Οι καταναλωτές σήμερα αναζητούν αλλαντικά «καθαρά» απο χημικά και πρόσθετα, με λιγότερο λίπος κι αλάτι. Ταυτόχρονα, επιδιώκουν να δοκιμάσουν αυθεντικές γεύσεις και δείχνουν πρόθυμοι να πληρώσουν γι’ αυτό.

του Γιάννη Αποστολόπουλου

Τα τελευταία χρόνια, η κυρίαρχη καταναλωτική τάση στον τομέα των τροφίμων είναι η αναζήτηση τροφών με υγιεινά θρεπτικά συστατικά, χωρίς χημικά πρόσθετα και συντηρητικά. Το συγκεκριμένο trend αφορά όλες τις τροφές ανεξαιρέτως, αφορά όμως ακόμη περισσότερο τις κατηγορίες τροφών που θεωρούνται, δίκαια ή άδικα, πιο επιβαρυντικές για την υγεία, όπως τα αλλαντικά και τα προϊόντα επεξεργασμένου κρέατος. Εδώ και χρόνια, οι καταναλωτές ψάχνουν και προτιμούν αλλαντικά με λιγότερο λίπος κι αλάτι και με περισσότερες πρωτεΐνες, αποφεύγουν τα αλλεργιογόνα, ενώ πρόσφατα έχουν αρχίσει να αποφεύγουν και τη γλουτένη, λόγω των δυσλειτουργιών που έχει κατηγορηθεί ότι προκαλεί στο γαστρεντερικό σύστημα.

Οι αλλαντοβιομηχανίες και γενικότερα οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην επεξεργασία κρέατος έχουν ανταποκριθεί στις τάσεις και προτιμήσεις των καταναλωτών και σήμερα στα σούπερ μάρκετ βρίσκουμε μεγάλη σειρά αλλαντικών με χαμηλά λιπαρά, χωρίς γλουτένη, με λιγότερο αλάτι, χωρίς συντηρητικά και χημικά πρόσθετα, ενώ σημαντικός ανταγωνισμός έχει αναπτυχθεί και στον χώρο των premium αλλαντικών.

“Η άνοδος στην κατανάλωση κρέατος θα συνεχιστεί και θα διπλασιαστεί εκ νέου το 2050”

Το διπλό όφελος

Αντίστοιχα, τα μενού στις επιχειρήσεις εστίασης που περιλαμβάνουν ανάλογα προϊόντα μπορούν να γίνουν ιδιαίτερα ελκυστικά για τους πελάτες και να αποτελέσουν από μόνα τους έναν λόγο για την προτίμηση του καταναλωτικού κοινού. Το όφελος είναι διπλό, καθώς με την καλή ποιότητα πρώτων υλών επιτυγχάνεται ένα πολύ καλό γευστικό αποτέλεσμα και ταυτόχρονα η επιχείρηση δείχνει πως ενδιαφέρεται και παίρνει στα σοβαρά το θρεπτικό αποτέλεσμα και τον θετικό αντίκτυπο που έχουν για τον οργανισμό τα πιάτα που προσφέρει στους πελάτες.

Αλλαντικά

Μία, επίσης, τάση, που μπορεί να μην είναι ακόμη κυρίαρχη, ωστόσο είναι ταχέως αναπτυσσόμενη, είναι η αναζήτηση εναλλακτικών κρεάτων, με στόχο την αποφυγή του χοιρινού, του οποίου ούτως ή άλλως η τιμή έχει πάρει την ανιούσα το τελευταίο διάστημα. Οι καταναλωτές δείχνουν να αναζητούν και να έλκονται από αλλαντικά που έχουν παρασκευαστεί με κρέας εκτός του χοιρινού. Σκευάσματα από προβατίνα, κατσίκι, ελάφι, ακόμη και βουβάλι είναι πλέον ανάμεσα στα ενδιαφέροντα των καταναλωτών. Παράλληλα, όπως προαναφέρθηκε, έχει παγιωθεί πια η τάση για τα αλλαντικά με χαμηλά λιπαρά, όπως αυτά που έχουν βάση το μοσχαρίσιο κρέας και τη γαλοπούλα ή το κοτόπουλο.

Πλούσιο διατροφικά το κρέας

Το κρέας αποτελεί μια πολύ καλή πηγή βιταμινών κι αμινοξέων. Περιέχει βιταμίνη D, B6, σελήνιο, σίδηρο και άλλα μέταλλα που είναι σημαντικά για τον ανθρώπινο οργανισμό. Μάλιστα, η κατανάλωση του κρέατος τις δύο τελευταίες δεκαετίες έχει διπλασιαστεί διεθνώς. Η αυξημένη ζήτηση για κρέας θεωρείται αποτέλεσμα της παγκοσμιοποίησης και της βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου σε πολλές χώρες του πλανήτη. Οι εκτιμήσεις, όμως, για το μέλλον διίστανται. Από τη μια, σύμφωνα με προσεγγίσεις, η άνοδος στην κατανάλωση κρέατος θα συνεχιστεί και θα διπλασιαστεί εκ νέου το 2050. Από την άλλη, υπάρχει κι η άποψη ότι η κατανάλωση του κόκκινου, ιδιαίτερα, κρέατος θα μειωθεί τα επόμενα χρόνια, λόγω των προβλημάτων υγείας που φέρεται να προκαλεί σε περίπτωση υπερκατανάλωσης, αλλά και λόγω του αρνητικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος που έχει η μεγάλης κλίμακας κτηνοτροφία στο εξωτερικό.

Στην Ελλάδα, μετά το ξέσπασμα της κρίσης το 2008, η βιομηχανία κρέατος κι αλλαντικών αντιμετώπισε σοβαρές πιέσεις, ενώ ακόμη και τα πιο πρόσφατα χρόνια, και συγκεκριμένα το 2016, καταγράφηκε πτώση 15%.

Αυτό οδήγησε σε «πόλεμο» τιμών μεταξύ των εταιρειών, αλλά παράλληλα οδήγησε και στην ανάπτυξη νέων premium προϊόντων, με στόχο να καλυφθούν οι νέες καταναλωτικές προσδοκίες, που εστιάζουν σε πιο υγιεινά πρότυπα διατροφής. Έτσι, έκαναν την εμφάνισή τους νέα προϊόντα κρέατος, αλλά και νέες εταιρείες που παρασκεύασαν αλλαντικά, χρησιμοποιώντας συγκεκριμένες εγχώριες πρώτες ύλες, οι οποίες πρόβαλλαν και προβάλλουν ως ένδειξη ανώτερης ποιότητας την επιστροφή στην παράδοση και τον τοπικό χαρακτήρα της παραγωγής.

Όπως και να έχει πάντως κι όποιες κι αν είναι οι εξελίξεις στο μέλλον για την παραγωγή κρέατος, το βέβαιο είναι ότι τα προϊόντα κρέατος θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να καταλαμβάνουν τον κύριο χώρο των μενού στις επιχειρήσεις εστίασης. Το ζητούμενο είναι να γίνουν αντιληπτές οι μεταβολές που παρουσιάζουν στις προτιμήσεις τους οι καταναλωτές και να υπάρξει η αντίστοιχη προσαρμογή των εστιατορίων, ώστε να παραμείνουν ή να γίνουν ακόμη πιο ελκυστικά στα μάτια του κοινού.

Αλλαντικά

Νέες φόρμουλες, νέα προϊόντα

Οι εταιρείες παρασκευής προϊόντων κρέατος γνωρίζουν πολύ καλά τις επιφυλάξεις, αν όχι την καχυποψία, των καταναλωτών για τα αλλαντικά και τα κρεάτινα σκευάσματα. Για τον λόγο αυτό, έχουν αναπτύξει νέες φόρμουλες τις οποίες προσπαθούν συνεχώς να βελτιώνουν, ώστε να προσφέρουν προϊόντα «καθαρής» ετικέτας και να κερδίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Με τις κατάλληλες επιλογές σε πρώτες ύλες, αυτό το κέρδος μεταφέρεται, αυτομάτως, σε ένα εστιατόριο. Κι αυτό είναι ένα όφελος που δεν πρέπει να το αγνοεί κανείς. Άλλωστε, ένα εστιατόριο που επιθυμεί να μακροημερεύσει δικαιούται να αναζητά τη συμπίεση του κόστους σε κάθε τομέα που μπορεί να φανταστεί κανείς, αλλά σε καμία περίπτωση στην ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιεί και στο σέρβις.

“Οι πελάτες επιθυμούν να καταναλώνουν φαγητό που έχει φυσικά κι υγιεινά συστατικά.”

Η παγίδα δεν είναι το απολύτως κακής ποιότητας προϊόν που, προφανώς, όλοι αποφεύγουν να σερβίρουν στο μαγαζί τους. Η παγίδα είναι η μετριότητα. Το αδιάφορο λουκάνικο, το συνηθισμένο και φθηνό αλλαντικό, το τελευταίας ποιότητας μπέικον δεν θα προσελκύσουν πελάτες. Μπορεί, μάλιστα, και να τους διώξουν. Οι περισσότεροι άνθρωποι επιθυμούν να καταναλώνουν φαγητό που έχει φυσικά κι υγιεινά συστατικά. Αναζητούν πιάτα που δείχνουν κι έχουν γεύση που παραπέμπει στο σπιτικό φαγητό. Μελέτες στο εξωτερικό έχουν δείξει ότι οι καταναλωτές προτίθενται να πληρώσουν και παραπάνω, για να διασφαλίσουν ότι το πιάτο τους δεν περιέχει ανεπιθύμητα συστατικά.

Επιπρόσθετα, σήμερα οι άνθρωποι που βγαίνουν έξω για φαγητό αναζητούν το κάτι παραπάνω γευστικά. Σε αυτό το κομμάτι, υπάρχει η μεγάλη πλέον γκάμα premium αλλαντικών και σκευασμάτων κρέατος που μπορεί να κάνει τη διαφορά. Υπάρχουν εταιρείες που ερευνούν κι έχουν ήδη παρουσιάσει εξαιρετικά ενδιαφέροντα προϊόντα, που η περιγραφή τους και μόνο κινεί την περιέργεια να τα δοκιμάσει κανείς. Πιάτα που βασίζονται σε τέτοια προϊόντα κρέατος και που πέρα από την περιέργεια ικανοποιούν και τη γεύση είναι πιάτα επιτυχίας που φέρνουν πελάτες και κέρδη.

Παρακάτω παρουσιάζονται προϊόντα που είναι καινοτόμα, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για ξεχωριστά πιάτα που θα κερδίσουν τους πελάτες.

Τι προτείνουν οι εταιρείες

ΕΔΕΣΜΑ – NATARELE

Η μεγάλη κατηγορία των αλλαντικών Έδεσμα αποτελείται από προϊόντα υψηλής γαστρονομίας, τα οποία εντάσσονται στην καθημερινή διατροφή της σύγχρονης οικογένειας.
Τα αλλαντικά Έδεσμα παράγονται με απόλυτη προσήλωση στη διασφάλιση της ποιότητας αλλά και στην ανάδειξη των μοναδικών γευστικών τους χαρακτηριστικών. Ανάμεσα στα προϊόντα που προσφέρει η εταιρεία είναι και τα αλλαντικά Natarele. Η σειρά προϊόντων Natarele αποτελεί μια πρωτοπόρο ιδέα για την ελληνική αγορά αλλαντικών. Η φιλοσοφία παραγωγής τους ακολουθεί τη μέθοδο του «clean labeling», όπου τα προϊόντα δεν περιέχουν συντηρητικά και χημικά πρόσθετα. Ακόμη, τα αλλαντικά Natarele είναι με χαμηλά λιπαρά και χωρίς γλουτένη. Η επιλογή της καλύτερης ποιότητας κρεάτων, σε συνδυασμό με τον χυμό φρούτων και λαχανικών που περιέχουν, δίνουν στα προϊόντα Natarele εξαιρετική γεύση και πλήρη, υγιεινή διατροφική αξία. Τα προϊόντα υπόκεινται στη διαδικασία της υπερπίεσης για αυξημένη διάρκεια ζωής.

www.edesma.gr

PROVENCE

Εξαίρεση στον κανόνα που θέλει τους καταναλωτές να αποφεύγουν το χοιρινό είναι το guanciale (μάγουλο), με το οποίο φτιάχνεται η αυθεντική carbonara. Το Guanciale είναι το μάγουλο του χοιρινού. Αποτελεί το βασικό συστατικό της αυθεντικής carbonara και δεν είναι πανσέτα, όπως πολλοί πιστεύουν. Είναι κομμάτι πιο λιπαρό από την πανσέτα κι έχει επικάλυψη πιπεριού. Το Guanciale είναι ιδανικό, για να προσδώσετε νοστιμιά σε κρέατα, ζυμαρικά ή ακόμη και θαλασσινά. Μπορείτε να το βρείτε στο κατάστημα Provence deli στους Αμπελόκηπους ή και να το παραγγείλετε online στην ιστοσελίδα του καταστήματος, το οποίο από το 2006 εξειδικεύεται στην επιλογή και διάθεση ανωτέρας ποιότητας artisanal τυρι­­ών κι αλλαντικών.
Η γκάμα των τυριών κι αλλαντικών που προσφέρει το Provence Deli αριθμεί από 60 έως και 100 και πλέον διαφορετικά είδη. Τα κατάστημα εμπιστεύονται για τις προμήθειές τους βραβευμένα εστιατόρια, διακεκριμένα ξενοδοχεία, δημοφιλή deli & wine bars κ.ά.

www.provence.gr

HPM – AGNUS GRECO

Βαθιά μέσα μας όλοι γνωρίζουμε ότι ο βασιλιάς του κρέατος είναι το αρνί. Πρωταγωνιστικό ρόλο στην εξαιρετική γεύση και ποιότητα της ελληνικής προβατοτροφίας έχει η τεράστια ποικιλία μυρωδικών και βοτάνων που διαθέτει η ελληνική ύπαιθρος, τα βουνά και τα νησιά μας. Η αγάπη για το ελληνικό αρνίσιο και πρόβειο κρέας και τα παράγωγά τους έγινε βίωμα στη Μουλκιώτης και προσέφερε έμπνευση για τη δημιουργία προϊόντων ιδιαίτερης σημασίας και γεύσης. Η Hellenic Premium Meat δημιούργησε τη σειρά «AGNUS GRECO» , με βασικό σκοπό την ανάδειξη ιδιαίτερων παραδοσιακών προϊόντων από 100% ελληνικό αρνίσιο και πρόβειο κρέας, προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, προορισμένα να αποκτήσουν παγκόσμια φήμη κι αναγνώριση. Η εταιρεία καινοτομεί, δημιουργεί, αναβιώνει γεύσεις του παρελθόντος, διδάσκει την απόλυτη γεύση του Agnus Greco και προτείνει το παγκοσμίως καινοτόμο προϊόν της «προσούτο πρόβειο», καθώς και το εκλεκτό πρόβειο λουκάνικο γεμιστό σε φυσικό έντερο με μυζήθρα, μάραθο κι αγριόχορτα.

www.hpmeat.gr

ΠΙΝΔΟΣ

ΑλλαντικάΤα Κοτόπουλα Ελεύθερης Βοσκής ΠΙΝΔΟΣ έχουν λάβει τη διάκριση του Βραβείου Ανώτερης Γεύσης από το Διεθνές Ινστιτούτο Γεύσης & Ποιότητας – iTQi στις Βρυξέλλες. Μεγαλώνουν με παραδοσιακό τρόπο εκτροφής, σε υψόμετρο άνω των 700μ. στην ευρύτερη περιοχή των Ιωαννίνων. Έχουν φυτική διατροφή, από 100% πιστοποιημένες τροφές, πλούσιες σε καλαμπόκι, γι’ αυτό κι έχουν έντονο κίτρινο χρώμα. Προέρχονται από κοπάδια πτηνών από φυλή βραδείας ανάπτυξης, μεγαλώνουν για πάνω από 65 ημέρες και διατηρούν τα θρεπτικά του συστατικά και μετά το μαγείρεμα, λόγω της υφής του κρέατός τους. Από τα Κοτόπουλα Ελεύθερης Βοσκής ΠΙΝΔΟΣ έχει δημιουργηθεί μία ευρεία γκάμα προϊόντων όπως:

  • Αλλαντικά. Η σειρά αλλαντικών ΠΙΝΔΟΣ αποτελείται από το χωριάτικο λουκάνικο και το κοτοπαριζάκι, από τα λουκάνικα φρανκφούρτης, hot dog και κοκτέιλ και από το φιλέτο κοτόπουλο καπνιστό.
  • Κιμάς άπαχος, παράγεται μόνο από φιλέτο κοτόπουλου κι είναι ιδανικός για διατροφή και δίαιτα.
  • Κοτόπιτα, με παραδοσιακό γιαννιώτικο φύλλο, φτιάχνεται επίσης με κοτόπουλο ελεύθερης βοσκής.

www.pindos-apsi.gr

ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ ΑΕ

Βασισμένη στη σειρά «Πατεράκης Family», σε συνδυασμό με παραδοσιακές κρητικές συνταγές και χρήση νέων τεχνολογιών και καινοτομιών, η εταιρεία Πατεράκης Α.Ε. λανσάρει τη σειρά «ΤΑ ΚΡΗΤΙΚΑ». Η σειρά περιλαμβάνει το Λουκάνικο με Πράσο, το Κρητικό Σύγκλινο, το Απάκι Κοτόπουλο, το Χοιρινό Απάκι Κρήτης, το Λουκάνικο με Κρασί Μπρούσκο κ.ά. Μια σειρά προϊόντων που διατηρεί την ποιότητα και την αυθεντική της γεύση, πάντοτε με την εγγύηση της Πατεράκης Α.Ε. Η εταιρεία Πατεράκη εστιάζει ιδιαίτερα στην καινοτομία των προϊόντων της. Ακολουθώντας τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις, πρόσφατα λάνσαρε το απάκι κοτόπουλο, το οποίο είναι ένα νέο κι αρκετά ασυνήθιστο προϊόν. Πρόκειται για ένα προϊόν από ατόφιο φιλέτο κοτόπουλου, χωρίς γλουτένη. Παρασκευάζεται με φυσικό τρόπο, καθώς παραμένει στο ξίδι για δύο μέρες και στη συνέχεια καπνίζεται με ξύλο οξιάς κι αρωματικά βότανα.

Επίσης, η εταιρεία παρουσιάζει το νέο ανανεωμένο Κρητικό Σύγκλινο Πατεράκης Family χωρίς γλουτένη, που έχει ελαφριά καπνιστή γεύση, είναι πολύ τρυφερό και χρειάζεται ελάχιστο ψήσιμο. Είναι κομμένο σε φέτες, γεγονός που διευκολύνει το ψήσιμό του.

www.paterakisfamily.gr

KERKINI FARM

Η Kerkini Farm βρίσκεται σε διαρκή επεξεργασία κι υλοποίηση ενός σχεδίου ανάπτυξης κι επέκτασης της φάρµας και του εργαστηρίου, της επιχείρησης. Οι εγκαταστάσεις της φάρµας βρίσκονται σε µια ιδιόκτητη έκταση 10 στρεµµάτων στο βορειοδυτικό τμήμα της Λίμνης Κερκίνης, και σε αυτό τον µοναδικό υδροβιότοπο, προστατευόμενο από τη Διεθνή Συνθήκη Ramsar, τα βουβάλια της Kerkini Farm εκτρέφονται, μεγαλώνουν κι αναπαράγονται.
Ανάμεσα στα αλλαντικά που παρασκευάζει είναι τα καινοτόμα HOT BUFF Βραστά Λουκάνικα µε Βουβαλίσιο κρέας. Εκλεκτά κοµµάτια 100% ελληνικού κρέατος κορυφαίας ποιότητας, βουβαλίσιου και χοιρινού, ζυμώνονται µαζί, αναδεικνύοντας την πλούσια γεύση τους. Βράζονται και στη συνέχεια «καπνίζονται» σε ξύλα οξιάς.

www.farmakerkinis.gr

PARMACOTTO GR

Η Parmacotto S.p.A ιδρύθηκε το 1978 στην Πάρμα της Ιταλίας και, επενδύοντας στο πάθος και το μεράκι, σε συνδυασμό με την υψηλή ποιότητα πρώτων υλών έγινε ένας από τους πρώτους παραγωγούς και προμηθευτές αλλαντικών στην Ευρώπη και τώρα ήρθε και στην Ελλάδα! Προσφέρει μια πλούσια γκάμα προϊόντων ανώτερης ποιότητας κι ιταλικής φινέτσας: από κλασικό προσούτο και μορταδέλα μέχρι την καινούργια Zero Line, μια σειρά αλλαντικών η οποία δεν περιέχει καθόλου αντιβιοτικά ή ορμόνες ανάπτυξης, από την εκτροφή του ζώου ως την παραγωγή του προϊόντος, μια αποκλειστικότητα της Parmacotto που καταναλώνεται με μηδέν σκέψεις κι ανησυχίες.

Επίσης, προσφέρεται η σειρά αλλαντικών Azzuro με 25% λιγότερο αλάτι, η τέλεια σύμμαχος όλων εκείνων που θέλουν να ακολουθήσουν μια ισορροπημένη διατροφή κι έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Δεν προστίθεται γλουτένη, γλουταμινικό νάτριο, πρωτεΐνες γάλακτος και λακτόζη. Τέλος, αρκετά αλλαντικά της Parmacotto διαφημίζεται πως δεν περιέχουν MSG. To MSG είναι ενισχυτικό γεύσης, που στα ελληνικά αναγράφεται ως όξινο γλουταμινικό μονονάτριο κι αποτελεί «κόκκινο πανί» για πολλούς καταναλωτές στην Ελλάδα. Όπως παρατηρείται, πληθαίνουν οι καταναλωτές που εξετάζουν προσεκτικά τα συστατικά των προϊόντων, προτού αποφασίσουν αν θα τα αγοράσουν ή όχι. Η ζάχαρη και το MSG αποτελούν για όλο και περισσότερους λόγο απόρριψης προϊόντων.

www.parmacotto.com

ΠΗΓΗ