Αλλάζουν οι συνήθειες στον καφέ – Οι ανατιμήσεις και οι νέες τάσεις

13 Μαΐου, 2022
ΚΑΦΕ2

Η ακρίβεια «χτυπά» την κατανάλωση του καφέ τόσο στην εστίαση όσο και στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με τους Έλληνες καταναλωτές να φαίνεται πως τείνουν να αλλάξουν τις συνήθειες τους.

Ο κλάδος της εστίασης είχε ήδη δεχθεί μεγάλο πλήγμα μέσα στην πανδημία με τα συνεχόμενα lockdown και άρχισε να ανακάμπτει μετά τη σταδιακή άρση των περιορισμών. Από τις αρχές του 2022 ωστόσο, εκτός από τις αυξημένες πρώτες ύλες και την άνοδο του κόστους ενέργειας ήρθε επιπλέον και το νέο περιβαλλοντικό τέλος να αυξήσει την τιμή του καφέ ακόμη και στα take away και delivery.

Μέλη του κλάδου βλέπουν την κατανάλωση στις επιχειρήσεις τους να μειώνεται καθώς για αρκετούς καταναλωτές ακόμη και η έξοδος για έναν καφέ θεωρείται ως «πολυτέλεια». Οι επιχειρηματίες εκφράζουν μάλιστα τον προβληματισμό τους ενόψει του καλοκαιριού και της τουριστικής σεζόν.

Μείωση πωλήσεων και στα ράφια του σούπερ μάρκετ

Κι εάν, εν μέσω πανδημίας η κατανάλωση καφέ «μεταφέρθηκε» από τις καφετέριες στο σπίτι, με τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ να καταγράφουν αύξηση της τάξεως του 10% σε όγκο την τελευταία διετία, πλέον η το κύμα ακρίβειας φαίνεται πως αρχίζει να έχει επιπτώσεις και σε αυτό το κανάλι.

Τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, δείχνουν πως στο α’ τετράμηνο του 2022 καταγράφηκε μείωση του όγκου κατανάλωσης καφέ στα σούπερ μάρκετ κατά 5% – 6% σε σχέση με πέρσι. Συγκριτικά πάντως με το 2019 οι πωλήσεις εμφανίζονται προς το παρόν ανοδικές κατά 4% – 5%.

Οι ανατιμήσεις

Όσον αφορά στις τιμές, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, Γιάννο Μπενόπουλο μέχρι στιγμής στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχουν καταγραφεί ανατιμήσεις από 0,5 ευρώ έως 2 ευρώ το κιλό με ΦΠΑ, ενώ η αύξηση της τιμής στο σύνολο των καφέδων στο λιανεμπόριο είναι της τάξης του 7%.

Μάλιστα σύμφωνα με στελέχη του κλάδου το επόμενο διάστημα αναμένεται να περάσουν και νέες αυξήσεις στα τιμολόγια που φτάνουν από τις επιχειρήσεις καφέ στα σούπερ μάρκετ.

Άλλωστε, όπως σημειώνουν, συγκριτικά με τον περασμένο Δεκέμβριο και την τελευταία ανατίμηση που είχε γίνει από τις περισσότερες εταιρείες τότε, τα κόστη έχουν εκτοξευτεί. Εξηγούν μάλιστα ότι επιβαρύνσεις των επιχειρήσεων του κλάδου, λόγω της αύξησης της πρώτης ύλης, των μεταφορικών και του κόστους ενέργειας είναι πολύ μεγαλύτερες από εκείνες που περνούν στον τελικό καταναλωτή.

Χαρακτηριστικό είναι ότι όπως επεσήμανε και ο Ιάσων Λουμίδης, Εμπορικός Διευθυντής Καφεκοπτείων Λουμίδη κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής εκδήλωσης, από πέρσι έως φέτος η τιμή αγοράς ωμού καφέ έχει διπλασιαστεί εξηγώντας ότι η εταιρεία έχει κάνει αναπροσαρμογές στις τιμές ορισμένων προϊόντων, απορροφώντας μέρος της αύξησης προκειμένου να παραμείνουν προσιτά στους καταναλωτές.

Η σταθερή προτίμηση στον ελληνικό και ο «ανερχόμενος» εσπρέσο

Στις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών, ο ελληνικός παραμένει ο δημοφιλέστερος καφές ενώ κερδίζει διαρκώς έδαφος ο espresso που θεωρείται η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ οι πωλήσεις ελληνικού καφέ στο ράφι του σούπερ μάρκετ αποτελούν το 50% του συνόλου σε όγκο και το 30% σε αξία. Παράλληλα, ο στιγμιαίος καφές αντιστοιχεί στο 20% της αγοράς και ο καφές φίλτρου μαζί με τον εσπρέσο στο 25%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 10% των πωλήσεων στο α’ τρίμηνο του έτους αποτελούν οι κάψουλες εσπρέσο.

Την ανοδική τάση της κατηγορίας εσπρέσο συνολικά επιβεβαίωσε από την πλευρά του και ο κ. Ιάσων Λουμίδης. Είναι μάλιστα ενδεικτικό πως ακόμη και στο ιστορικό μαγαζί των Καφεκοπτείων Λουμίδη στην Ομόνοια που ο ελληνικός καφές είναι «κυρίαρχος» στις πωλήσεις αποτελώντας το 70-75% του συνόλου παρατηρείται πλέον ζήτηση από τους καταναλωτές και μεγάλη άνοδος της κατηγορίας του εσπρέσο.

 

 

Ρεπορτάζ: CNN Greece

 


ΠΑΣΚΚΕΔΙ

Πανελλήνιο Σωματείο Καταστημάτων και Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης. Εξειδικευμένο portal ενημέρωσης για τον κλάδο της Εστίασης και τους καταναλωτές.


ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ