), νέες περιοχές με πλούσιο ιστορικό απόθεμα και φυσικό περιβάλλον. Επίσης, ένας από τους βασικούς στόχους μας είναι να διεκδικήσουμε περισσότερα από την παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας, αλλά και με πιο βιώσιμους όρους. Φυσικά, όλα τα παραπάνω τα εντάσσουμε στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης, λαμβάνοντας υπόψη την κλιματική αλλαγή και τη φέρουσα ικανότητα κάθε περιοχής.

Ο εμπλουτισμός του παρεχόμενου τουριστικού «προϊόντος» με πρόσθετες μορφές και δράσεις (λ.χ. θρησκευτικός, περιπατητικός, γαστρονομικός, καταδυτικός, ιστιοπλοϊκός κ.ά.), που υπόσχονται νέες εμπειρίες, απασχολεί τον ΕΟΤ; Με ποιους τρόπους συμβάλλει στην καθιέρωσή τους στο συνολικά προσφερόμενο τουριστικό «προϊόν»;

Η Ελλάδα έχει ένα δυνατό brand name που βασίζεται στην αντίληψη και τις εμπειρίες που μπορεί να έχει κάθε επισκέπτης. Σύντομα, όμως, οι Millennials θα αρχίσουν να καταγράφουν ταξιδιωτικές εμπειρίες και το σίγουρο είναι ότι θα επιζητούν κι άλλες, πιο ουσιαστικές όσο και πλούσιες εμπειρίες, οι οποίες θα κινούνται πέρα από το παραδοσιακό… δίδυμο, «ήλιος-θάλασσα». Εμπειρίες, οι οποίες με τη σειρά τους μπορούν να καταγραφούν, διαμοιραστούν και προσδώσουν αξία σχετικά με το «είναι» κάθε νέου επισκέπτη. Σε αυτό το πλαίσιο, θεωρούμε ότι η διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας με νέες μορφές εμπειριών θα προσδώσει την ουσιαστική ώθηση και υπεραξία που επιζητούμε! Ο ΕΟΤ συνεργάζεται με όλους τους φορείς που προσφέρουν ή και δημιουργούν τέτοιου είδους δράσεις κι υπηρεσίες και φυσικά δίνει τη δυνατότητα για προβολή τους, μέσα από τη συμμετοχή σε εξειδικευμένες διεθνείς εκθέσεις και δράσεις που πραγματοποιούνται σε ετήσια βάση. Η… πόρτα μας είναι πάντοτε ανοικτή, προκειμένου να βοηθήσουμε παντοιοτρόπως κάθε αντίστοιχη προσπάθεια.

Η διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας με νέες μορφές εμπειριών θα προσδώσει την ουσιαστική ώθηση κι υπεραξία που επιζητούμε!

Τα τελευταία χρόνια, πολύς λόγος γίνεται για τον μετασχηματισμό -και δη ψηφιακό- των επιχειρήσεων, διαδικασιών κι εν γένει λειτουργιών. Ο ΕΟΤ εντάσσεται σε αυτή την πραγματικότητα; Εάν ναι, σε ποιο σημείο βρίσκεται η συγκεκριμένη δράση; Τι περιλαμβάνει συνολικά;

Η κεντρική στρατηγική μας έχει ως στόχο την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση όλων των ψηφιακών εργαλείων και δυνατοτήτων, για την καλύτερη οργάνωση όλων των υπηρεσιών μας. Ο ΕΟΤ απευθύνεται σε έναν κλάδο που αξιοποιεί πολλά και διαφορετικά ψηφιακά εργαλεία και που κινείται κι αναπτύσσεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Προκειμένου να ανταποκριθούμε στον ρόλο μας και τις απαιτήσεις της εποχής μας, απαιτείται μεγαλύτερη εγρήγορση σε ό,τι αφορά την ψηφιοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών μας και την εξυπηρέτηση τόσο των επιχειρήσεων όσο και των απλών πολιτών κι επισκεπτών. Στην κατεύθυνση αυτή βρισκόμαστε στη διαδικασία αναδιάρθρωσης του ίδιου του Οργανισμού. Για αυτό και επιχειρούμε να επισπεύσουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό μας, σε συνεργασία με τα υπουργεία Τουρισμού και Ψηφιακής Ανάπτυξης.

Εκτός, λοιπόν, από το γεγονός ότι έχει αποφασιστεί να πραγματοποιήσουμε διαγωνισμό για το visitGreece.gr σχετικά με την αναβάθμισή του, εξετάζουμε ως διαφοροποιητικό παράγοντα συγκεκριμένες προτάσεις για τη δημιουργία πλατφόρμας που θα παρέχει περισσότερο εξειδικευμένη ενημέρωση. Το τελευταίο θα αφορά την περίοδο, τους προορισμούς, τα προϊόντα και τις αγορές προέλευσης. Στις προθέσεις μας είναι, επίσης, η δημιουργία εξειδικευμένων εφαρμογών, καθώς επίσης κι η ηλεκτρονική χαρτογράφηση των προορισμών με περισσότερα στοιχεία, όπως θεματικός τουρισμός, τουρισμός εμπειρίας, κι η ενημέρωση μέσα από πλατφόρμες ακόμα και για προϊόντα που κάθε τόπος παράγει! Καθώς διάγουμε την 4η Βιομηχανική Επανάσταση, η οποία και χαρακτηρίζεται ως η επανάσταση της πληροφορίας των «έξυπνων» συσκευών, της τεχνητής νοημοσύνης και του Internet of Things (IoT), η κυβέρνηση οφείλει να θέσει ορισμένες δομές, που με τη σειρά τους θα λειτουργήσουν ως κεντρικός άξονας για την προσαρμογή μας στο υπό διαμόρφωση περιβάλλον.

Ποιο το όραμά σας για τον ΕΟΤ του μέλλοντος; Πώς δομείται, με τι ασχολείται, ποιοι οι στόχοι του, πώς εξελίσσεται και με ποιο τρόπο ενσωματώνει τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις προς όφελός του;

Ο ΕOT του μέλλοντος θα έλεγα πως είναι ήδη εδώ! Οι τεχνολογικές εξελίξεις απαιτούν διαρκή εγρήγορση, έχοντας ήδη προβλέψει το επόμενο βήμα. Επομένως, το τώρα είναι και το μέλλον μας! Το όραμά μου είναι η ουσιαστική αναβάθμιση στην «καρδιά» του Οργανισμού, αλλά κι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του σε παγκόσμιο επίπεδο. Για την επίτευξη του οράματος θεωρείται απαραίτητη η συνύπαρξη με άριστα καταρτισμένους επαγγελματίες, τόσο σε θεωρητικό όσο και πρακτικό επίπεδο. Στο ίδιο πλαίσιο, εντάσσεται η διαδικασία επανεκπαίδευσης, η αξιοποίηση των δεξιοτήτων, αλλά κι ο επαναπροσδιορισμός του υφιστάμενου ανθρώπινου δυναμικού. Οι παγκόσμιες εξελίξεις «τρέχουν» σε εξαιρετικά έντονο ρυθμό και, όταν πρόκειται για έναν Οργανισμό που έχει ως βασική αρμοδιότητα την προβολή της χώρας μας, όπως είναι ο ΕΟΤ, απαιτείται ενημέρωση, τεχνοκρατική προσέγγιση και δομή, προκειμένου να έχουμε πραγματικά απτά αποτελέσματα.

Η δημιουργία κινήτρων για περισσότερες και συντονισμένες «πράσινες» πρακτικές στα ξενοδοχεία, η καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης, καθώς επίσης κι η επαγγελματική κατάρτιση κι αύξηση της απόδοσης στους τομείς του Οργανισμού αποτελούν προσωπικό μου όραμα. Στο ίδιο πλαίσιο σκέψης, η αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού κι η ανάδειξη της εξειδίκευσης εκτιμώ πως αποτελούν σημαντικά στοιχεία για την επίτευξη ακόμη καλύτερων όσο κι άμεσων αποτελεσμάτων! Επιπροσθέτως, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, πρότεινα να εισαχθούν κι εκπαιδευτικές δράσεις για έννοιες όπως «φιλοξενία» και «τουρισμός» στα σχολεία της χώρας μας. Αν μη τι άλλο, θεωρώ ως εξαιρετικά σημαντική κίνηση την καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης κι υπεύθυνης διαχείρισης. Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία αυτό αφορά μια χώρα όπως η Ελλάδα, η οποία ζει -εν πολλοίς- από τον τουρισμό. Τα ερεθίσματα πιστεύω ότι πρέπει να δίνονται από μικρή ηλικία. Παράλληλα, εξίσου σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης είναι η βιωσιμότητα, καθώς και η προστασία του περιβάλλοντος.

Το budget / προϋπολογισμός που καλείστε να διαχειριστείτε φέτος σε τι ποσό ανέρχεται; Θεωρείτε πως είναι επαρκές; Υπάρχει κάποια πρόβλεψη για την τυχόν ενίσχυση / αύξησή του;

Το 2019 ο ΕΟΤ υπέστη μειώσεις στον προϋπολογισμό του και τα έσοδά του μειώθηκαν σημαντικά, λόγω της μείωσης του ποσοστού που λαμβάνει από το κράτος, μέσω των τελών από τα καζίνο. Επίσης, για το 2020 η χρηματοδότηση από το ΠΔΕ είναι μειωμένη, όμως σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού υπάρχει αισιοδοξία για περαιτέρω ενίσχυση από το Υπουργείο Οικονομικών. Ο ΕΟΤ επιδιώκει τη διαφημιστική προβολή σε διεθνή Μέσα, την παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις και για αυτό το λόγο ήδη έχει εγκριθεί η διαφήμιση του πρώτου τετραμήνου που είναι σημαντική, καθώς και το πρόγραμμα συμμετοχής σε εκθέσεις για το 2020. Σίγουρα, όσο περισσότερα τα έσοδα τόσο περισσότερες κι οι δυνατότητες, για αυτό κι επιδιώκουμε την ενίσχυση των κονδυλίων. Όμως, ήδη ο σχεδιασμός κι η λειτουργία μας κινείται σε ποιοτικότερη κι αποδοτικότερη διαχείριση του παρόντος προϋπολογισμού.

Μπορείτε να προβείτε σε μια αξιολόγηση της απόδοσης της τουριστικής βιομηχανίας στη χώρα μας για το 2019 και ποια είναι η αίσθησή σας για το τρέχον έτος;

Η χρονιά που πέρασε άφησε θετικό αποτύπωμα σε όλες τις πτυχές του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, με κυρίαρχο αποτέλεσμα την αύξηση της συνεισφοράς στην οικονομία μας, μέσω της αύξησης του τζίρου. Επίσης, καταγράφεται σημαντική αύξηση στην επισκεψιμότητα και τα έσοδα από τον θαλάσσιο τουρισμό. Τα πρώτα μηνύματα για το 2020 είναι θετικά κι ο τουρισμός αναμένεται να είναι ανοδικός. Εξέλιξη, που με κατάλληλη όσο κι ολοκληρωμένη διαχείριση, δύναται να δημιουργήσει θετικά, αλλά και ποιοτικά αποτελέσματα στις περιοχές και τις τοπικές κοινωνίες, φέρνοντας οικονομική πρόοδο, εργασία κι επενδύσεις! Στους στόχους του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού εντάσσεται η σωστή διαχείριση κι ο σχεδιασμός των προορισμών, υπό το πρίσμα της αειφορίας, που για εμάς σημαίνει ισχυρή περιβαλλοντική προστασία, προστασία του ανθρώπινου κεφαλαίου, ενίσχυση του τοπικού χαρακτήρα και, πρακτικά, αποτύπωμα που συνεισφέρει θετικά στην κοινωνία αλλά και το περιβάλλον. Πιστεύω ακράδαντα ότι η βιώσιμη, ισόρροπη ανάπτυξη είναι ο πιο σοφός τρόπος, για να προχωρήσει ο τουρισμός σε πιο ποιοτικά μεγέθη. Σε αυτή την κατεύθυνση χρειάζεται στρατηγική που να διασφαλίζει ένα βιώσιμο τουριστικά μοντέλο, εναρμονισμένο πλήρως με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις. Βέβαια, εξυπακούεται η ύπαρξη μιας ισχυρής πολιτικής βούλησης που δεν κάνει εκπτώσεις, στοχεύοντας στην ποιότητα, τη διατήρηση της αυθεντικότητας, την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών και την ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος.

Στοχεύουμε να προσελκύσουμε 500.000 επισκέπτες από την Κίνα την επόμενη διετία, ενώ θα απευθυνθούμε και στις αγορές της Ινδίας, του Κόλπου και της Βορείου και Λατινικής Αμερικής.

Ο κ. πρωθυπουργός, αλλά και η ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού, δίνουν έμφαση στη θεμελίωση κι αποδοτική λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου Τουρισμού. Πώς το κρίνετε, ποιες οι επιδιώξεις του και πώς εκτιμάτε ότι θα στηρίξετε τους συνολικότερους σχεδιασμούς του ΕΟΤ;

Η πρωτοβουλία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και του υπουργού Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη, να θεσπιστεί το Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού αποτελεί, αν μη τι άλλο, μια εξαιρετική ιδέα, ενώ ο ΕΟΤ παίζει μεγάλο ρόλο σε αυτή την σπουδαία πρωτοβουλία! Μέσα από τον νέο θεσμό, δίνεται η δυνατότητα για πραγματικό συντονισμό κράτους κι αυτοδιοίκησης, καθώς επίσης και για τον διαμοιρασμό γνώσης, μέσα από διαφορετικά case studies και ποικίλα best practices, τα οποία υφίστανται σε κάθε Περιφέρεια της χώρας μας. Η βασική επιδίωξη του Περιφερειακού Συμβουλίου είναι να συντονίσει καλύτερα τις δράσεις εξωστρέφειας και να συμβάλλει στη χάραξη στρατηγικής που θα λειτουργεί συμπληρωματικά ή εναλλακτικά, ανάλογα με την περίπτωση. Ιδιαίτερα στο θέμα της τουριστικής στρατηγικής και των δράσεων προβολής κάθε Περιφέρειας ξεχωριστά, μπορούν -πλέον- να γεννηθούν σημαντικές συνέργειες και συνεργασίες, επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας ή διαφοροποίηση κι εξειδίκευση, ώστε τελικά να έχουμε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Ειδικά σε ζητήματα που άπτονται της βιώσιμης ανάπτυξης και των επιμέρους θεματικών μορφών τουρισμού, είναι δεδομένο πως μπορούν να δημιουργηθούν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα.

Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός πως πέντε-έξι Περιφέρειες της χώρας μας συγκεντρώνουν κάτι παραπάνω από το 85-90% των συνολικών εσόδων και της αντίστοιχης κίνησης που σχετίζεται με τον τουρισμό. Ως ΕΟΤ σχεδιάζετε να ενισχύσετε τις υπόλοιπες Περιφέρειες που είναι εμφανώς αδύναμες, ως προς την τουριστική τους απόδοση; Εάν ναι, με ποιο τρόπο και προς ποια κατεύθυνση;

Είναι γεγονός ότι κάποιες περιοχές της χώρας μας συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ποσοστό τουριστικών εσόδων και κίνησης της χώρας. Αυτό οφείλεται κυρίως στις προσφερόμενες κλίνες και στην παροχή των αντίστοιχων υπηρεσιών (μεταφορά, εστίαση κ.ά.). Αυτό που βλέπουμε να κινείται παγκοσμίως είναι η δημιουργία κυκλικών μικρο-οικονομιών που δεν στοχεύουν στον μαζικό τουρισμό, αλλά σε συγκεκριμένες κατηγορίες επισκεπτών. Δηλαδή, δημιουργούνται κυψέλες θεματικών ενοτήτων, ανάλογα και με το προσφερόμενο είδος τουριστικού προϊόντος κι εμπειριών. Επειδή κάθε Περιφέρεια στη χώρα μας έχει ιδιαίτερα δομικά χαρακτηριστικά, που αυτομάτως την κάνουν μοναδική, υπάρχουν πολλές νέες δυνατότητες σε αυτή την κατεύθυνση. Φυσικά, πρέπει να αξιοποιηθούν αυτά τα τοπικά ιδιο-χαρακτηριστικά (λ.χ. ιστορία, πολιτισμός, γεωμορφολογία, τοπίο, γαστρονομία, κ.ο.κ.), ώστε να προσφέρουμε ειδικές θεματικές εμπειρίες.

Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στον βιωματικό τουρισμό. Ο ΕΟΤ είναι έτοιμος να συνεισφέρει σε αυτήν την προσπάθεια των Περιφερειών, για την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, τόσο μέσω των καναλιών ψηφιακής διανομής που διαθέτει, όσο και των παραδοσιακών διαδρομών. Ωστόσο, απαιτείται κάθε Περιφέρεια ή περιοχή που αναζητά μεγαλύτερη ανάπτυξη να εντοπίσει και να αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, διαμορφώνοντας το ανάλογο «προϊοντικό» περιεχόμενο και στίγμα της. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να συνδράμουν οι επαγγελματίες του κλάδου, τα επιμελητήρια, τα πανεπιστήμια, καθώς επίσης και οι πάσης φύσεως φορείς. Υπάρχει, πλέον, σε όλο τον κόσμο, ειδικό κοινό για κάθε τουριστικό θεματικό προϊόν, που πρέπει να λάβει απτή όσο και πειστική πληροφόρηση για όλες τις ιδιαίτερες γωνιές της πατρίδας μας.

Υπάρχει κάποιο μήνυμα που επιθυμείτε να απευθύνετε προς την εν γένει τουριστική βιομηχανία και τους εμπλεκόμενους με αυτήν παράγοντες; Τι θα τους ζητούσατε και τι θα τους προσφέρατε εν όψει της επερχόμενης σαιζόν;

Βρισκόμαστε σε ένα κομβικό σημείο και καλούμαστε όλοι μαζί να συντάξουμε ένα ενιαίο σχέδιο που αφορά τη στρατηγική στον Ελληνικό τουρισμό. Πιστεύω ακράδαντα ότι η υπεύθυνη ανάπτυξη και διάδοση βιώσιμων πρακτικών, καθώς και η ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας στον τουρισμό αποτελούν για όλους τους εμπλεκόμενους βασικό στόχο για το rebranding και την καλύτερη ανάδειξη, με ουσιαστική τουριστική συνείδηση, της χώρας μας. Από την πλευρά μας, η γρήγορη ανταπόκριση στις εξελίξεις σε συνδυασμό με την αλλαγή νοοτροπίας για την επίτευξη πιο ποιοτικού όσο και υπεύθυνου τουρισμού εγγυώνται την επιτυχία μέσα από την κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Γνωρίζουμε καλά -πλέον- ότι οι τουριστικές και γενικότερες επενδύσεις αποτελούν σημείο αναφοράς κι είναι σημαντικό να ανταποκρίνονται στις κοινοτικές απαιτήσεις και να στρέφονται σε «πράσινες» πρακτικές, για να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε κοινοτικές χρηματοδοτήσεις.

Λαμβάνοντας υπόψη πως κατά τις πρώτες κιόλας ημέρες του τρέχοντος έτους παρουσιάστηκε η κοινοτική στρατηγική Green Deal, που έχει θέσει ως στόχο την ανάδειξη της Ευρώπης ως κλιματικά ουδέτερης έως το 2050, αλλά και τη μείωση της εκπομπής ρύπων κατά 55%, θα έλεγα πως ανοίγεται μια νέα προοπτική και δρομολογείται μια σειρά αλλαγών κι ευκαιριών για την ανάπτυξη εργαλείων αειφορίας και στην Ελλάδα. Αυτή, μάλιστα, είναι κι η πρόσκληση στην οποία καλούμαστε όλοι μας να απαντήσουμε! Ας επιχειρήσουμε, λοιπόν, να καλωσορίσουμε τη νέα δεκαετία όλοι μαζί, με αισιοδοξία κι αγάπη, τόσο για τους επισκέπτες μας όσο και για τη χώρα μας και το περιβάλλον. Τώρα είναι η στιγμή όλοι μας να φερθούμε πιο υπεύθυνα κι αειφόρα για έναν ποιοτικότερο τουρισμό.

ΠΗΓΗ